Paylaş
London Eye’ın yılda 3.5 milyon turist çektiğini öğrenince, İstanbul’a bir sembol geliştirmek üzere kafa yormaya karar verdiler. Oğuz Satıcı, bir gün ihracatçı arkadaşlarıyla ortak kurdukları Han Yapı’nın Gümüşsuyu’ndaki merkezindeki odasından Boğaziçi Köprüsü’nü izlerken aniden yerinden kalktı:
- Buldum... Boğaziçi Köprüsü’nün altında “kayan yıldız”a benzeyen bir kabin yapılsa, İstanbul için çok güzel bir “seyir noktası” olur.
Hemen kolları sıvadı, Çin’in başkenti Pekin’deki Televizyon Kulesi ve Sydney’deki Opera Binası’nda imzası bulunan ünlü mimarlık ve tasarım ofisinin sahibi Cecil Balmond’la bağlantı kurdu. Balmond, Satıcı’nın “İstanbul’un Yıldızı” diye düşündüğü platformun mühendislik ve teknik çözümlemesini geliştirdi.
Projenin bilgisayarda hareketli görüntüye de dönüştürülen maketi hazırlanınca Satıcı öncelikle Kadir Topbaş’ın kapısını çaldı. Projeyi detaylı şekilde anlattı. Bir yandan da Avusturya Patent Enstitüsü’nden “Dünya çapında buluş” belgesi almayı ihmal etmedi. Ayrıca İstanbul Teknik Üniversitesi’nden (İTÜ) de “Faydalı aygıt” belgesini cebine koydu.
Bir fırsatını bulup projeyi Başbakan Tayyip Erdoğan’a sundu:
- Bize bunu yaptırmazlar ama sen şunu bir de Binali Bey (Yıldırım) ve Kadir Bey’le (Topbaş) paylaş bakalım.
Satıcı, ihracatı artırmak için TİM üyeleriyle dünyayı dolaşırken arada “İstanbul’un Yıldızı”nı da ilgilenecek makamlarla paylaşmayı sürdürdü. “İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti”nin ilk yönetim kadrosunda bulunan Nuri Çolakoğlu, projeyi görünce hemen önerisini ortaya attı:
- Bunu İstanbul 2010’un “kapak projesi” olarak düşünelim.
Satıcı, yeri geldi elindeki projeyi Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’e de sundu. Ancak, 2006’dan buyana geçen süreçte projesini kamuoyu gündemine taşıyacak noktaya gelemedi, beklemeyi yeğledi.
Ramazan Bayramı’nda TV kanallarından birinin haberlerinde İstanbul Boğazı’ndan geçmesi öngörülen teleferik projesini duyunca Oğuz Satıcı’yı aradım:
- 5-6 yıl önce Boğaziçi Köprüsü’nün altında yer almasını düşündüğün yıldız şeklinde bir kabin projesi göstermiştiniz bana. Siz bir yol alamadınız sanırım ama şimdilerde Boğaz’a bir de teleferik projesi gündeme geliyor.
O an ilk yanıtı kısa oldu:
- Haklısınız...
Bir-iki hafta sonra aradı:
- İstanbul’un Yıldızı projesini yeniden detaylı konuşsak nasıl olur?
Bazı meslektaşlarımla birlikte Satıcı’yla buluştuk:
- İstanbul’un Yıldızı 40-50 milyon dolara yapılır. Boğaziçi Köprüsü’nün gelirinin 3’te biri kadar ek gelir yaratır.
- Projeyi kendiniz mi hayata geçirmeyi düşünüyorsunuz?
- Örneğin, London Eye’ın sponsoru British Airways’dir. Bizde de bu iş Türk Hava Yolları’na (THY) yakışır. Hem tam köprünün Ortaköy’deki ayağında THY’nin Do&Co’yla ortak olduğu bir de oteli var.
- Sponsorluk dışında başka çözüm planınız var mı?
- İzin verilir ve uygun görülürse, yatırımcı ortak bulup kendimiz de projeyi hayata geçirebiliriz.
2006’dan beri bekleyen “İstanbul’un Yıldızı” önümüzdeki dönemde hayata geçecek noktaya gelir mi?
Hayata geçerse, Eyfel Kulesi, London Eye gibi turist çeker mi?
110 kişi binecek iki otobüs kadar yük olacak
OĞUZ Satıcı, “İstanbul’un Yıldızı”nı heyecanla anlatırken, Boğaziçi Köprüsü’nün taşıma kapasitesini sorduk:
- Boğaziçi Köprüsü böyle bir kabini taşır mı?
- Boğaziçi Köprüsü, 600 bin ton yüke göre tasarlanmıştır. “İstanbul’un Yıldızı” 110 kişilik bir kabin olacak. Dönerek hareket edecek. 15-20 dakikalık bir tur söz konusu olacak. Köprüye yansıyacak ek yük, iki otobüsü geçmeyecek.
iPad’in açtı, projenin görüntülü versiyonunu izletti:
- Proje hayata geçerse, yerli ve yabancı turistler, dünyada ilk kez iki kıta arasında böylesine güzel bir panoromik tur şansı yakalayacak.
Eyfel, 6 milyonu aşan turistle rekor kırıyor
OĞUZ Satıcı, bir yandan “İstanbul’un Yıldızı”nın proje olarak uygunluğunu anlatırken, diğer taraftan dünyada yılda 1 milyonu aşan turist çekebilen gözetleme kulesi konumundaki yapılardan örnekler verdi:
- Paris’teki Eyfel Kulesi, yılda 6 milyondan fazla turist çekiyor. Yani, Paris’e giden turistlerin 6 milyonu aşan bölümü Eyfel Kulesi’ne çıkıyor. Pekin Televizyon Kulesi de 4.4 milyon turistle ikinci sırada bulunuyor. Onu 3.5 milyon turistle London Eye izliyor.
Ardından “İstanbul’un Yıldızı”na döndü:
- Çevresi tümüyle camla kaplı platform, turist çekmesinin yanısıra kurumsal etkinlikler için de farklı bir merkeze dönüşebilir. Daha da ötesi, İstanbul’a gelen devlet başkanlarının, liderlerin, bakanların da turistik turlarının içinde yer alabilir.
Paylaş