3 milyar dolarlık 'fiber otoban'ı ortak büyütelim

TURKCELL CEO’su Kaan Terzioğlu, şirketin adını verdiği golf turnuvası ve sponsorları arasında yer aldıkları Klasik Müzik Festivali vesilesiyle buluştuğumuz Bodrum’da tablet bilgisayarını açtı, Türkiye’nin fiber altyapısıyla ilgili veriyi paylaştı:

Haberin Devamı

- Türkiye’de 22 milyon hane var. Bunun 6 milyonu fiber altyapıdan yararlanabiliyor. Diğer hanelere de fiberi götürmemiz gerekiyor. 3 şirketin bunu aynı anda yapmasının imkanı bulunmuyor.

Türk insanının dünyada internet kullanımında bulunduğu yere dikkat çekti:

- Finlandiya, 11GB ile dünyada internet kullanımında birinci. Türk insanı 8GB ile 5’inci sırada yer alıyor.

Türkiye’nin dijitalleşme yolunda çözmesi gereken en önemli konulardan birinin fiber altyapı olduğunu vurguladı:

- Fiber altyapımız yeterli değil. Geçmişte fiber altyapısını paylaşma sorunu vardı. Sayın Binali Yıldırım’ın inisiyatifiyle protokol imzaladık, mevcudu paylaşma adımı attık.

3 milyar dolarlık fiber otobanı ortak büyütelim
KAAN TERZİOĞLU

Konunun mevcudu paylaşmayı aştığını kaydetti:

- Artık yenisini yapmamız lazım. Yenisini yapmak için de farklı bir iş modeli gerekiyor.

Türkiye’deki fiber altyapının değerinin 2-3 milyar dolar olduğunu savundu:

- Almanya’da fiber altyapının değeri 60 milyar dolar. Aradaki fark, sistemin temelindeki kuralların yanlışlığından kaynaklanıyor.

Bu noktada önerisini ortaya koydu:

- Gerekiyorsa sektör oyuncuları elindeki fiberleri versin, yeni bir şirket kurulsun. Bütün fiber altyapısını yeni bir şirket altında birleştirelim.

İstanbul’dan Ankara’ya 3 ayrı otoban yapılamadığına işaret etti:

- Aynı şey fiber altyapı için de geçerli. Eski Türkiye’de aynı altyapıyı paylaşmak yeterliydi. Artık yeni Türkiye için yeni bir yapı lazım. Yeni Türkiye’nin söylemi, “ortak yapalım” olmalı.

Ardından konuyu imtiyaz sözleşmelerine taşıdı:

- İmtiyaz sözleşmelerinden gelen verimsizliği ortadan kaldırmak gerekiyor.

Şu soruyu ortaya attı:

- Hangi şirket 20 yılda geri dönüşü olan bir yatırımı, 7 yılı kalmış bir imtiyaz sözleşmesiyle yapabilir?

Yanıtı şöyle formüle etti:

- Bu konuda yeni bir iş modeline ihtiyaç duyuluyor. Türkiye’de her şey değişiyor. Bu da değişebilir.

3 şirketin fiber altyapıyı ortak kullanmaya doğru yol alması 3.5 yıl sürdü... Sorun bugünün TBMM Başkanı Binali Yıldırım’ın inisiyatif kullanılmasıyla çözülebildi...

Şimdi fiber altyapı için tek şirket kurulmasına dönük benzer inisiyatif kullanan çıkar mı?

Fiber altyapısı güçlü Türk Telekom, böyle bir şirketleşmeye sıcak bakar mı?


AMBARGO KÖHNE, DİJİTAL DÜNYANIN 'SİLAHI'NI ÇEKELİM
TURKCELL CEO’su Kaan Terzioğlu, ABD’nin gündeme getirdiği yaptırım tartışmasına kendi sektöründen yaklaşım geliştirdi:

- Ambargo, köhnemiş fiziksel dünyanın silahları. Buna dijital dünyanın silahlarıyla cevap vermemiz gerekiyor.

Google, Facebook gibi şirketlerin ciroları içinde kullanıcı olarak Türkiye’nin çok önemli yerlerde bulunduğunu belirtti:

- Türkiye’nin datasına sahip çıkmamız gerekiyor. Bu amaçla veri merkezi yatırımlarımız aralıksız sürüyor. Türkiye’nin en büyük veri merkezi işletmecisiyiz.

Bu konunun yabancı düşmanlığı ile alakası olmadığını savundu:

- Onlar da Türkiye’ye gelsinler, bizim veri merkezimizde olsunlar. Burada istihdam yaratsınlar. Türkiye için ürün ve hizmet geliştirsinler. “Sadece veriyi ve parayı alayım” mantığı olmaz.

ABD dahil, dünyanın hiçbir ülkesinde Google’ın yüzde 98 pazar payıl olmadığını vurguladı:

- Sadece Türkiye’de değil, Avrupa Birliği’nde de Google, rekabete aykırı davranışları dolayısıyla inceleniyor. Hatta AB, Google’a ceza da kesti. Türkiye’deki Rekabet Kurulu geç bile kaldı.

Arama motoru örneklerine dikkat çekti:

- Çin’in Baidu’su, Güney Kore’nin Naver’i, Rusya’nın Yandex’i var. Türkiye’nin de Yaani’si oldu. Yüzde 5 pazar payını yakaladı.


TURİST SİNYALİ 1.8 MİLYONA ÇIKTI
TURKCELL CEO’su Kaan Terzioğlu, turizmle ilgili şu verilere işaret etti:

- 2016’da Turkcell’in baz istasyonlarına turistlerden gelen sinyal sayısı 500 bindi. 2017’de 900 bine çıktı. Bu yıl 1.8 milyon turistten sinyal alıyoruz.

Sinyal aldıkları turistlerin ülke sıralamasını paylaştı:

- Sinyallere bakınca en çok turist Rusya, Almanya, Fransa ve İsveç’ten geliyor. Suudi Arabistan ve İran’dan gelen turistler 7 ve 8’inci sırada yer alıyor.

Bölgelere göre dağılıma dikkat çekti:

- Sinyallere göre turistler en çok Ege ve Akdeniz kıyılarını tercih ediyor. Ancak bu yıl Karadeniz Bölgesi’nin de yükseldiği görülüyor.

Yazarın Tüm Yazıları