Paylaş
Turizm sadece Türkiye’nin değil tüm dünya ülkelerinin en önemli ekonomik geçim kaynağı ve sektör canlı olduğunda beraberinde milyonlarca insanı harekete geçiriyor, yaşatıyor. Yaklaşık bir senedir içinde bulunduğumuz sıkıntılı süreç Turizm sektörünün tüm kollarını, çalışanlarını yormuş durumda.
2020’de turizm sektöründeki ekonomik kayıp 1,3 trilyon dolar olurken, sektörde 100 ila 120 milyon istihdam risk altında. Merkezi Madrid’de bulunan Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (BMDTÖ) yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınından dolayı 2020’de dünyada uluslararası seyahat edenlerin sayısının bir yıl öncesine oranla yüzde 74 düştüğünü açıkladı.”Turizm tarihinin en kötü yılı” ifadesini kullanan BMDTÖ, salgından dolayı getirilen seyahat kısıtlamalarıyla turizm sektöründe, geçmişte örneği olmayan bir krizin yaşandığını vurguladı.
Turizm sektörün farklı dalları kendi çabaları ile ayakta kalmaya çalışıyor, sabırla virüs sürecinin sona ereceği günleri, seyahatlerin başlayacağı günleri bekliyor.
Bunlardan biri de, her yıl binlerce insanı Ege’nin bir yakasından diğerine taşıyan, binlerce insanın birbirine kavuşmasını sağlayarak, turizm hareketliğine büyük katkı koyan, Türkiye ve Anadolu’ya yakın Ege adaları arasındaki turizm hareketinin baş aktörü feribot firmaları. Geçen sene mart ayı başından bu yana Ege adaları ile bağlantı koptu, sadece ticaret ve turizm taşımacılığı değil iki yaka arasındaki dostluk ve arkadaşlıklar da koptu. Bu yazımız için Türkiye ile Yunanistan’a ait adalar arası taşımacılığın ve oradaki turizm organizasyonunun önemli isimleri, bu bağlantıyı sağlayan yılların tecrübesi Çeşme-Sakız adası arası çalışan Ertürk Lines Yöneticisi Nezihe Ertürk, Marmaris ve Bodrum’dan Kos-Rodos-Leros adalarına taşımacılık yapan Yeşil Marmaris Lines Operasyon Müdürü Sertaç Erarslan ve Kuşadası- Samos, Patmos arası çalışan Meander Travel Genel Müdürü Engin Ersenbil ‘ ulaştık, sürecin nasıl geçtiğini ve 2021 öngörülerini sorduk.
Feribotlar mart ayından bu yana bekliyor, çalışanlar da sabırla demir alacakları günü gözlüyor. Ada sevdalıları ise perişan. Kapılar açılacak, gemiler çalışacak söylemleri ile bahar ve yaz ayları geçti yaz bitti. Yunanistan 14 ülkeye kapıları açtı ama Türkiye’den turist kabul etmedi. Türkiye’den kısa bir yolculukla ulaşılabilen Ege adaları, geçen yıl tam 330 milyon Euro bırakan Türk turisti bu yaz hasretle bekledi. Sakız adasından konuştuğum bir arkadaşım adaya gelen her Türk turistin, Alman, Hollandalı vs turistten 3 kat daha fazla para harcadığını, alışveriş yaptığını anlatıyor ve ekliyor; “Türk turist balık lokantalarında taze balık, kalamar, ahtapot yerken Alman turist karnını salata ile doyuruyor.”
Adaların yerel yetkilileri, turizmcileri ve esnaf Türk turistin kıymetini biliyor. “Türkleri çok özledik. Bir Türk, 5 Avrupalı turiste bedel” diyor. Bu arada, sadece buradan adalara giden Türkler değil, adalardan ülkemize gelen Yunan turistler de çarşı pazar alışverişi, evine mobilya, beyaz eşya dahil tüm alışverişini buradan; Ayvalık’tan-Çeşme’den- Kuşadası’ndan-Bodrum’dan-Marmaris’ten yapıyor çünkü onlar Yunanistan ana karasından çok Anadolu’ya daha yakın. Örneğin her hafta perşembe günü kurulan Ayvalık pazarına can veren Midilli halkıdır. Türk turistin yokluğu Ege adalarında ekonomiyi durma noktasına getirdi, Sakız, Rodos, Kos gibi büyük havaalanları olan adalarda, charter seferleriyle Avrupa’dan gelen az sayıda turist ile sezonu kapadılar. çoğu tesis orada da açmadı.. Sahiller, marinalar boş... Tavernalar, oteller ve dükkânların çoğu kapalıydı. Belirsizlik sürüyor. Şimdi herkes umutla 2021 bahar ve yaz aylarını deniz ulaşımındaki yasakların kalkacağı günleri bekliyor. ne yalan söyleyeyim, hayatını adalarda geçiren, adasız yapamayan biri olarak ben de.
AVRUPA İLE PARALEL OLMALIYIZ
NEZİHE ERTÜRK – ERTÜRK LİNES YÖNETİCİSİ
ERTÜRK LİNES / ÇEŞME -SAKIZ ADASI HATTI
Pandeminin en cok etkilediği turizm sektöründe bizler en çok etkilenen bölümdeyiz. Maalesef 13 Mart 2020’de seferlerimiz durdu ve o tarihten bu yana beklemedeyiz. Dört ofisimiz kapalı, gemilerimiz bağlı ve daha da kötüsü hemen hemen bütün alt acentelerimiz de kapalı. Bizim işimizin tanımı turizm-denizcilik ve taşımacılık olarak düşünürsek üc sektöründe sıkıntılarını yaşıyoruz. Bizler yaz sezonunda para kazanan işletmeleriz 2020 sezonunda hiç çalışamadık, yüksek yatırım gerektiren bir sektör icin bu durum oldukça zor, çok sayıda gemi 11 aydır bağlı duruyor. Çalışanlarımız devlet desteği alıyor ama çok yetersiz, kapalı ofislere kira ödüyoruz, gemilerin bakımları, liman ödemeleri faturalar durmuyor, bizim sektörümüzde az sayıda firma olduğu için sesimiz de duyulmuyor. Bu durumda bir günün bile çok önemi var bir an önce bitmesi ülkemiz için çok önemli. Türkiye olarak pandemiden çıkışımız Avrupa ile paralel olmalı, kesinlikle geride kalmamalıyız, 2020 sezonunda Avrupa Birliği kendi icerisinde turizm yapabildi bizlerse dışarıda kaldık. Pandemi ile mücadelenin maaliyeti ne kadar çok olursa olsun emin olun Türkiye’nin 2021 yılını da kaybetmesinden daha pahalı olamaz .
YARIN BAŞLAYACAK GİBİ HAZIRIZ
SERTAÇ ERARSLAN-YEŞİL MARMARİS LİNES OPERASYON MÜDÜRÜ
MARMARİS/ BODRUM -KOS / RODOS HATTI
Son seferimizi 17 Mart tarihinde yaptık ve bu tarihten itibaren maalesef bir daha sefer düzenleyemedik. Tabii ki sektörde genel anlamda en büyük sıkıntıyı biz taşımacı firmalar yaşarken, bunun yanında paydaşlarımız olan acentalar, yakıt firmaları, limanlar ve karayolu taşıma sektörleri de zarar görmüştür. Biz kendi firmamız adına bu zaman diliminde mümkün olduğunca öz kaynaklarımız artı devlet destekleri ile bu sureci geçirmeye çalışıyoruz. Özellikle Ege adalarına sefer yapan biz taşıma firmalarının baş sorunu tüm dünyada olduğu gibi Covid-19 süreci fakat buna ilave olarak bir de Yunanistan ile yaşamakta olduğumuz bir Mavi Vatan durumu da söz konusudur. Ülkemizin haklı olduğu bir konuda yaşanan gerilim de sektörü olumsuz etkilemekte. Bu sebepledir ki sezonun ne zaman açılacağı konusu da net değildir. Aslına bakarsanız iki ülke vatandaşları arasında güçlü bir bağ olduğu için politik konular ile pek ilgilenilmiyor. Adalardan duyduklarımıza göre, onlarda seferlerin başlaması için beklemektedirler. Şu da bir gerçek ki Covid-19 sürecinde gerek ülkelerin kısıtlamalara göstermiş olduğu bağlılık, gerekse aşılama sürecinin hızlı bir şekilde devam etmesinin, toparlanma sürecini hızlandıracağı kaçınılmaz. 2020 senesindeki bilinmezliğe rağmen yaşanan turizm hareketinin 2021 yılındaki olumlu gelişmeler ile birlikte daha da ivme kazanacağını düşünmekteyiz. Sonuçta dünya turizminde yaşanacak hızlı/olumlu gelişmeler, feribot sektörünü de tetikleyecektir.
Biz firma olarak yarın seferler başlayacak gibi hazırlıklarımıza devam etmekteyiz, yani yarın seferler açılsa gidebilecek konumdayız. Gerek personel gerekse teknik altyapı olarak bu süreçte kendimizi geliştirme fırsatı da bulmuş olduk.
UMUDUMUZ HAZİRAN
ENGİN ERSENBİL: MEANDER TRAVEL GENEL MÜDÜRÜ
KUŞADASI-SAMOS-PATMOS HATTI
Ticari hayatımıza1977 senesinde Samos ve Kuşadası arasında feribot seferleri yaparak başladığımız düzenli seferlerimizi, halen firmamıza ait feribotlarımız ile devam ettirmekte ve aynı zamanda da Samos Adası’nda her türlü konaklama, tur ve gezi servislerini sunmaktayız. Her yıl yerli ve yabancı yüzbinlerce kişi Türkiye’den gidilebilen Yunan adalarını günübirlik veya konaklamalı olarak ziyaret etmektedir. 2020 Mart ayında başlayan pandemi nedeniyle tüm seferlerimiz iptal olmuş, Türkiye–Yunanistan arasındaki tüm deniz sınırları kapanmıştır. O tarihten bugüne kadar gemilerimiz ve tüm personelimiz sınırların tekrar açılmasını ve seferlerimizin başlamasını beklemeye devam ediyor.
Şimdiye kadar sadece çalışan personelimiz için devlet katkısından faydalanabildik. Sadece firmamızda 30 kişi istihdam edilmekte olup, müşterilerimize sunduğumuz diğer hizmetlerimiz ile onlarca kişinin daha istihdamına olanak sağlanmaktadır. Aynı şekilde Yunan adalarında turizm ile geçimini sağlayan binlerce kişi sınırların açılarak tekrar seferlerin başlamasını dört gözle beklemektedir.
2021 sezonunda pandeminin aşılama nedeniyle yavaşlaması ve kontrol altına alınması ile sınırların tekrar açılması ve günlük seferlerimizin başlamasını umut ediyoruz. Aşılamanın hızlı bir şekilde gerçekleşmesi ile kontrollü olarak seferlerin en geç 2021 Haziran ayında başlamasını umut etmekteyiz. Koronavirüs nedeniyle 2021 yılının tekrar kaybedilmesi birçok sektörü etkilediği gibi en başından beri hiçbir şekilde gelir sağlayamayan ve yeterli desteği göremeyen bizler için çok zor zamanlar geçirmemize neden olacaktır.
Paylaş