Teşekkürler Red Bull

İstanbul İstanbul olalı böyle bir tanıtım görmedi. Red Bull Air Race yani hava yarışı, Haliç’i dünyaya bağladı. Türk Tanıtma Vakfı fonundan milyon dolarlar harcansa böyle reklam rapılamazdı.

Bu kentin bütün görkemi dünyanın dört bir yanında milyonlarca televizyon izleyicisinin gözleri önüne serildi. Air Race, bütün uluslararası kurallar uygulanarak yapıldı. Eğitimleri dorukta ve çoğu havayolu pilotu, mesleklerine aşık pilotlar tarafından bir şarkı gibi icra edildi.

En son Budapeşte’de izlemiştim. Tuna Nehri’nin iki yakasını yani Buda ile Peşte’yi bağlayan alçak tarihi köprülerin kemerlerinin altlarından geçilmişti. Budapeşte her zaman turist alan bir kent olmasına rağmen Air Race sonrası çok ciddi bir turist artışı yaşamıştı.

Keşke, Boğaz’da yapılmasına da izin verilebilseydi diye düşünüyorum. Yıllar önce sivil akrobasi pilotumuz Ali İsmet Öztürk, Boğaz Köprüsü çevresinde Avrasya taklası atmak istemişti. Kıyamet koptu ve gerçekleşmedi. Ama Ali İsmet, bugün dünyanın birçok yerinde TIR’ına yüklediği Pitts uçağı ile gidip akıl almaz gösteriler yapıyor.

Askeri ekibimiz Türk Yıldızları inanılmaz bir gelişme ile gökyüzüne çoktan imzalarını attılar.

Ama bu olayda da yine bir grup cahil haykırdı. Yok bu tip gösteriler Kanada’da ovalarda yapılıyormuş, yok izin alınmamış...

Havacılıkta izin alınmadan neredeyse sinek uçuşuna bile izin verilmez. Air Race, hiç Kanada’da yapılmadı. Ovalarda yaşayanlardan bir tek tanık bile bulunamaz.

Air Race ekibi Atatürk Havalimanı Askeri Apronu’nda konuşlandı. Peki, bu nasıl izinsiz yapıldı? Saçmalayanlar mükemmel gösterinin yüzkarası olarak bile hatırlanmayacak.

ORGANİZASYONDAN NOTLAR

Air Race için idari izinler İstanbul Valiliği ve Büyükşehir Belediye Başkanlığı’ndan, havacılıkla ilgili olanlar da Genelkurmay Başkanlığı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nden alındı.

İstanbul’dan önceki ayağın planlandığı St.Petersburg’da belediye meclisinde çoğunluk sağlanamadığı için yarış iptal olmuştu. Önemli bir tanıtım fırsatını kaçıran St. Petersburg, şimdi büyük panikle ve pişmanlıkla gelecek sezon için başvurdu. Büyük ilgi gören yarışta gelecek sezon seçilecek dokuz nokta için 18 ülke yarışıyor.

Haliç’te gerek deniz gerekse de karada tüm güvenlik önlemleri tamdı. Dalgıç ve kurtarma ekipleri acil durumlar için hazır bekledi.

Yarışa büyük destek veren Hava Kuvvetleri Komutanlığı, uçaklar ve bakım çadırları için Airex sivil havacılık fuarının yapıldığı alanı tahsis etti. Bu alanda ayrıca Red Bull’un DC6 uçağı BO105 helikopteri de park etti.

Uçaklar Ataköy-Florya yönündeki 06-24 pistinden havalandı. Yolcu uçakları 18-36 sağ ve sol pistlerine indirilip kaldırıldı. Hava trafiği yarıştan etkilenmedi. Pilotlar ve kule, kendilerine tahsis edilen özel telsiz kanalından konuştu.

Uçaklar Haliç’teki yarış alanına belirlenen rotadan ve irtifadan gidip-geldi. Uçuş emniyetine kesinlikte uyuldu.

Red Bull’a ait 1950’lerin yolcu uçağı dört motorlu DC6’nın kalkışı büyük ilgiyle izlendi. DC6, kalkışta yavaş yavaş tırmanırken piston motorların uğuldayan sesi Atatürk Havalimanı’nda nostalji yaşattı.

Havacılık açısından tek aksilik yarışan uçaklardan birinin fren arızası nedeniyle Atatürk Havalimanı’na inişte pistten çıkmasıydı. İlk antrenman günü meydana gelen olayda iniş takımlarında uçağın hafif hasar meydana geldi. Teknisyenlerin çabasıyla uçak yarışa yetiştirildi.

Yaklaşık 1.5 milyon kişi Haliç’e dev organizasyonu seyretmeye gelmişti. Çevredeki dönerciler satış rekor kırdı. Deniz kenarı piknik havasındaydı. Börekler, zeytinyağlılar uçakların gösterisi eşliğinde yendi.

Toplam 1500 VIP konuk arasında Türkiye’ye konser vermeye gelen Depeche Mode grubu da vardı. Yerli ve yabancı 468 gazeteci organizasyonu izledi.

Organizasyon öncesinde Ali İsmet Öztürk özel bir akrobasi gösterisi yaptı. Türk bayrağı ile atlayan, özel kıyafetleri ile "sky-diving" yapan paraşütçüler büyük alkış aldı.

Yarış, rekora imza attı ve 1.5 milyon kişi tarafından canlı izlendi. 123 ülkeden 86 televizyon kanalı iki hafta boyunca İstanbul yarışının görüntülerini yayınlıyor. Bu görüntüler şu ana kadar tam 1.5 milyar televizyon seyircisine ulaştı.

Uçakların aralarından geçtiği şişme kukalar, özel bezden imal ediliyor. Tanesi 15 bin Euro değerindeki şişme kukalar çarpışma anında uçağa hiç bir zarar vermiyor. Kukaların altındaki dubalar, 16 noktadan denizde zemine çakılarak sabitleniyor. Uğur CEBECİ

Dev iş jetleri Türkiye pazarında

Amerikan finansal kiralama şirketi BCI’ın yeni hizmeti "Genesis" ile Türkiye’de özel uçak pazarına yeni bir bakış açısı getiriyor. Özellikle kalabalık seyahat eden iş adamları ve büyük şirketlere sunulan hizmette, düşük uçuş saatlerine sahip 150-200 koltuklu orta sınıf yolcu uçakları havayollarından satın alınıyor. Bu uçakların kabinleri tamamen VIP düzeninde, müşterinin isteği doğrultusunda tasarlanarak iş jeti haline getiriliyor. Kabininde toplantı odası, yatak odası bulunan, 25-30 first class koltuklu bu uçakların fiyatları tasarım ve uçağın değerine göre 16-20 milyon dolar arasında değişiyor.

YARI FİYATINA

BCI Genel Müdürü ve ortağı Craig F.Papayanis, Genesis ile geniş kabinli, uzun menzilli iş jetlerinin yarı fiyatına hem daha büyük kabinli hem de daha fazla koltuk kapasiteli uçaklar sunduklarına dikkat çekiyor.

Ayrıca sipariş verildiğinde en az 2-3 yıl bekleme süresine sahip bu uçaklar yerine Genesis Programı’nda kabin modifikasyonu 2-3 ay içinde tamamlanıyor. Müşteriye hızlı teslimat yapılıyor.

Programın 25-30 kişi gibi kalabalık seyahat eden, iş jetlerine sığmayan, büyük şirketler tarafından tercih edildiğini söyleyen BCI Türkiye, Rusya ve Ortadoğu Müdürü İdil Özer, yolcu uçaklarının maliyetlerinin daha düşük olduğuna dikkat çekiyor. Bu tür uçakların havayolları tarafından kullanıldığı için bakım-eğitim gibi yüksek maliyetli kalemler yurtiçinde çözülüyor. En çok talep Rusya’dan gelirken hükümetler de kalabalık seyahatlerde bu tür uçaklara yöneliyor.

İş adamları Genesis’te en çok Boeing 737-300-400, 757-200, Airbus A320, MD87 gibi orta sınıftaki uçakları tercih ediyor. İstek doğrultusunda daha büyük gövdeli veya bölgesel yolcu uçakları da iş jeti haline getiriliyor.
Tolga ÖZBEK

EN HIZLI BÜYÜYEN FİNANSAL KİRALAMA ŞİRKETİ

Merkezleri Chicago ve Los Angeles’ta bulunan BCI, sektörün en hızlı büyüyen finansal uçak kiralama şirketlerinin başında geliyor. Ağırlıklı olarak Kuzey-Güney Amerika, Avrupa ve Asya’da faaliyet gösteren şirketin portföyünde 100’ün üzerinde Boeing 737, Airbus A320 gibi orta sınıf yolcu uçağı ve uçak motoru bulunuyor.

MUHTEŞEM KABİN

Yolcu uçaklarının geniş kabini, iş adamlarının rahat etmesini sağlıyor. Kabin, müşterinin isteği doğrultusunda tasarlanıyor. Uçak 2-3 ay gibi kısa sürede bitirilerek teslim ediliyor. Tasarımlarda en çok 25-30 first class koltuklu modeller tercih ediliyor. İsteyen iş adamları için toplantı ve yatak odası, duş eklenebiliyor. Özel ekranlar, ses sistemleri, uydu telefon ve kablosuz internet kabin standartları arasında. Gürültünün azaltılması için özel izolasyon yapılıyor.

Bodrum çok geç kaldı

Yolcu kapasitesini 2005’te dolduran ancak ihalesi bir buçuk yıl sonra yapılabilen Milas-Bodrum Havalimanı Dış Hatlar Terminali yap-işlet-devret projesini Teknotes-Belgrat Havalimanı ortaklığı kazandı. Toplam sekiz şirketin yarıştığı ihalede Teknotes-Belgrat rakiplerinden çok daha kısa işletim süresi olan üç yıl 10 aylık teklif verdi.

Milas-Bodrum Havalimanı 1997’de açılmış ve özellikle son yıllarda ortalama yüzde 20’lik büyümeyle yolcu kapasitesini aşarak sıkıntı yaşamaya başlamıştı. Bodrum-Milas Havalimanı’nda kaybedilen zamanın kazanılabilmesi için projenin hızla DHMİ tarafından onaylanması ve inşaatın hemen birkaç ay içinde başlaması gerekiyor.

THY yolcu takibinde

Türk Hava Yolları, yeni kurduğu Müşteri İlişkileri Yönetimi Müdürlüğü ile planlama odaklı yönetimden müşteri merkezli yapıya geçiyor. THY’nin tüm yolcuları hakkında detaylı bilgilerin yer aldığı bir veritabanı oluşturularak, havayolunun aldığı tüm kararlar müşteri tercihlerine göre verilecek. Programın ilk hedefi, özel yolcu programı Miles&Smiles üye sayısının hızla yükseltilmesi. Bu açıdan THY’nin bilet satış noktalarına, check-in kontuarlarına ve uçaklara, anında yolcu adına kart çıkartabilen seyyar cihazlar yerleştirilecek. Yolcunun tüm uçuşları ve tercihleri, bu kart üzerinden veritabanına aktarılacak.

Delta Türkiye’yi tanıtıyor

Amerikan Delta Havayolları, kabin dergisi Sky’da Türkiye ve İstanbul’un tanıtımına yer verdi. Yazıda, 2007’nin Mevlana yılı olması, İstanbul’un 2010 Avrupa Kültür Başkenti olarak seçilmesi gibi konular işlenirken dergi her ay 4 milyon Delta yolcusu tarafından 295 noktaya yapılan uçuşta okunuyor. İstanbul’u her gün New York’a yaptığı uçuşlarla bağlayan Delta, son yıllarda sefer yaptığı noktaları hızla artırıyor. Bu yıl toplam 50 yeni uluslararası uçuş noktası açan Delta, uzun menzilde business class kabinini yeniliyor.
Yazarın Tüm Yazıları