Paylaş
Aralarında 7 milyon dolar isteyen Türkler’in de bulunduğu teklif listesi ön görüşmelerin ardından 3’e indirildi. Bu aşamada Raffles Grubu temsilcileri de seçici ekibe girdi. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, Zorlu Gayrimenkul Yönetim Kurulu Üyesi Emre Zorlu ve Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Even’in başında bulunduğu ekip finale kalan 3 şirketin teklifini yeniden gözden geçirdi.
1964 yılından beri konaklama sektörüne iç tasarım hizmeti veren Atlanta merkezli Hirsch Bedner Associates (HBA), 3 milyon dolarlık teklifiyle Raffles İstanbul Zorlu yarışında ipi göğüsledi.
HBA’nın Başkanı ve Yönetici Ortağı Howard Pharr’la Emre Zorlu ve Mehmet Even’le birlikte New York’ta iç tasarımına 8 yıl önce imza attıkları Mandarin Oriental Oteli’nde buluştuk.
Emre Zorlu, öncelikle şu noktanın altını çizdi:
- Arsa payı dahil 250 milyon dolara mal olacak 184 odalı otelimizin iç tasarımını 3 milyon dolara HBA yapıyor görünse de alt yükleniciler de olacak.
HBA Başkanı Howard Pharr, İstanbul’da ilk iç tasarım hizmeti verdikleri otelin Grand Hyatt olduğunu vurguladı:
- İstanbul’u ve Türkiye’yi çok seviyorum. İstanbul’daki Swissotel’in bazı bölümlerinin yenilenmesine ve Ankara’daki bir-iki otele de hizmet verdik.
Mehmet Even araya girdi:
- HBA, Peninsula New York, The Ritz Carlton Dubai, Mandarin Oriental New York gibi dünyaca ünlü otellerin iç dekorasyonuna imza atmış bir tasarım şirketi. Biz Raffles İstanbul Zorlu’nun Avrupa, hatta dünyada öne çıkmasını istiyoruz. HBA’nın iç tasarımda bize bunu sağlayacağını düşünüyoruz.
Emre Zorlu, HBA’yı seçmelerinde rol oynayan etkenlerden birini ortaya koydu:
- Mandarin Oriental New York, HBA’nın önemli referanslarından biriydi.
Howard Pharr’a sorduk:
- Raffels İstanbul Zorlu, sizce hedeflenen çizgiye oturabilir mi?
- İstanbul’daki diğer otelleri üzmek istemem ama şimdiden kentin bir numarası olacağı açık. Avrupa’da da ön sıralarda yer alacak. Dünyada adından söz ettirecek.
- Otelin 250 milyon dolarlık maliyetinin ne kadarı iç tasarımdan oluşuyor?
Mehmet Even yanıtladı:
- Metrekaresi 1000 dolardan aşağı olmaz. Metrekare başına 2 bin 500 dolarlık iç tasarım maliyeti, üst sınıf bir otel için uygun görülebilir. Ancak, Körfez ülkelerindeki gibi bazı noktalarda altın kaplama benzeri işler yapılacak olursa 4-5 bin dolara kadar çıkabilir. Bizim öyle işlerimiz olmayacak.
Howard Pharr, Emre Zorlu ve Mehmet Even’le sohbet sırasında en çok dikkatimi çeken nokta, Raffles İstanbul Zorlu’nun iç tasarım işini üstlenmek üzere teklif veren Türkler’den birinin talebinin 7 milyon dolara kadar çıkması oldu.
Dünyada yılda ortalama 50-60 otelin iç tasarımına imza atan ve bu alanda lider olan HBA 3 milyon dolarlık teklif verirken, Türk tasarımcı 7 milyon dolarla yarışa giriyor...
Mehmet Even, adını açıklamak istemese de bu teklif söz konusu Türk tasarımcıyı ilk 3’ün bile dışında tutmaya yetiyor...
250 milyon dolarlık otelde, dahası 2.5 milyar dolarlık Zorlu Center projesinin içinde otel tasarımına “4 milyon dolar fazla ödemenin lafı mı olur” diye düşünülebilir...
Demek ki oluyormuş...
Otel odalarında banyo önem kazandı
HBA Başkanı Howard Pharr’a sorduk:
- Otel odalarında en çok nelere dikkat ediyorsunuz? Yeni trend nedir?
- Banyonun büyüklüğü ve rahatlığı önem kazandı.
Emre Zorlu ekleme yaptı:
- Özellikle kısa konaklamalarda kimsenin otel odasını uzun süre kullanması söz konusu değil. Otel odasında en çok vakit yatak ve banyoda geçiyor. O yüzden yatak ve banyonun rahatlığı önem taşıyor.
En pahalı malzemeyi kullanıp işi bitirmek gibi ‘kolaycı’ değiliz, bütçeyi zorlamayız
HBA’nın Başkanı Howard Pharr’a tasarımına imza attıkları otellerde malzeme seçiminde nasıl davrandıklarını sorduk:
- Her otelin bir bütçesi vardır. Biz, illede de en pahalı malzemeyi kullanıp, olayı basitleştirmeyi, kolaycılığa kaçmayı düşünmeyiz. Maliyetlere dikkat ederiz.
- Otelin sahibi düşük kalitede ürün kullanmanız için bastırırsa, “Biz işi bırakıyoruz” der misiniz?
- Bugüne kadar 1000 dolayında otelin tasarımına imza attık. Yani, bir deneyim söz konusu. Dünyanın birçok noktasında çalıştık, çalışıyoruz. Deneme-yanılma aşamalarını çoktan geride bıraktık. Dolayısıyla bizimle çalışmak isteyen otel sahibi işimizi maliyetleri zorlamadan kaliteli yapmak istediğimizi bilir.
- Yerel ürün kullanma eğiliminiz nasıl?
- Bizim kriterlerimize uygun yerel ürün varsa ve fiyatları da uygunsa onları tercih ederiz.
Değeri 450 milyon doları bulacak yılda 22 milyon dolar kâr edecek
ZORLU Gayrimenkul Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Even, Raffles İstanbul Zorlu’nun değerinin 400-450 milyon dolar dolayına oturacağını vurguladı:
- Yıllık gelir beklentiniz nedir?
- 20-22 milyon dolar kâr bekliyoruz.
Emre Zorlu, şu noktanın altını çizdi:
- Yüzde 80-90 dolulukla işler oturduğunda ancak bu gelir düzeyine ulaşılabiliyor.
En az rakipler kadar kazanmayı bekliyoruz
EMRE Zorlu ve Mehmet Even’e Raffles İstanbul Zorlu’da oda fiyatlarının hangi düzeyde olacağını sorduk. Zorlu yanıtladı:
- Şu anda tam fiyat vermek zor. Ancak, en yakın rakiplerimiz Çırağan Oteli ile Four Seasons Bosphours’un yüzde 10 üzerinde gibi düşünüyoruz. Otel tam çalışmaya başlayınca belki değişiklik yaparız.
- Raffels Grubu’yla anlaşmanız nasıl? Gelir paylaşımı mı söz konusu?
- İstanbul’daki en yakın rakiplerimizi izleyeceğiz. Raffles’a, “Bize en az rakiplerimiz kadar kazandır” diyoruz.
- Kriz gibi sancılı dönemlerde ne olacak?
- Raffles’la 30 yıllık anlaşma yaptık. 2-3 yıllık sıkıntılı dönemler, kayıplar göze alınabilir.
Paylaş