Paylaş
Osman Saffet Arolat ve Rüştü Bozkurt, “Ece Seramik fabrikasını görmenizde yarar var” deyince, Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen, anında içinde bulunduğumuz otobüsü oraya yönlendirmiş, bir KOBİ’nin Anadolu’dan dünyaya iddialı çıkışının işaretlerini görmüştük.
Erdem Çenesiz’le geçen gün İstanbul’da buluştuk. Bu kez karşımda, Türkiye Girişim ve İş Dünyası Konfederasyonu (TÜRKONFED) Başkanı şapkasıyla oturuyordu:
- Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD), TÜRKONFED’in kuruluş çalışmalarında çok etkindi. Şu andaki üye sayınız ne durumda?
- 10 bölgesel, 3 sektörel federasyon dahil toplam 111 dernek TÜRKONFED çatısı altında buluşmuş durumda. 11 bin iş insanını temsil ediyor.
- Federasyon çatısı altında bulunan şirketlerin toplam büyüklüğü nedir?
- Toplam ciroları 208 milyar dolar. İhracatları 65 milyar dolar düzeyinde. 1 milyon dolayında da istihdamları var.
- Bir tarafta Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) gibi büyük örgüt var. Diğer tarafta TUSKON, MÜSİAD gibi yapılar var.
TUSKON’u bunlar arasında nereye oturtmak gerekir?
- TOBB, yarı kamu niteliğinde, hepimizi çatısı altında toplayan en üst örgütümüz. Ben de TOBB’da delegeyim. Onun dışında tümüyle gönüllü çalışan bizim gibi örgütlenmeler var. Biz hiçbir şekilde başkalarını “kopya” etmek niyetinde değiliz.
- Nedir farkınız? Örneğin iş dünyasının Cumhurbaşkanı ve Başbakan’la birlikte çıktığı seyahatleri örgütlemek konusunda TOBB’a bağlı Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) ile TUSKON arasında zaman zaman yarış yaşandığına tanık oluyoruz.
- Biz kimseden rol çalmak, rol kapmak gibi bir çaba içinde değiliz. Herkes en iyi olduğu işi yapmalı. TUSKON, DEİK dış seyahatler konusunda daha öndeyse aynen devam etmeli. Biz asla öyle bir yarışa girmeyiz.
- TÜRKONFED ne yapar?
Hedefleri nedir?
- Biz daha çok KOBİ odaklıyız. Kalkınma ajanslarıyla paralel yönde ilerliyoruz.
- 26 bölgesel kalkınma ajansı var. Onların yönetimlerinde yer alıyor musunuz?
- Yönetimlerinde illerin valileri, bürokratları, oda başkanları bulunuyor. Bizim temsilcilerimiz danışma kurullarında yer alıyor. İlerde yönetim kurullarına girmemizde yarar görüyoruz.
Çenesiz, TÜRKONFED
çatısı altındaki kadın derneklerine dikkat çekti:
- Değişik illerdeki 12
kadın derneği bizim
bünyemizde. Örneğin Tunceli Girişimci İş Kadınları Derneği de bunlardan biri.
- TÜRKONFED’in kuruluşunda önemli rol oynayan TÜSİAD, zaman zaman sert eleştirileriyle dikkati çeker, hükümetlerle gerilim yaşar. Sizin mesaj verme tarzınız nasıl?
- Biz, taleplerimizi iletiriz, doğru adımları destekleriz. Eksik ya da hatalı gördüklerimizi de “nezaket”le ortaya koyarız.
Aile büyüklerinin Çorum’daki tuğla fabrikasından yola çıkıp, Ece Seramik’le iddialı marka yaratan Erdem Çenesiz, şimdi 205 milyar dolarlık ciroyu temsil eden TÜRKONFED’in dümeninde bulunuyor...
Başkanlık döneminde Anadolu’dan yansıyan alçakgönüllü tavrını değiştirmeyeceğini, “nazik eleştiri” planıyla gösteriyor...
Klozette 4.5 litre su tüketimi oturdu
ECE Seramik Yönetim Kurulu Başkanı Erdem Çenesiz’le TÜRKONFED’i konuşmak üzere buluştuğumuzda 7-8 yıl önceki fabrika gezisinden aklımda kalan tartışmayı anımsattım:
- Fabrikanızı gezmeye geldiğimizde klozette 6 litre olan su kullanımını 4.5 litreye indirme çabalarınız vardı. Sonra Eczacıbaşı Holding’e bağlı Vitra’nın bu konudaki iddiasını öğrenmiştim. Bu konuda son durum nedir?
- Arada “3 litreye indirdim” diyenler olsa da, klozeti 4.5 litre suyla temizleme konusu sektörümüzde giderek oturdu. Sektörümüz bu konuda Avrupa çapında oldukça iddialı.
Türk Standartları Enstitüsü’nün (TSE) bu konuya bakışına değindi:
- Üreticiler olarak TSE’ye klozetteki su tüketimini beyan ediyor, belgeler sunuyoruz. TSE de belgeyi, bunun ışığında veriyor. İkna olduğunda, “Bu marka klozet 4.5 litre suyla temizleniyor” belgesini üreticiye yönlendiriyor.
- Klozeti temizleyen su miktarının tek basışta 6 litreden 4.5 litreye inmesi, ne kadarlık bir tasarruf sağladı?
- 4 kişilik bir ailenin yıllık tüketimi 50 ton azaldı.
Çenesiz, 7-8 yıl önce yazdığım küçük yazının etkisine vurgu yaptı:
- O zamanki çabalarımızı yansıtmanız bu işe daha hırslı sarılmamızı sağladı.
7-8 yıl öncesinden bugüne sektör önemli gelişme gösterdi... Artık, bir tarafta klozette 4.5 litreden daha az su kullanımını yaygınlaştırma, diğer tarafta susuz pisuvar yarışı yaşanıyor...
Bu da, su varlığımızı biraz olsun “koruma huzuru” veriyor...
Paylaş