Paylaş
Türkiye’den İtalya’ya ilk uçuş 15 Ağustos 1959 yılında yapılmış. Ben henüz dokuz yaşındaydım. Ve o uçuş Ankara-Roma arasında gerçekleşmiş. Bugün Türk Hava Yolları İtalya’da tam dokuz noktaya sefer yapıyor. Roma, Milano, Venedik, Napoli, Bari, Bolonya, Katanya ve şimdi de Palermo. Anadolujet de Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan Milano’nun hemen yanı başındaki Bergamo’ya uçuyor. Tam 9 nokta onlarca sefer.
Sicilya deyince aklıma ağırlıklı iki şey gelir. Etna Yanardağı’nın haşinliği tutunca patlayıp lavlarıyla çevreyi yakıp yıkması ve bir de Mafya. Neyse ki hiç Etna’nın huysuzluğuna rastlamadım. Mafya ise benim bulunduğum zamanlarda ortada kan dökmedi.
PALERMO’YA UÇUŞ
THY’nin TK 1373 sefer sayılı TC-JSL tescilli Boeing 737-800 uçağındayım. Genel Müdür Bilal Ekşi de uçakta. İlk uçuş. Kaptan Pilotumuz Ezel Sevinç, yanında First Officer Cem Şimşek var. Kabin Amirimiz Ayperi Bostancı ile harika bir ekip olmuşlar. Uçuş süresi 2 saat 30 dakika görünüyor ama 2 saat 5 dakika sonra Palermo Punta Raisi Havalimanı’na alçalıyoruz. Deniz üzerinden harika bir alçalmayla pisti başından yakalıyoruz. Hiç zorlanmadan, uçağı frenlemelerle sağa-sola çekiştirmeden kaptanımız durduruyor. Pistten çıkışta iki itfaiye aracı uçağımıza su takı yapıyor. Altından geçip köprüye yanaşıyoruz. Havalimanın iki pisti var. Bir tarafında dağ olmak için kafa kaldırmış bir tepe yer alıyor. Ama uçuşa engel bir hali yok. Havalimanı özel bir işletme. Güzel bir karşılama yaşıyoruz.
Yakınında bir de kamunun havalimanı var. Adı Palermo Falcone-Borsellino. Yine iki pisti olan bir havalimanı. İlginç olan Falcone ve Borsellino adları. Çünkü bu iki kişi aslında birer savcı. Ve mafya ile mücadele ederlerken vurularak öldürülmüşler. Havalimanı iki hukuk kahramanının adını taşıyor. Ne iyi yapmışlar, onların adlarını vermişler.
ŞEHRE İNİYORUM
Tarih, kültür ve sanatın dorukta olduğu bir kente iniyorum. Her şey eski. İnsanlar hiçbirine zarar vermemiş. Gezerken belki 10 yıllık mahalle arasında bir tahta kapıya bakıyorum. Kimse elini sürmemiş, öyle dimdik ayakta duruyor. Hangi caddeye girsem dizi dizi tarihi yapılar. Her biri birçok dönemin ünlü mimarının adını taşıyor. Ağırlıklı taş yapılar birer biblo gibi.
Palermo aslında yavaş şehir olarak geçmiyor ama çok sakin bir şehir. İnsanlar gülüyor, sokaklarda bir yerlere oturup uzun uzun sohbet ediyorlar. Lokantalar, kafeler dolu. Pahalılık, yani enflasyondaki küçük yükselme yaşamı etkilememiş. Katanya’ya bir yıl önce gittiğimdeki fiyatlar neredeyse aynı. Elbette her yer pizzacı. Taze makarnası ile övünen küçük işletmeler müşterilere daha iyi hizmet için yarışıyor.
Uzun uzun yürüyorum, sahile iniyorum, küçük kafelerde oturuyorum. İtalyanların o gevrek yüksek sesleri dışında sessizliği bozan bir şey yok. Bu müthiş zaman platosunda ruhum sakinlikle rahatlıyor, huzur buluyor. Her binayı tek tek incelemek istiyorum. Her sokakta keşfedilecek yerleri bir bir görmek istiyorum. Ama sayılı gün çabuk geçiyor.
Bilal Ekşi - Uğur Cebeci
Dönüşte havalimanına giderken inanılmaz bir yağmur başlıyor. Bizim uçağın alçalışını, piste teker konuşunu izliyorum. Dönüş uçağımız Airbus, bu uçakta Wifi yok. Gidişte vardı. Kaptanımız Gürkan Kopuz yanında, Gürhan Köse var. Bir de eğitimdeki pilot Samet Şahin kokpitte yer alıyor. Kabin Amirimiz tecrübeli bir isim; Mustafa Ünsal. Planlanandan 20 dakika önce İstanbul Havalimanı’na harika bir iniş gerçekleşiyor.
Yani bir fırsat bulursanız, imkânlarınız elveriyorsa Palermo’ya gidin derim. Çevresinde Trapani gibi yakın yerlerde harika koylar ve plajlar var. Seyahatinizi planlarken oraları unutmayın.
PALERMO’DA GEZİLECEK YERLER
Palermo İtalya’nın Sicilya bölgesinin başkenti ve en kalabalık şehri. M.Ö. 734 yılında Fenikeliler tarafından kurulan Palermo anıtları, kültürü ile zengin bir tarihe sahip. Sicilya Adası’ndaki özerk bölgenin başkenti olan Palermo adını, Yunanca Büyük Liman anlamına gelen ‘Panormus’ kelimesinden alıyor. Kent tarih boyunca birçok uygarlığa ev sahipliği yapmış.
Her yıl temmuzda düzenlenen Santa Rosalia Festivali, binlerce turisti kente çekiyor.
Palermo’da görülmesi gereken yerlerin başında; Norman Palace ile onun zengin renkli mozaiklerle dekore edilmiş büyüleyici Kraliyet Şapeli ve yakınlardaki güzel Palermo Katedrali gelir. Cappella Palatina ve Teatro Massimo opera binası da mutlaka görülmesi gereken yerlerden. Villa Giulia, konuklarına botanik bahçeleri, bir gölü ve yerel tarihi sergileyen küçük bir müzeye ev sahipliği yapan Belvedere Umberto I anıtını keşfetme şansı sunuyor. Bizans mozaiklerine sahip Martorana kilisesini de unutmamak lazım.
Palermo’nun arancine (pirinç topları) veya panelle (kızarmış leblebi pideleri) gibi lezzetli sokak yemeklerini mutlaka denemelisiniz. Elbette her yerde harika pizzalar ve makarnalar sizi bekliyor. Şehri gözetleyen, 12. Yüzyıl Arap hükümdarları tarafından inşa edilen La Zisa Kalesi önemli. İsterseniz üç saati yaklaşık 4 bin TL’ye, klasik Fiat 500 kiralayıp şehrin birçok noktasını keşfedebilirsiniz.
UÇUŞ İZNİNİ DÖRT YILDA ALDIK
TK 1373 İstanbul-Palermo uçuşunda THY Genel Müdürü Bilal Ekşi ile sohbet imkânı buldum. THY Sicilya Adası’nda Katanya’ya uçuyor. Ardından ikinci nokta olarak Palermo gündeme gelmiş. Bilal Ekşi bir dönem Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü de yaptı. İşte o dönemde dost olduğu İtalya Sivil Havacılık Otoritesi ile sürekli toplantılar yapılarak uçuş izni alınmış. Bu tam dört yıl sürmüş. THY’nin Palermo’ya uçuş başlatmasının şerefine bir yemek verildi.
AVUSTRALYA UÇUŞLARI
THY’nin gelecek 10 yıllık vizyonu içinde Avustralya uçuşları öne çıkmıştı. Halen THY’nin elinde henüz İstanbul’dan Sidney ya da Melbourne direkt uçuş yapacak uçak yok. Gelecekte elbette olacak. Bu yüzden önce Endonezya’da bir noktaya inmek ve oradan da yolcu alarak Avustralya’ya uçmak gündeme geldi. Ama ne yazık ki Endonezya kabul etmedi. Bunun üzerine Singapur ile görüşmelere başlandı ve olumlu sonuç alındı. Yani İstanbul’dan Singapur’a uçulacak. Orada Changi Havalimanında da 5. Trafik hakkından yararlanılarak yolcu alınabilecek ve sonra Sidney ya da Melbourne inilecek. Henüz birine tama karar verilmedi. Bu formül çok daha iyi olmuş. Sonuçtan Ekşi’de memnun görünüyor.
İLGİNÇ BİR DETAY
Laf lafı açmışken şu son günlerde gazetelere de yansıyan bazı uçakların kuyruklarını piste sürtmesini sordum. Aslında uçaklar hiç kuyruklarını sürtmemiş. En arkada oturan kabin memuru kalkış sırasında farklı bir ses duyduğunda bunu kaptan pilota bildiriyor. Üç olayda da bildirilen sesin kargo kısmındaki bir şeylerin arkaya doğru kaymasından kaynaklandığı saptanıyor. Yani bu nedenle üç uçak da zorunlu iniş yapmış ama bir sorunla karşılaşılmamış.
HAKAN BAŞAR BEKLENİYOR
Türkiye’nin en genç caz piyanisti Hakan Başar Palermo’da 12 Mayıs günü Real Teatro Santa Cecilia’da sahne alacak. Hakan Başar trio ; Jazz, blues, latin jazz, soul jazz grospel ve post bob tarzıyla sanatseverlerin karşısında olacak. Hakan Başar 17 yaşında şöhreti yakalamış, şimdilerde ise 19 yaşında.
Paylaş