Paylaş
Ödül törenini izlediğimiz masada ev sahibimiz Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu, Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, şirketin Kurucu Üyesi Ülkü Arıoğlu, Genel Müdürü Özge Arıoğlu, Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. Başkan ve CEO’su, Koreli SK’nın Kıdemli Başkan Yardımcısı Seok Jae Seo ile SK Kıdemli Başkan Yardımcısı Seung Soo Lee var.
Ersin Arıoğlu, Avrasya Tüneli’nin “Köprü-Tünel” kategorisinde ENR’ın 2016 ödül listesinde ilk sıraya oturmasının en önemli gerekçesine işaret etti:
- Denizde dünyada 106 metre derinlikte yapılan başka tünel yok. Avrasya Tüneli, bu yönüyle dünyada ilktir. Biz, bu tünelle dünyaya cesaret verdik. Dünyadaki meslektaşlarımız bizi yakından izledi. Bu örnekle tünel teknolojisinde yeni bir aşamaya geçildi.
Başar Arıoğlu, ihale sürecini anımsadı:
- Teklifimizi 2008’de verdik. 2009 Ocak ayında sözleşmeye paraflar atıldı. 2011 Şubat’ta şehir planları bitti, finansman hazırlığına giriştik. Projeye garanti verilmesi için sunduğumuz modelle Hazine’yi ikna ettik. Aralık 2011’de kredi sözleşmesini imzaladık.
Sözleşmenin son haline 30 Mart 2013’te imza attıklarını kaydetti:
- Bizim için inşaat ve işletme süresi bu tarihte başladı. 48 ayda bitirme şartımız vardı. 20 Aralık 2016’da hizmete açılınca, tüneli 42 ayda tamamlamış olacağız.
Ersin Arıoğlu araya girdi:
- Son 4-5 yılımızın her dakikası dolu dolu geçti. Dünyada eratik (karmaşık) zeminde ve fay hattına bu kadar yakın başka tünel yok. Tünelcilik tarihinde çığır açtığımızı iddia ediyorum. ENR’ın verdiği ödül de bunun tescilidir.
Başar Arıoğlu, Hazine garantisi konusuna döndü:
- Hazine, Avrasya Tüneli’nden günde 68 bin araç geçişi garantisi verdi. Kreditörlere teminat için bu garantiye ihtiyaç vardı. Hazine’nin verdiği bu garanti, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile Osmangazi Köprüsü’nde de örnek oldu. Tünelden günlük geçişin 68 binin altına inmeyeceğini düşünüyoruz. Yani, Hazine’nin fark ödemesine gerek kalmaz.
SK Kıdemli Başkan Yardımcısı Seung Soo Lee, depremle ilgili ayrıntıya dikkat çekti, Başar Arıoğlu sürdürdü:
- Tünelin dayanıklılığı 2 bin 500 yılda bir olabilecek depreme göre planlandı.
Ersin Arıoğlu, bu konuda da iddiadan geri durmadı:
- Büyük bir depremde en güvenli yerlerden biri Avrasya Tüneli’nin içi olur.
Kullanılan betonun ömrünü, dayanıklılığını sordum, Ersin Arıoğlu yanıtladı:
- Şartnamede 100 yıl dayanacak beton kuralı vardı. Biz, 130 yıl dayanacak düzeyde beton kullandık. Çok önemli bir olay olmazsa tünel 200 yıl rahat dayanır.
Türk müteahhitlik sektörü, son yıllarda ENR’ın yayınladığı “şampiyonlar ligi” listesinde Çin’in ardından dünya ikincisi oluyor...
Avrasya Tüneli’ne verilen ödül, Türk müteahhitlik sektörünün başarısını perçinliyor...
Ülkü Arıoğlu, Ersin Arıoğlu, Başar Arıoğlu, Özge Arıoğlu (Soldan sağa)
KAPİTALİST TÜNEL
YAPI Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, Avrasya Tüneli’nde tek yön geçişin Şubat 2017’ye kadar 14 lira dolayında olabileceğinin hesaplandığını belirtti:
- Geçiş ücreti dolar bazında belirlenecek. Her yıl şubat ayında, o yılın ocak ayının dolar kuru dikkate alınacak. İlk fiyat için Ocak 2016’daki kura göre hareket edilecek.
Ücret dolar üzerinden çünkü Kreditörlere dolar bazında gelir göstermek durumundaydık.
Tünel için devletin harcama yapmadığını anımsattı:
- Tünelin bedelini kullananlar ödeyecek. Kullanmayan vatandaşlarımızın tünel için bedel ödemesine gerek kalmayacak. O nedenle ben, “Kapitalist tünel” tanımını kullanıyorum. Ersin Arıoğlu araya girdi:
- “Liberal tünel” demek daha doğru...
MOTOSİKLETLİ YANGIN SÖNDÜRÜCÜ OLACAK
BAŞAR Arıoğlu, Avrasya Tüneli’nden kamyon-otobüs gibi ağır vasıtalarının geçişine izin verilmeyeceğini anımsattı:
- Tünel sadece otomobil ve minibüslerin geçişine açık olacak. Motosiklet geçişi de yasak olacak. Çünkü, motosiklet tünelde kaza riski taşıyabiliyor.
Tünelin içindeki hava kalitesi üzerinde durdu:
- Saatte 4 kez içerideki hava otomatik temizlenecek.
Ardından ekledi:
- En küçük bir araç yangını halinde, motosikletli itfaiye görevlileri müdahale edecek.
TEKFEN, SOCAR TOWER’LA ÖDÜL ALDI
ENR’ın “Global Best Projects Awards” özel sayısını incelerken Azerbaycan’ın petrol şirketi Socar’ın Bakü’deki yeni merkez binasının fotoğrafını görünce Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu’na işaret ettim:
- Socar Tower’ı Tekfen İnşaat yaptı.
Ofis kategorisinde en iyi proje ödülüne sıra geldiğinde anonsu duyduk:
- Socar Tower, Tekfen İnşaat...
HIZ 20 KİLOMETRENİN ALTINA DÜŞMEYECEK
ERSİN Arıoğlu, Avrasya Tüneli’nin günlük maksimum araç geçiş kapasitesi üzerinde durdu:
- Günlük üst limit 130 bin araç olacak ama kapasite 150 bin araca da yeter.
Başar Arıoğlu geçiş hızını yakından izleyeceklerini kaydetti:
- Tünelin içinde trafiğin durmasına izin verilmeyecek. Trafik yoğunluğu girişlerde kontrol edilecek. Tünelin içinde araç hızı 20 kilometrenin altına indiği an, girişler kapatılacak.
İŞLETMEYİ FRANSIZ EGIS YAPACAK
BAŞAR Arıoğlu, Avrasya Tüneli’nin işletmesini Fransız EGIS Road Operation’ın yapacağını belirtti:
- Kredi veren bankalar bize, “İşletmeyi siz değil, uzman bir kuruluş yapsın” şartı koydu. Tünelin tasarım aşamasında EGIS’ten danışmanlık hizmeti de aldık.
Ersin Arıoğlu ekledi:
- EGIS, tasarım aşamasında önemli katkılarda bulundu.
BEDAVA GEÇİŞ RİSK YARATIR
BAŞAR Arıoğlu, ilk günler için ücretsiz geçiş sözü verilmesine dönük tereddütünü dile getirdi:
- Avrasya Tüneli’nde ücretsiz geçişi teknik açıdan doğru bulmuyoruz. Çünkü, tünelin içinde selfie çekilmesi gibi duraksamalar risk yaratır.
İtirazının ücrete dayanmadığının altını çizdi:
- Hükümet ilk günler için ücretsiz geçiş kararı alacak olursa, “Onun yerine ilk günlerin parasını bağışlayalım” diyeceğiz.
Paylaş