Enerji bürokratlarını özel uçakla Singapur’a götürüp rafineri anlattı

TURCAS Holding Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Aksoy, Socar-Turcas CEO’su Kenan Yavuz’la kafa kafaya verip, bir plan yaptı:

Haberin Devamı

- Enerjiyle ilgili bürokratları Singapur’a götürelim... Onların bir rafineri için harcadığı çabayı anlatalım. Aliağa’da Petkim’le entegre olacak şekilde kuracağımız rafinerinin ne tür avantajları bulunduğunu anlatalım.
Kenan Yavuz, Petkim’de özelleştirme öncesi genel müdürlük yaptığı için bürokratları böyle bir geziye davet ve ikna etme görevini üstlendi. Ankara’da tek tek tur attı, daveti bizzat yaptı:
- Özel bir uçakla Singapur’a gideceğiz. Birlikte orada kurulması planlanan rafineriyle ilgili inceleme yapacağız.
Ekibe bazı öğretim üyeleri ve iş dünyasından da konuya yakın 3-4 kişi de dahil edildi. Böylece Socar-Turcas’ın Singapur gezisi gerçekleşti. Erdal Aksoy ve Kenan Yavuz, Singapurlular’a rafineri projesini anlattırdı:
- Rafineri işte şu 20 milyon metrekarelik alana kurulacak...
Gösterilen alan denizdi:
- Burası rafineri için önce doldurulacak... Dolayısıyla rafineri yatırım bedeli 85 milyar dolara kadar çıkacak.
Sunum bitince Aksoy ve Yavuz, konuyu Petkim’e taşıdı:
- Biliyorsunuz Aliağa’da rafineri kurmak üzere sonunda lisansımızı aldık. Bizim de alanımız 20 milyon metrekare... Singapur gibi denizi doldurma derdimiz yok... Arsamız yatırıma hazır...
Erdal Aksoy, konuyu biraz daha açtı:
- Azeri ortağım Socar’la birlikte rafineri yatırımını bir an önce başlatmak istiyorum. Petrol Azerbaycan’dan gelecek. Yatırım için finansman sorunumuz yok. Yeter ki bundan sonraki izinler bir an önce çıksın.
Erdal Aksoy, Singapur dönüşü, bir süre önce Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Ali Babacan’ın, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği’yle (TÜSİAD) düzenlediği yuvarlak masa toplantısına katıldı. Söz sırası kendisine gelince talebini ortaya koydu:
- Sayın Başbakan Yardımcım, bugüne kadar önemli işler yaptınız. Ama hâlâ yatırımcılar olarak bizlerin önünde engeller var. Lütfen bizi destekleyin.
- Kimseye özel teşvik veremeyiz.
- Efendim ben teşvik ya da para falan istemiyorum. Sadece yatırımla ilgili izinlerin tek merkezden verileceği bir ortam bekliyorum.
- Eskiye göre birçok prosedür ortadan kalktı...
- Öyle ama hâlâ yerel yönetimlerden tutun da birçok noktayı dolaşmak, bize, dolayısıyla ülkemize zaman kaybettiriyor.
Erdal Aksoy, Turcas Petrol’ün geçen gün gerçekleşen olağanüstü genel kurulu sonrasında konuşurken rafineri yatırımına bir an önce başlamak istediklerini yineledi:
- Keşke tüm izinler tek merkezden verilse, biz de işlerimizi hızlandırsak...
Turcas Petrol CEO’su ve Erdal Aksoy’un oğlu Batu Aksoy söz aldı:
- Türkiye’de ve dünyada motorin tüketimi, benzinin önüne geçiyor.
- Petrolü rafine ederken, belirli oranda benzin çıkıyor. Siz çıkan benzini ne yapmayı planlıyorsunuz?
- Biz jet yakıtı dışında hiç benzin üretmeyeceğiz.
- Böyle bir teknoloji var mı?
- Elbette... Bizim rafineriden Nafta, motorin ve jet yakıtı çıkacak...
Socar-Turcas, Aliağa’da 5 milyar dolarlık rafineri yatırımına başlamak için hazırlıklarını sürdürüyor, Erdal Aksoy, bundan sonraki izinlerin hızlanmasını bekliyor...
Babacan’a aktardığı talebini yineliyor:
- Teşvik ya da para değil, izinlerin hızlanmasını rica ediyoruz...

Haberin Devamı

Akaryakıt istasyonları yenileniyor, ödenen para 1 milyar doları buluyor

Haberin Devamı

TURCAS Petrol CEO’su Batu Aksoy’a akaryakıt dağıtım şirketleri arasındaki “bayi yenileme” yarışını sordum:
- Bayilerle sözleşme süreleriniz sınırlandı, üstelik geriye doğru da işletildi. Şimdi başta İstanbul olmak üzere özellikle büyük kentlerde tabelaların değiştiğini görüyor. Bayi transferi pazarı nasıl gidiyor?
- Bütün dağıtım şirketleri aynı anda bayilik sözleşmelerini yenilemeye geçince, transferler de hızlandı. Bizim bayi sayımızda 100 civarında azalma oldu ama iş hacmimiz aynı kaldı. Bize verimlilik getiren yeni anlaşmalar yapmış olduk.
- Bayi trasferine giden kaynak ne kadar?
- Bazı önemli noktalarda milyon dolarlar konuşuluyor... Bizim bayilik yenileme harcamamız sanırım 100 milyon doları buluyor.
- Sektörde durum nasıl?
- Kesin olmamakla birlikte 1 milyar dolar gibi bir rakam konuşuluyor...
Dağıtım şirketleri yarışıyor, akaryakıt pompasından bazı bayilere bol bol transfer parası akıyor...

Yazarın Tüm Yazıları