40 BİN KİŞİYE YENİ İŞ
Tüm hedefler, önümüzdeki dönemde denizcilik sektöründe istihdam artışı getirecek. Yeni yatırımlarla birlikte tersanelerde çalışan sayısında yüzde 10’luk bir artış beklenirken; turizmi, gemi söküm sanayi, kıyı inşaatları, acentelerle birlikte tüm denizcilikte yüzde 10’luk bir istihdam artışı olacağı tahmin ediliyor ki, bu da önümüzdeki dönemde yaklaşık 40 bin kişinin işe alımı demek.
YETİŞMİŞ ELEMAN AÇIĞI VAR
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkan Yardımcısı Halim Mete, tecrübe kazanmış kaynak, torna-tesviye çalışanlarının yaşanan global ekonomik kriz nedeniyle başka sektörlere yöneldiğini, bunun da kendine has yapısıyla bambaşka bir uzmanlık alanı olan gemi inşa sektöründe yetişmiş eleman açığını arttırdığını söylüyor: “Gemi adamları yönünden bakıldığında, denizcilik üniversitelerimizde verilen eğitimler yeterli düzeyde olup, uluslararası standartları karşılıyor. Piri Reis Üniversitesi bu konuya öncülük ediyor, kalifiye ve iyi lisan bilen zabitan (gemi adamı) yetiştirilmesi amaçlanıyor. Ancak, üniversite mezunlarının uzun süre denizde çalışmamaları nedeniyle, özellikle zabitan sınıfı gemi adamı açığı ortaya çıkıyor. Bu da eğitimli personel sayısını düşürüyor. Örneğin, makine zabitan sınıfı ve 2. kaptan açığı halen sürüyor. Deniz eğitimci maaşlarının yetersizliği sebebiyle denizci kökenliler ya gemiye çıkarak yüksek maaşlarda çalışıyor ya da karada denizcilik firmalarında daha iyi maddi koşullarda çalışıyorlar. Ayrıca yatçılık sektöründe yabancı dil bilen ara elemana ihtiyaç vardır.”
ORTALAMA KAZANÇ 4.500 TL
Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran, sektörde mavi yakalı çalışanlar için ortalama aylık net 2.500 lira, beyaz yakalılar için de ortalama 4.500 lira kazanç söz konusu olduğunu söyledi. 2015 yılı itibariyle sektörde çalışan sayısının 29 bin 699 kişi olduğunu belirten Kıran, şunları söyledi: “İşlerin önceki döneme göre azalması nedeniyle istihdam açığı hissedilmemekle birlikte, kriz öncesi dönemde tecrübe kazanmış kaynakçılar başta olmak üzere, pek çok meslek grubu, kriz ortamı nedeniyle başka sektörlere geçtiler. Bu durum işler açıldığında ihtiyaç duyulacak meslek gruplarını yeniden sektöre döndürmede zorluklar yaratacaktır. Bu husus gemi inşaatında çalışan diğer meslek grupları için de geçerlidir.”