GEÇEN perşembe günü İstanbul CNR’daki Autoshow’daki Toyota standında Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon’la buluştuk. Standda öne çıkan araçlardan biri, Toyota’nın ünlü hibrid (hem akaryakıt, hem elektrikle çalışan) aracı Prius’tu.
Toyotasa, fuarı fırsata çevirip, "Hibrid Prius’u deneyin, çevreci farkını görün" planının ilk ayağını devreye almıştı. Bu amaçla, www.cevreyikimkurtaracak.com sayfası açıp, başvurulara kapıyı açtı.
İbrahim Orhon’un hedefi, test için getirecekleri 30 Prius’u öncelikle "fikir önderleri"ne kullandırmak: "Kullanan, Prius’un normal benzinli araca göre yarıya daha az yaktığını görecek. Bunun da çevreyi benzinli araca göre yüzde 50 daha az kirlettiğini bilecek."
Prius’u fikir önderlerinin yanısıra, www.cevreyikimkurtaracak.com adresine girip, oradaki soruları yanıtlayarak, "çevreyi kurtaracaklar" arasına adını yazdırabilenler de kullanabilecek.
Orhon’la perşembe günü öğlen saatlerinde konuşurken, "çevreyi ben kurtarırım" iddiasıyla başvuranların sayısı 6 bine dayanmıştı. Bunlar arasından 250 kişi soruları doğru yanıtlayıp, "çevrecilik" iddiasında daha öne çıkmayı başarmıştı.
Yöneltilen sorulardan bazıları şöyleydi:
Küresel ısınmanın nedeni nedir?
Sizce teknoloji bundan sonra neye hizmet etmeli?
Karbondioksit salımının artmaması için neler yapılmalı?
Toyotasa, Prius’u test sürüşünden öte bir süreyle kullandırma planı yaparken, kamuoyunda "hibrid araç kullanma" bilinci oluşmasına katkıda bulunmayı hedefledi.
Honda’nın kendi hibrid aracını bir süredir Türkiye’de de piyasaya sunmuş olmasına, satın alıp kullananlar bulunmasına karşın, belli ki Toyotasa için "hibrid bilinci" yeterli düzeye ulaşmamıştı.
Toyotasa’ya göre, Prius’u kullanan özellikle "fikir önderleri" sayesinde kamuoyunda bir "hibrid bilinci" oluşacak, bu sayede belki vergi indiriminin de önü açılabilecekti.
İbrahim Orhon’la bu konuyu mart ayı başında Cenevre’deki fuarda konuşmuştuk. Orhon o günlerde, "Prius’u Türkiye pazarına sunabilmemiz için 5 bin Euro vergi indirimi gerekiyor" demişti. Ben de itiraz etmiştim: "Akaryakıt kullanımı yarı yarıya düşüyor. Bu avantajı gören, sizin hibrid aracı satın alır."
Aynı itirazı yineledim, Orhon yanıtladı: "Şu anda standımızda gördüğünüz Prius 1500 cc motora sahip. Oysa Toyota, önümüzdeki yıl 1800 cc’lik yeni Prius’u dünya pazarına sunacak, 1500 cc üretimini durduracak. Maliye Bakanlığımız, 1600 cc’nin üzerindeki araçları ’lüks’ sayıp, daha yüksek vergi alıyor. Biz de ancak o araçlardan getirebileceğiz. Vergi indirimi talebimiz ondan kaynaklanıyor."
Orhon’un planları arasında hükümet üyelerinin de, örneğin Maliye Bakanı Kemal Unakıtan’ın da Prius’u kullanıp, farkı görmesini sağlayabilmek var.
Kriz var diye herkes alımı keserse iş kapıları kapanır
TOYOTASA Genel Müdürü İbrahim Orhon, bazı ekonomi uzmanlarının "kriz ortamında vatandaş ne yapmalı" tavsiyeleri içerisinde yer alan, "Otomobil, konut almayın, nakitte kalın" mesajlarına karşı çıkıyor:
"Herkes parayı bir kenarda tutsun, hiç alışveriş yapmayalım. O zaman ne olacak? Ekonomi durursa, işsizlik artmayacak mı? İnsanları alışverişten tümüyle caydırmaya dönük yorumlardan kaçınılması gerektiğini düşünüyorum."
Parası olan için "nakitte kalmak" iyi gibi duruyor ama tünelde görünen işsizlik artışı ürkütüyor...
Lufthansa da salonunu gece kapalı tutuyor
TÜRK Hava Yolları (THY) Basın Müşaviri Ali Genç, "Lufthansa Star Alliance’a güvenip yolcu gönderdi, THY salonu gece kapalı çıktı" başlıklı yazıma yanıt gönderdi.
Genç, İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’ndeki CIP Salonu’nun THY uçuşunun olmadığı 01.00-05.00 arasında temizlik için kapalı tutulduğunu belirtip, eklemiş: "Aslında check-in işleminizi yapan personelin THY salonunun kapalı olduğunu dikkate alıp, sizi doğrudan İş Bankası salonuna göndermesi gerekirdi."
Genç, Star Alliance üyesi iki havayolu şirketinden de örnek vermiş: "Lufthansa ve Avusturya Havayolları da kendi meydanlarında CIP salonlarını 23.30-05.30 arasında kapalı tutuyor."
Genç, yine de önümüzdeki dönemde CIP Salonu’nun açık olduğu sürenin uzatılabileceğinin işaretini de vermiş...