Banttan dakikada bir oto çıkacak 1 milyar Euro daha gelecek
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
OYAK Renault’un Bursa’daki fabrikasında üretilecek Clio Grand Tour’un da sergilendiği Frankfurt Motor Show’da Oyak Renault Genel Müdürü Alain Gabillet’le konuşuyoruz. Gabillet, İstanbul’da ikamet etmekle birlikte, haftanın iki-üç gününü Bursa’da geçiriyor.
Fransız Renault’un Başkanı Carlos Gohsn, Bursa’daki fabrikadan söz ettikçe gözleri parlıyor, övgüler sıralıyor. Bursa’daki üretimden memnun olan Gabillet, daha da keyifleniyor: "Bursa’daki fabrikamızda saatte 60 otomobil, yani dakikada bir otomobil üretme yolunda hızla ilerliyoruz.Önümüzdeki yıl bu hedefe ulaşacağız."
Gabillet’in hesaplarına göre, Renault, Bursa’ya önümüzdeki 10 yıl içinde 1 milyar Euro’luk yatırım daha yapacak. Gabillet dillendirmese de yeni yeni modeller gündeme geldikçe, söz konusu yatırım rakamı daha yukarıya çıkacak.
Oyak Renault, "dakikada bir otomobil" hedefine ulaşınca yıllık üretimi 360 bini bulacak. Peki bu üretimin içindeki yerli yedek parça oranı nasıl gelişecek? Gabillet’in yanıtı sevindirici: "Şu anda yerli parça kullanım oranımız yüzde 60-65 dolayında.Bu oran yüzde 80’e çıkacak."
Bursa’daki üretimde yerli parça oranını yüzde 80’e çıkarma hedefi, Carlos Gohsn’un 1.5 yıl önce açıkladığı 2009 Kontratı’nın planları arasında varmış.
Ford Otosan, Türkiye’de tasarladığı motoru Gölcük’te ürettiği araçlarda kullanmaya başlayacağını duyururken, Renault’un yerli parça kullanım oranını yüzde 80’e yükseltmesi gecikmiş bir adım değil mi?
Bu soruya Oyak Renault’un ürettiği otomobileri Türkiye, KKTC ve Türki Cumhuriyetlere pazarlayan Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar’dan iyi bir yanıt var: "Bursa’daki fabrikada dizel motor üretilmesi için çalışmalar sürüyor.Hedef 400 bin motor üretmek.Üstelik üretilecek dizel motor ihraç da edilecek."
7 gün 24 saat, günde üç vardiya, yılda 6 bin saat üretim gibi bir rekora ulaşan Renault, böylesine memnun kaldığı Bursa’da fabrikasında bünyesindeki Nissan’ın bazı modellerini üretmeyi gündeme getiremez mi? Üstelik İbrahim Aybar’a göre, bunun bir örneği Fas’ta var.
Gabille’nin tavrı, "keşke" der gibi: "Buna karar verecek olan ben değilim.Kararı vereceklerin başında Mr.Carlos Gohsn geliyor."
Aynı soruyu Nissan Türkiye Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu’na sordum: "Yakın zamanda olur mu bilemem ama neden olmasın.Türkiye’deki satışlarımızdan şu anda memnunuz.Örneğin Qushqai modelimiz için altı ay kuyruk var.Nissan, günün birinde Türkiye’de üretimi de düşünebilir."
Carlos Gohsn, "Bursa" derken gözleri parlıyor, Oyak Renault, yıllık 270 bin adetten dakikada bir otomobil üretimine koşuyor.
Bu hava insana, "Artık Nissan’ın da gelmesinin zamanı" dedirtiyor...
Otomotiv ana sanayinin yarattığı her bir kişilik yeni istihdam, yan sanayide 5 kişiye kapı açıyor, sokaktaki işsize yane şans doğuyor...
Asılalım, Nissan’ı da Türkiye’de üretime çekelim...
Volkswagen Türkiye’de üretime mutlaka gelecek
FRANKFURT’ta Volkswagen’in otomobillerinin bulunduğu salonu gezerken, Doğuş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk’le kısa süre önce yaptığımız sohbeti düşündüm.
Ferit Şahenk, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Başkan Yardımcısı şapkasını takmış, Nilgün Karataş’la birlikte yönelttiğimiz soruları yanıtlamıştı. O gün daha çok ABD’deki mortgage krizinin dünyaya ve Türkiye’ye etkilerini konuşmuştuk.
Şahenk’e o gün Volkswagen’in Türkiye’de üretimi düşünüp düşünmeyeceğini sordum: "Volkswagen, belki 1 yıl, 5 yıl, 10 yıl sonra ama Türkiye’ye mutlaka gelecek."
Şahenk’ten aldığım izlenim, Volkswagen’i Türkiye’de üretime ikna etmek için sıkça asıldığı yönündeydi: "Aslında Volkswagen’in Türkiye’de üretim yapmaması için hiçbir neden yok.Sanırım kendilerine has bazı sorunları var.Onları çözdükten sonra, Çin’e, Rusya’ya, ABD’ye nasıl gidiyorsa, Türkiye’ye de gelecekler."
Ferit Şahenk’in Volkswagen’i Türkiye’de yatırıma ikna konusunda elindeki en önemli koz, mevcut otomotiv yatırımları: "Türkiye’ye önemli otomotiv şirketleri yatırıma gelmişse, üstelik dünyaya satmak üzere buradalarsa, sadece Volkswagen değil, Türkiye’ye henüz gelmemiş diğer otomotiv kuruluşları da bir kez daha düşünecektir."
Şöyle bir bakın... Türkiye bugün Ford, Renault, Fiat, Toyota, Hyundai ve Honda’nın en önemli otomobil ve hafif ticari araç üretim merkezlerinden biri...
Mercedes-Benz ile MAN, Türkiye’yi otobüs üretim üssü yaptı... Sabancı’nın Temsa’sı otobüste ciddi marka yarattı...
İnan Kıraç’ın Karsan’ı Peugeot’tan ABD taksilerine, Renault Trucks’a kadar değişik araçları üretim bandına dizdi...