Paylaş
- Dar gelirlilerin yoğun olduğu bölgelerdeki ilköğretim okullarında öğrencilere makarna servisi yapmak isteriz. Bugüne kadar 667 bin kişiye ücretsiz makarna ikram ettik. Bunun için 5 hazır mutfağımız var. Makarna servisi yapacağımız noktalara onları gönderiyoruz.
Uysallı, ücretsiz makarna servisi yaptıkları noktalardan örnek verdi:
- Genellikler etkinliklere sponsor oluyoruz. Böylece makarnanın tanıtımını da yapıyoruz. Dar gelirlilerin yoğun olduğu bölgelerdeki öğrencilerin besin değeri yüksek makarnayı daha iyi öğrenmesini de hedefliyoruz.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilgili birimlerinden aldığı yanıta şaşırdı:
- Makarnanın insanları “zehirlemediğine” dair belge getirin. Yani, öğrencilerin makarnayı yediğinde zehirlenmeyeceği garantisi verin.
Uysallı, Milli Eğitim Bakanlığı’yla yazışmasını Nuh’un Ankara Makarnası’nın Sincan OSB’deki tesislerinde Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Eskiyapan, Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Tosunbayraktar ve Genel Müdür Yardımcısı Feridun Haboğlu ile sohbet sırasında aktardı:
- Geçen yıl “Okul Sütü” projesi ilk başladığında öğrencilerden rahasızlananlar oldu. Öğrenciler, süt alerjisinden dolayı rahatsızlık geçirsede kafalarda “Şirketler bozuk ürün mü verdi?” şüphesi oluştu. Sizden de bu nedenle, “Bu makarna zehirlemez” belgesi istemiş olmasınlar.
- Gerekçesini bilemiyorum. Ancak, 1940’lardan beri üretim yapan, sadece Türkiye’de değil, dünyada da önemli yeri olan Nuh’un Ankara Makarnası’nın, “Benim ürünüm zehirlemez” gibi bir belge götürmesi söz konusu olamaz.
Ardından Türkiye’deki kurulu kapasiteye dikkat çekti:
- Türkiye’de 22 makarna fabrikası var. Yarısı Gaziantep’te. Toplam kurulu kapasite yıllık 2 milyon ton.
- Bunun ne kadarı kullanılabiliyor?
- İç pazardaki tüketim 550 bin ton. İhracat 650-750 bin ton arasında değişiyor. Kalanı atıl kapasite. Ancak, hem dünyada, hem Türkiye’de makarna tüketiminde artış söz konusu. 5-10 yıl içinde atıl kapasite kapanır. İçerdeki tüketimin son dönemlerdeki artışında GDO’lu pirinç şüphesi de rol oynadı.
- Kişi başı makarna tüketimi ne kadar?
- 10 yıl önce 5.5 kilo iken şimdilerde 6.5 kilo yıllık tüketim söz konusu.
- İhracat geliri ne kadar?
- Sektörün toplam ihracatı 500 milyon dolar dolayında. Bizim ihracat rakamımız 32 milyon dolar. Sektör toplam 126 ülkeye ihracat yapıyor. Bizim ihracat yaptığımız ülke sayısı 66. Bizim ihracatımızın yüzde 80’i markalı.
Uysallı’nın ortaya koyduğu veriler, Türk makarna sektörünün 700 bin ton kapasite fazlası olduğunu gösteriyor.
İçerdeki kişi başına tüketimin yavaş artışı, ihracat temposunu yükseltmeleri gerektiğini ortaya koyuyor.
TÜBİTAK’tan da destek aldı, 10 milyon dolara Tortellini üretecek
NUH’UN Ankara Makarnası Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Eskiyapan, Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Tosunbayraktar, Genel Müdür Yardımcısı Feridun Haboğlu ve Pazarlama Müdürü Nihat Uysallı ile tesisi gezmeye Ar-Ge bölümünden başladık.
Feridun Haboğlu, denemelerinde başarıya ulaştıkları Tortelli’ni örneklerini gösterdi:
- Tortellini üretimi için 1.3 milyon liralık Ar-Ge projesi yürüttük. Bunu yüzde 60’ını TÜBİTAK karşıladı. Tortellini’de hedeflediğimiz kıvam ve kaliteyi yakaladık.
- Tortellini üretmek zor mudur?
- Kurutma teknolojisi çok önemliydi. Ar-Ge çalışmaları sırasında en çok kurutma teknolojisi üzerinde duruldu.
- Üretim için ek yatırım yaptınız mı?
- 3.5 milyon doları teknoloji olmak üzere 8-10 milyon dolarlık bir yatırım söz konusu. Aynı kurutma teknolojisini Kayseri Mantısı’nda da kullanacağız.
Futbolcular maça çıkmadan 2 saat önce makarna yiyor
NUH’UN Ankara Makarnası Genel Müdür Yardımcısı Feridun Haboğlu, Türk tüketicisinin makarna alışkanlığı üzerinde durdu:
- Türk tüketicisi yumuşak, yapışmayan, çabuk pişen makarna istiyor. Örneğin, bizim İtalyan makarnasıyla yarışan ürünümüz Veronelli’yi alan bazı tüketicilerimiz, “Çok sert, düdüklü tencerede mi pişirelim” diye eleştiriyor.
Makarnanın beslenmedeki önemini şu örnekle anlattı:
- Futbolculara maçtan 2 saat önce kaliteli, az pişmiş makarna yedirilir.
Ardından aldıkları şikâyetlerin azlığından yakındı:
- Bize ayda 20 tüketici şikayeti geliyor. İtalyan rakiplerimizde bu sayı 2 bini buluyor. Tüketicinin en basit şikâyeti bile standardımızı daha da yükseltmemizi sağlıyor.
Paylaş