Yolcu sayısı 10 milyonu buldu 12 bin kişiye ekmek kapısı oldu

LİMAK Holding, GMR Infrastructure ve Malaysia Airports Holdings Berhad’ın ortaklaşa işlettiği İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’nı (ISG) Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir ve CEO Gökhan Buğday’la geziyoruz.

Haberin Devamı

Söze Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir’in kızı ve holdingin de Yönetim Kurulu Üyesi olan Ebru Özdemir girdi:
- Havalimanı işletme işini çok sevdik. Adrenalin çok yüksek. Günün 24 saati hiç durmayan bir iş kolu.
- İhaleyi ilk kazandığınızda bu işi bilenler fiyatın yüksekliğinden söz ediyordu.
Gökhan Buğday, örnekleri sıraladı:
- Atatürk Havalimanı ihaleye çıktığında 26 milyon yıllık yolcu vardı, 3 milyar dolara verildi. Antalya Havalimanı’nın yolcu sayısı 18 milyondu, o da 3 milyar doları buldu. Biz de 3 milyar dolar verdik, yolcu sayısı 1.9 milyon düzeyindeydi.
- Yani, bu örnekler sizin yüksek fiyat verdiğinizi ortaya koyuyor.
Ebru Özdemir, o dönemdeki kararlılıklarının altını çizdi:
- Bu işe girmeyi çok istiyorduk. Ortaklarımız da İstanbul’un cazibesini biliyordu. O kararlılıkla ihalede yüklendik ve aldık.
- Ayrıca yatırım da yaptınız...
- 500 milyon doları aşkın yatırım yaptık.
- Şimdi yolcu sayısı ne durumda?
Buğday yanıtladı:
- Ekim 2010 sonu itibariyle toplam 10 milyona dayandık. Bu yılı 4 milyonu dış hat, 7.5 milyonu da iç hat olmak üzere 11.5 milyon yolcuyla kapatırız.
Yeri gelmişken büyüme hızlarına dikkat çekti:
- Dünyada büyüme hızımızla rekor kırdık. Ayrıca Londra’da düzenlenen World Low Cost Airlines Congress’te (Dünya Düşük Maliyetli Havayolları Kongresi) “Dünyanın En İyi Havalimanı” seçildik.
Ebru Özdemir, bu noktada başta Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım olmak üzere hükümete teşekkürü ihmal etmedi:
- Hükümet, havacılıkla ilgili ilk adımları atarken, “Herkes uçacak” sözü verdi. Gerçekten de herkes uçuyor.
- Şu anda hangi havayolu şirketi en büyük müşteriniz?
- ISG’den geçen yolcuların yüzde 50’sini Pegasus taşıyor.
- Kaç havayolu şirketine hizmet veriyorsunuz?
- Şu anda 46 havayolu şirketi ISG’ye geliyor. Yurtiçinde 27, yurtdışında da 66 noktaya uçuş var.
- Yakaladığınız büyümeyle birlikte istihdam nasıl değişti?
Gökhan Buğday, verileri sıraladı:
- Biz devraldığımızda ISG’de 1100 doğrudan istihdam vardı. Şimdi 2 bin 300 kişi bizimle çalışıyor. Yine biz devraldığımızda havalimanında 5 bin kişi çalışıyordu. Bugün toplam çalışan sayısı 12 bine ulaşmış durumda. Yani, çalışan sayısı dikkate alındığında bir ilçe nüfusu oluşturuyoruz.
Yılda 10 milyon yolcu, 12 bin kişiye iş kapısı açtıysa, İstanbul Sabiha Gökçen büyüdükçe, iş bulanların sayısı da doğru orantılı şekilde artacak
gibi duruyor...

Haberin Devamı

İç hat çok hızlı büyüyor dış hat büyüsün isteriz

Haberin Devamı

EBRU Özdemir’le Gökhan Buğday’a yolcu başı gelirlerini sordum:
- İç hat yolcusu başına 3 Euro alıyoruz. Bize asıl para kazandıracak olan dış hat yolcusu. Çünkü, yolcu başına 13.5 Euro alıyoruz.
Ebru Özdemir, hemen şunu vurguladı:
- İç hat yolcusunda inanılmaz büyüme var. Ancak, bu büyüme bize para kazandırmıyor. O yüzden dış hat yolcusu büyüsün diye çok çalışıyoruz.
Bir noktanın daha altını çizdi:
- Dış hat yolcusundan aldığımız her 1.5 Euro Savunma Sanayi Müsteşarlığı’na (SSM) gidiyor.

76 milyon Euro’luk ilk çek ocakta verilecek

EBRU Özdemir’e yıllık kira ödeme dönemini anımsattım:
- 76 milyon Euro’luk ilk çekimizi ocak ayında teslim edeceğiz.
- Bu paranın ne kadarını elde ettiğiniz gelirlerden karşılayabileceksiniz?
- O konuda daha gidecek yolumuz var. Ancak, hedeflerimizin üstünde yol aldığımızı söylemeliyim.
- Kirayı banka kredisiyle mi ödeyeceksiniz?
- Çalıştığımız bankalar ISG’ye çok inanıyor, bizi destekliyor.

Haberin Devamı

Atatürk Havalimanı’nın tamamlayıcısıyız

EBRU Özdemir’e TAV’ın işlettiği İstanbul Atatürk Havalimanı’yla aralarındaki ilişkiyi sordum:
- Atatürk Havalimanı’na inen yabancı havayolu şirketlerine, “Bize gelin” diye asılıyor musunuz?
- Biz Atatürk Havalimanı ile yarışmıyoruz. Tamamlayıcı havalimanı konumundayız.
- Günlük rekorunuz kaç uçak oldu?
Rakamı Gökhan Buğday verdi:
- 405 uçağı bulduk... Ramazan Bayramı sonrasıydı. Yani referandum için dönüşler vardı.
Ardından ISG’nin kapasitesini anımsattı:
- 25 milyon yolcuya kadar hazırlıklıyız... 2011’de 10 milyonu iç hat olmak üzere 15 milyon yolcuya ulaşırız.

100 milyon yolcu çok uzak değil 3’üncü havalimanı gerekir

Haberin Devamı

EBRU Özdemir’e, İstanbul’a 3’üncü havalimanı planını sordum:
- Başbakan Tayyip Erdoğan, en son Sabiha Gökçen’deki bir törende İstanbul’a 3’üncü havalimanı gerektiğinin altını çizdi. Bu durum sizi tedirgin etmiyor mu?
- 2020 sonrasında Atatürk Havalimanı ve biz 50’şer milyon yolcuya ulaşırız. 3’üncü havalimanı gerekir.
Gökhan Buğday, ISG’de paralel pist hazırlıklarını anımsattı:
- İkinci paralel pist için hazırlıklar sürüyor. Sanırım 300 milyon dolarlık bir harcamayla bitirecekler.
- Siz de terminal kapasitesini büyüteceksiniz o zaman değil mi?
- Biz bu yönde büyürüz.

Çevremizde 18 milyon nüfus var, hepsi THY’yi de istiyor

TÜRK Hava Yolları’nın (THY) bir süre önce İstanbul Sabiha Gökçen çıkışlı uçuşlarını yan şirketi Anadolujet’e bıraktığını anımsattım, Ebru Özdemir üzüntüsünü dile getirdi:
- Bu durum bizi üzdü. THY’nin yeniden ISG’ye dönmesini bekliyoruz.
Gökhan Buğday, vatandaş baskısını gündeme getirdi:
- Bursa’dan Zonguldak’a kadar buraya gelen yolcu var. Çevre illerle birlikte 18 milyon nüfusa hitap ediyoruz. Yolcular sürekli THY’nin eksikliğini anımsatıyor ve istiyor.
- THY, yeniden döner mi buraya?
- Kararlarını yeniden gözden geçirip dönmelerini bekliyoruz.

Yazarın Tüm Yazıları