Uzakdoğu’da transit yolcu operasyonu

Türk Hava Yolları Amerika’dan sonra İstanbul’dan gelip geçen Uzakdoğulu yolcuların da peşine düştü. Dünyanın en fazla transit yolcu taşıyan havayollarından biri olarak, transit yolcularını bir-iki gün ya da birkaç hafta Türkiye’de kalmaya ikna etmek için önce Seul’e sonra da Tokyo ve Singapur’a çıkarma yaptı. Tek amaç Türkiye’de sadece deniz, kum ve güneş değil insanlığın sıfır noktası gibi tarihi değerlerin de olduğunu anlatmak.

Haberin Devamı

TOKYO’DAN gelen bir turist genellikle bir-iki gününü Kapadokya, Pamukkale gibi yerlerde geçirip sonra hızla Mısır’a gidiyor. Koreli yolcular da öyle. Singapur ya da Avusturalya’dan gelen on binlerce yolcunun büyük kısmı transit. Bunu değiştirmek ve THY’nin hizmet sektörüne kattığı geliri katlamak için harekete geçildi. Kısacası bir zincir operasyon düzenlendi. Özel gecelerle bir tür ‘ikna yöntemi’ operasyon olarak sisteme alındı.

Uzakdoğu’da transit yolcu operasyonu

İLK ADIM ABD OLDU

414’ten fazla uçağı ve geçen yıl taşıdığı 72 milyon yolcusunun yüzde 50 ila 70’i transit yolcu olan THY, Türkiye’nin turizminde lider role sahip. Türkiye üzerinden transit yolculuk yapanlara mercek tutuldu. Ağırlıklı olarak İstanbul’a geldikleri, sonra hiç durmadan bir başka ülkeye gittikleri görüldü. Bunu değiştirmek için büyük bir plan hazırlandı. Planın ilk adımı olarak önce Amerika’dan gelen yolcular için ekonomi sınıfı için bir, business sınıfı için iki gece ‘otel bedava’ kampanyası yapıldı. Yani bu bedava otel sayesinde yolcuların İstanbul’da konaklamaları, para harcamaları sağlanmaya çalışıldı.

Haberin Devamı

ŞİMDİ SIRA UZAKDOĞU’DA

Şimdi sıra Uzakdoğu’da. Gelir seviyesi yüksek, aramızda tarihi bağlar olan Güney Kore ya da Japonya’dan gelen turist sayısı çok az. Ekonomisi zirvede olan Japonya’dan bu yılın ilk 6 ayında gele gele 28 bin Japon gelmiş. Yılsonu beklentisi 78 bin. Aynı durum Güney Kore, Singapur ve hatta Avusturalya için de geçerli. Beklenen yolcu var ama konaklama yok.

KALKIP GİDİYORUZ

Biz de THY’nin ‘Uzakdoğu planı’nı takip etmek için yollara düştük. Uzakdoğu’da ilk durağımız Seul. THY’nin Boeing 777 uçağı ile İstanbul Havalimanı’ndan kalkıyoruz. Yolcuların çoğu transit, Avrupa’dan Afrika’dan falan gelmişler. Geldikleri gibi gidiyorlar. TK 90 sefer sayılı uçağımızın Kaptanları Nihat Ermiş ve Talat Kalkan. Kokpitte bir de bizim zarif komşu First Officer yani 2. Pilot Başak Ülker Altunbaş var. Uçağın Purser’ı Nihan Uzun. Ben ‘Uçuş 10 saati geçer’ diyordum ama THY Basın müşaviri Yahya Üstün haklı çıkıyor ve 9 saatten biraz fazla sürede Seul’ün deniz üzerindeki teknoloji harikası Incheon Havalimanı’na iniyoruz. Hava dayanılmaz sıcak. Nemle 45 dereceden fazla ısı üzerinize çullanıyor. Hemen otele dönüyoruz.

Haberin Devamı

Akşam The Shilla Seoul’deyiz. THY İletişim Başkanı Rafet Fatih Özgür mükemmel bir organizasyon yapmış. THY Seul Müdürü Mehmet Gurulkan’ın da katılımıyla dev ekranlarda Göbeklitepe’nin başı çektiği harika bir sunum yapılıyor. Trio sahnede ama uçak korkusundan sanırım ikisi gelmiş. Klarnet’te Hüsnü Şenlendirici, sazda-sesi ile İsmail Tunçbilek konukları başka dünyalara götürüyorlar. 

TOKYO İKİNCİ DURAK

THY yönetim ve İcra kurulu başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, Büyükelçimiz’in konuşmaları ve ardından Göbeklitepe’yi yeryüzüne çıkaran ekibin lideri Prof. Dr. Necmi Karul’un anlatımı konukları bilmedikleri bir ‘başlangıç hayatı’na taşıyor. İnteraktif bir çekilişle uçak bileti veriliyor. Hepsini de Koreliller kazanıyor. Bir gün sonra Asiana Havayolları’nın A330 uçağı ile Tokyo Narita Havalimanı’na uçuyoruz. İki saat 10 dakika sonra yine bir cehennem sıcağı bizi karşılıyor.

Haberin Devamı

Uzakdoğu’da transit yolcu operasyonu

Tokyo’da, Seul benzeri bir organizasyon yaşıyoruz. Japonlara Türkiye’nin görmeleri gereken yerleri tek tek anlatılıyor. THY Tokyo Müdürü Ahmet Tuğcu bu sıcakta mükemmel bir konuk davetini gerçekleştirmiş. Japonya Büyükelçimiz Korkut Üngen’in tanıtım harikaydı. Bolat’ın konuşması ve Prof.Dr. Necmi Karul’un sunumu ile Kapadokya’dan başka nerelerin olduğu Japonlara anlatılıyor. Yine Tunçbilek ve Şenlendirici döktürüyorlar. Yine çekiliş yapılıyor. Bu Singapur’da da sürüyor.

Uzakdoğu’da transit yolcu operasyonu

Tek kelimeyle Transit geçip giden Japonlara “Bir durun, düşünün” deniliyor. Türkiye’nin anlatacak ne çok şeyi olduğu gösteriliyor.

Uzakdoğu’da transit yolcu operasyonu

MELBOURNE-SYDNEY KESİNLEŞMEDİ

- Türk Hava Yolları yılsonuna doğru Avusturalya uçuşlarına başlayacak. Ancak havalimanına henüz karar verilemedi.

Haberin Devamı

Bir de menzil sorunu var. Şirketin en uzun menzilli uçakları Avusturalya’ya kadar gidemiyor. Bir yere teknik iniş yapmaları gerekiyor. Bu da ağırlıklı yakıt ikmali demek.

Peki THY nereye teknik iniş yapacak? En son Singapur Changi Havalimanı belirlenmişti. Ama Singapur, havalimanındaki yoğunluk nedeniyle buna sıcak bakmıyor. Daha önce planlanan Endonezya’ya iniş de olmadı. Malezya’da Kuala Lumpur, Tayland’da Bangkok araştırılıyor. THY filosuna A350’nin uzun menzilli modeli ya da testleri hâlâ süren Boeing 777X uçaklarından aldığında bu uçuş, hiçbir yere inmeden direkt olarak gerçekleştirilebilecek. Henüz bu uçaklarla ilgili kesinleşmiş bir sipariş yok.

Haberin Devamı

Uzakdoğu’da transit yolcu operasyonu

10 HEDEF ÜLKE BELİRLENDİ

JAPONYA, Güney Kore ve Singapur gibi Uzakdoğu ülkelerinin turist profiline bakıldığında daha çok tarih  ve kültür için seyahat ettiklerini söyleyen Prof. Dr. Ahmet Bolat, şöyle devam ediyor: “Bu turistler geldiklerinde Türkiye’de 3 bin dolardan fazla para harcıyorlar. 2022’de Türkiye’ye 50 milyon turist geldi; 42 milyar dolar para bıraktı. Halbuki biz 10 hedef ülke seçtik. Bu 10 ülkenin her birinden 1’er milyon turist gelse ve 3’er bin dolar ortalama bıraksa, 30 milyar ediyor. Yani 10 milyon turist ve 30 milyar dolar hedefimiz olmalı.

Biz de, Turizm Geliştirme Ajansı’mız olsun, Turizm Bakanlığı’mız olsun bu konuda çalışıyoruz. Biz gelmeden birkaç gün önce bu üç ülkede de Türkiye reklamları çıktı. Şimdi bu senenin başından itibaren yeni bir şey daha uyguluyoruz. İnsanlar nereden geldiklerini merak ediyorlar. Soyu nereden gelmiş, kökleri nerede... Bunu bilemiyoruz ama bildiğimiz çok önemli bir şey var o da şu: Medeniyetin kökü başlangıcı Türkiye olmuştur. Göbeklitepe’yle başlayan kesimlerle milattan 12 bin yıl önce mağarada avlanan, ‘vahşi’ kabul ettiğimiz insan bir anda Şanlıurfa’da medeniyeti oluşturmaya başlıyor. Bir de gastronomi turizmimiz var.”

‘UZAKDOĞU YOLCUSUNU TÜRKİYE’DE AĞIRLAYACAĞIZ’

- HİZMET ihracatında lider olan THY şimdilerde Uzakdoğu pazarından konaklamalı yolcu almanın peşinde. Şirketin Yönetim ve İcra Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat gözünü Güney Kore ve Japonya pazarından ayırmıyor. Elbette Singapur ve Avusturalya pazarlarından da turistleri çekebilmek için sürekli hamleler yapıyor. İstanbul-Seul uçuşu sırasında sohbet ettik. Uzak Doğu hedeflerini anlattı:

“Genel Kurul’a bir hafta kalmış. Birçok kişinin tatil yaptığı dönemde, biz kalktık önce Seul sonra Tokyo ve Singapur’a gidiyoruz. Çünkü bu uçağın yüzde 70-80’i transit yolcu. Avrupa’nın birçok noktasından gelmiş, ülkelerine gidiyorlar. Bunun ülkemize katkısı hiç yok, Türk Hava Yolları’na katkısı da çok az. Bizim amacımız bu yüzde 70-80 transit yolcuyu tersine çevirmek. Yolcularımızın yüzde 20-30’u transit olsun, kalan yüzde 70 ülkemize gelsin. Baktığımızda Güney Kore’den gelen turist sayısı 90-100 bine gerilemiş. Japonya 200 binlere kadar çıkmış, bu sene 30 binde kalmış. Singapur’dan da 30 bin turist gelmiş. Değişmeli.”

Yazarın Tüm Yazıları