Meteorolojik sorunlar nedeniyle son günlerde özellikle iç hat uçuşlarında ciddi aksamalar oluyor.
Örneğin Van için kalkış yapan bir uçak son anda ’meteorolojik hırçınlıkların’ artması nedeniyle kalktığı havalimanına dönüyor. Ya da örneğin Erzurum için Ankara ya da İstanbul’dan uçağın kalkış saati geldiğinde uçuşun iptal olduğu bildiriliyor. Kuşkusuz bunun tam aksi de oluyor. Herhangi bir şehirden büyük kentlere şu günlerde sık sık uçuşlar iptal ediliyor, ciddi gecikmeler yaşanıyor.
SAKİN OLUN
Yolcular böyle bir durumda öfkeleniyor. Havayolu şirketinin bürolarını zorluyor, personele saldıranlar bile oluyor. Lütfen sakin olun. Havayolu yolculuğu en güvenli yolculuktur. Bu güvenin kuralları vardır. Bir havaalanı limitlerin altında bir duruma girmişse, oraya uçuş yapılmaz. Örneğin yoğun kar yağışı vardır, pistin kayganlık derecesi zayıfa düşmüştür. Ya da görüş uzaklığı göz gözü görmez noktasındadır. Böyle bir durumda oraya uçuş yapmak imkansızdır. Belki uçuştan birkaç saat sonra ya da yarım saat içinde o havaalanında şartlar hızla normale de dönebilir. Ya da uçak yolcusuyla o havaalanına yaklaşmaya başladığında daha önceden belirtilen meteorolojik şartlar birden allak bullak olur ve pilot doğal olarak geri döner. Bu ve benzeri olaylar havacılıkta çok sık yaşanır.
ŞİRKET İSTER Mİ
Hiçbir havayolu şirketi uçağının inmeden dönmesini istemez. Çünkü böyle bir durum ciddi bir zarar yaratır. Ama önce emniyet gelir. Tüm şirketler iniş ya da kalkışı pilotların inisiyatifine bırakmışlardır. Elbette şirketin belirlediği iniş- kalkış limitleri de vardır. Bu limitler her havayolu şirketinde aşağı yukarı birbirine yakındır. Pilotlar ise bu limitler içinde güvenli bir iniş ya da kalkış yapmak isterler. Çünkü, kendi canlarını da taşımaktadırlar. Kendi mesleki kariyerlerini de uçurmaktadırlar.
Ama gelgelelim pilotlar her zaman yolcunun bu tür durumlarda baskısını içlerinde hissederler. İyi pilotlar bunu hiç önemsemezler. Limitler içinde olmayan şartlarda hiç düşünmeden inmez ya da kalkıştan vazgeçerler. Onların vazgeçişleri çoğu zaman yolcuyu ayaklandırır. İnmeleri ya da kalkmaları halinde kahraman ya da çok iyi pilot ilan edileceklerini bilirler. Yolcuların böyle bir hızlı karar hataları hep vardır.
Ama havacılığın tarihi kanla yazılmıştır. Şartları zorlayan pilotlar her zaman kaza-kırım yapmışlardır. Yolcular ve kendileri hayatlarını kaybetmişlerdir. Örnekleri sayıp sinirlerinizi bozmak istemiyorum.
HAVACILIK KURALLARI
Evet, sevgili yolcular, bırakın pilotlar kararlarını rahatça uygulasınlar. Şartlar uçuşa elverişli değilse ve bu ilan edilmişse hiç sinirlenmeyin. Başka bir saat ya da başka bir gün gidersiniz. Hiçbir durum hayatınızdan daha önemli değildir. Üzülmeye, bağırıp- çağırmaya, pilotları, şirket yöneticilerini baskı altına almaya hiç gerek yoktur. Güvenli bir uçuş sadece kurallar içinde yapılır. Sivil havacılığın pilotlarında askeri pilotlardaki cesaret, kahramanlık aranmaz. Onların kahramanlığı kuralları uygulamakla olur.
GÜVENLE UÇUN
İçinde bulunduğumuz aylar Türkiye’nin meteorolojik olarak en hırçın aylarıdır. Bu aylarda yaşadığımız çok kaza vardır ve bir o kadar kaybettiğimiz insan vardır. Siz, siz olun sinirlenmeyin, bırakın kendinizi pilotlarımıza. Onlar kuralları uygulasın, siz güvenle uçun. Çünkü; hayat bir kaybedildiğinde bir daha asla bulunamayacak kadar çok değerlidir. Ve yaşamak çok güzeldir...
TAV 3 kıtada koşuyor
İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali ihalesi için 1997’de kurulan Tepe-Akfen ortaklığı (TAV), üç kıtada yepyeni projelerle büyüyor. Türkiye’nin bir dünya markası haline gelen TAV’ın "Atom Karınca" CEO’su Dr. Sani Şener, geriye doğru baktıklarında yepyeni bir sektör oluşturduklarını belirtiyor. İlk defa Türkiye’de denenen havalimanlarında yap-işlet-devret (YİD), bugün dünya tarafından örnek alınan bir model. YİD’in devlet-özel sektör işbirliğinin en güzel örneği olduğunu belirten Şener, "1 Temmuz 2005’ten itibaren YİD farklı boyuta taşındı. Atatürk Havalimanı ihalesini kazanmamızla artık kiralama dönemi başladı" diyor.
YENİ İHALELER
Yurtiçinde Ankara Esenboğa ve İzmir Adnan Menderes ihalelerini kazanan TAV, iki terminali de bu yıl hizmete sokacak. Sırada yeni projeler var. İstanbul Sabiha Gökçen ile Bodrum-Milas Havalimanları önümüzdeki aylarda ihaleye çıkacak. Antalya Birinci Dış Hatlar Terminali’nin işletim süresi de 2007’de bitiyor. TAV bu ihalelerde de iddialı. Özellikle Sabiha Gökçen Havalimanı’nın işletmesini kazanmak isteyen Şener, başarılı olmaları durumunda iki havalimanının sinerji oluşturarak İstanbul’a gelecek yolcuyu artıracağına inanıyor. Rekabet Kurulu konusunda ise Şener, "Havacılık regüle bir sektördür. Amacımız iki havalimanını entegre çalıştırmak" olduğunu söyleyerek bir sorun yaşamayacaklarına inandıklarını belirtiyor.
ULUSLARARASI İŞLER
TAV’ın Kahire Dış Hatlar, Emirates A380 Bakım Hangarı, Gürcistan’daki Tiflis ve Batum Havalimanları inşaat çalışmaları ise, tam gaz ilerliyor. Buradaki tek sorun; yöneticileri dünyanın dört bir tarafından toplantı için bir araya getirmek. Holding bünyesinde yeniden yapılanan TAV’ın kurduğu yazılım şirketi, farklı coğrafyalardaki projelerin tek bir merkezden işletmesinden muhasebesine tüm sistemi kontrol edecek programlar üretiyor. Şirketin takip ettiği yeni uluslararası projeler arasında Tunus’ta Enfida, Slovakya’da Bratislava ve Kosice, Suudi Arabistan’da Cidde, Hindistan’da Yeni Delhi ve Mumbai ile Katar’daki ihaleler yer alıyor.
HALKA AÇILACAK
Türkiye’de 550 milyon dolarlık inşaat yatırımı gerçekleştiren şirketin şimdiki hedefi; bu yılın üçüncü çeyreğinde halka açılmak. TAV hisseleri aynı anda Londra ve İstanbul borsalarına satışa sunulacak. Halka açıldıktan sonra ihalelere katılımın aynı hızla devamı planlanıyor.
İŞTE DEV PROJELER
İstanbul Atatürk Havalimanı
İç Hatlar 70 milyon dolarlık yatırımla yenilecek. Bagaj, check-in, uçuş bilgi, güvenlik sistemleri geliştirilecek. Yolcuya daha hızlı hizmet verilecek. Binanın iç ve dış görünümü mevcut Dış Hatlar Terminali ile uyumlu hale getirilecek. Kapasite yıllık 7.5 milyon yolcuya çıkartılacak.
Ankara Esenboğa Uluslararası Havalimanı
İç ve Dış Hat Terminali tek bir çatı altına alınacak. Açılış 29 Ekim’de. Toplam 188 milyon Euro yatırım ile Türkiye’nin diplomatik kapısı yıllık 10 milyon yolcu kapasiteli modern bir görünüme sahip olacak. İnşaatın yüzde 50’si tamamlandı.
İzmir Adnan Menderes Uluslararası Havalimanı
Geçen yıl yer işletme şirketi HAVAŞ’ın portföye katılması ile alınan proje 125 milyon Euro’luk yatırımla hayata geçecek. TAV terminali 8 yıl, 7 ay, 29 gün işletecek. İnşaatın yüzde 75’i tamamlanırken hedef terminalin yaz sezonuna yetiştirilmesi.
Tiflis ve Batum Uluslararası Havalimanları
TAV, ortağı Urban ile Tiflis için 62, Batum Havalimanı için de 15 milyon dolarlık yatırım yapacak. YİD modeliyle iki havalimanı da modernize edilecek. Geçen ay çalışmalar başlarken havalimanlarının hizmete 23 Kasım 2006’da girmesi planlanıyor.
Kahire Uluslararası Terminal Binası
Dünya Bankası’nın finanse ettiği projede TAV 165 bin metrekare kapalı alana sahip terminal binasını inşa ediyor. Toplam 347 milyon dolarlık ihalede inşaat çalışmalarının yüzde 35’i tamamlandı. Projede halen 1200 işçi görev yapıyor.
Emirates Bakım Hangarı
Dubai’de Emirates Havayolları’nın Airbus A380 uçakları için yapılan bakım hangarlarının çatı imalat ihalesini TAV 2003’te kazanmıştı. İleri mühendislik gerektiren 110x110 metrelik 7 hangarın çatısı TAV tarafından imal edilerek binaya takıldı. 23 milyon dolarlık proje nihai teslimatını bekliyor. Bu iş, TAV’a bölgede yeni projelerin kapısını açtı.
UNUTULMAYAN ANLAR
Sani Şener’i 1997’den bu yana yer aldığı havalimanı inşaat ve işletmeciliğinde iki olay çok etkilemiş. İlki daha Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin inşaatı sırasında yaşanan Marmara Depremi. İşçiler ve makine parkı deprem bölgesine gönderilirken, şantiye 45 gün boş kalmış. Sani Şener’in yetişmeyecek korkusu çalışanların üstün çabasıyla son bulmuş.
İkinci olay ise; 11 Eylül saldırıları. Şener, küresel olayların Türkiye’ye yansımasını bir günde yolcu sayısının yüzde 80 düşmesiyle yaşamış. 11 Eylül, seri kriz yönetiminin nasıl yapılacağının dersini TAV’a vermiş.
FSX geliyor
Microsoft’un efsane oyunu Flight Simulator (FS), şubat ayında yeni versiyonu FSX ile meraklıların karşısına çıkıyor. Oyundaki en büyük yenilik, bazı şehirlerin uydudan alınan canlı görüntülerinin de eklenmesi. FSX’teki mükemmel grafikler, efektler, motor sesleri, gerçeğe en yakın havalimanı ve apron görüntüleri ile yine en çok satan oyun listesine ilk sıradan girmesi bekleniyor. Mille alışveriş yapın
Alman Lufthansa Havayolları, özel yolcu programı Miles&More üyelerine kazandıkları mil karşılığında Teknosa’da alışveriş imkanı sunuyor. İsteyen yolcular ödemelerinin bir kısmını mil, kalanını da kredi kartıyla yapabiliyor. Bu kampanyadan yararlanmak isteyenlerin Teknosa’nın internet sitesine girerek üye olmaları ve millerinin karşılığını öğrenmeleri gerekiyor.