Airbus’ın yeni nesil uçağı A380'in 001 imalat numaralı ilk modeli, 18 Ocak'ta yapılacak törenle fabrikadan çıkartılacak. ‘Roll-out’ olarak adlandırılan bu tören, aynı zamanda Avrupa'nın sivil havacılıkta Amerika'ya karşı bir meydan okuması olacak.
Törende Airbus'ın ortakları Fransa, Almanya, İngiltere ve İspanya'nın devlet başkanlarıyla birlikte A380’e sipariş veren havayollarının üst düzey yöneticileri de hazır bulunacak. Roll-out, Airbus'ın A380 imalatı için inşa ettiği ve dünyanın en büyük binalarından biri olan Jean-Lu Lagardene Hangarı’nda gerçekleştirilecek.
Fabrikadan çıkartılacak olan F-WWOW tescil işaretli, iki katlı, 555 koltuklu ilk A380, mart ayında uçacak. Airbus'ın denemelerini havacılık otoritelerinin testleri izleyecek. A380 ilk defa 2006'nın sonunda Singapur Havayolları'nda hizmete girecek.
Satışları tekrar hareketlenen A380’in en yeni müşterisi paket kargo taşıyıcısı UPS oldu. Onu kesin, 10 adeti de opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir A380 satışına imza atan UPS, ilk uçağını 2009'da teslim alacak. Roll-out yaklaşırken havayolları yavaş yavaş A380'lerin sefer yapacağı noktaları açıklamaya başladı. Avrupa'nın ilk A380 kullanıcısı Air France, Nisan 2007'de A380’le New York ve Montreal’e uçacak. Bunu 2008'de Tokyo ve Çin izleyecek.
7E7 DREAMLINER İMALATI BAŞLADI
Avrupalı Airbus tüm gücünü A380 üzerine yoğunlaştırırken Amerikalı Boeing ise yeni uçağı 7E7 üzerindeki çalışmalarını hızlandırdı. Ağırlığını büyük uçak yerine orta kapasite ancak uzun menzilli uçaklara kaydıran Boeing, 7E7 adını verdiği yeni modelinin gövdesinin tamamen kompozitten oluşan 6 bölümünden ilkini imal etti. 7E7'nin gövdesinde kullanılan ve kompozit olarak adlandırılan malzeme, hafiflik ve yüksek dayanıklılığa sahip. 2006’da uçacak 7E7, hizmete 2008’de girecek. 7E7 siparişlerini artıran Boeing, en son Vietnam, Continental ve Japon Havayolları'yla anlaşma imzaladı.
Atlantik’te uyku keyfi
Havayolları arasında business class'ta ilk tam yatar koltuk servisini sunan İngiliz Havayolları British Airways (BA) pazar payını artırdı. Londra-New York arasında BA'in 'Club World Sleeper Service' adını verdiği hizmetini test ettik. Servisin amacı yolcunun uçuşu kesintisiz uyuyarak geçirmesi ve indiğinde güne dinç devam etmesi.
BA'in Türkiye Genel Müdürü Ayşim Arda'nın da katıldığı uçuşta açıkçası koltuğun etkilerini gündüz yapılan Londra-New York ayağında yaşayamadık. Öğlen binilen uçakta, vücudun henüz uykuya hazır olmaması nedeniyle koltuğun özelliklerini sadece hafif bir kestirme sırasında hissedebildik.
Dönüşte New York JFK Havalimanı'na geldiğimizde, check-in işlemlerinden sonra BA'in Terrace Lounge adını verdiği özel yolcu salonuna geçtik. Şezlong ve şemsiyeler salona sahil havası vermişti. Bekleme saatimizi özel restoran bölümünde hafif bir yemek yiyerek geçirdik. Restoranda mönüde ağırlıklı Akdeniz mutfağından yemeklerin yanı sıra hafif tatlılara da yer verilmişti. Saat 19:00’da uçağa giderken uykunun ağırlığı tüm yolculara yayılıyordu.
Boeing 747-400 Jumbo Jet'e bindiğimizde business class’ın 2-4-2 sıralamasıyla koltukları bizi karşıladı. İkili koltuklar farklı yöne bakıyor. Uçağın yönüne ters koltuklar yolcuda özellikle kalkış ve inişte hislerin biraz daha hassaslaşmasına neden olsa da buna hemen alışıyorsunuz. Koltukların arasında yelpaze şeklindeki paravan kişisel alanı oluşturuyor. Normal oturma pozisyonu bile oldukça geriye yatık olan koltukların ön kısmında bir de sofa var.
Kalkıştan hemen sonra koltuklarımızı tam yatar pozisyona alıp uykuya daldık. Yolcuların büyük kısmının uyuması nedeniyle kabin memurları gürültü yapmamak için troleyle servis yapmıyor. Yemek isteyen yolcuya ikram, tepsi ile götürülüyor. Gece acıkırsanız, mutfakta açık büfe var. Uçuşun bitmesine yaklaşık 1 saat kala kahvaltı servisi başlıyor. Sabah saat 07:30'da uçaktan indikten sonra isteyen yolcular Terrace Lounge'ta duş alabiliyor. Masaj servisinin de mevcut olduğu salon, yolculara zinde bir güne başlangıç sağlıyor. Tolga ÖZBEK
Falcon 2000EX Türkiye'de
Fransız imalatçı Dassault'un hizmetteki en yeni uçağı Falcon 2000EX, Türkiye'ye tanıtım uçuşuna geldi. Temsilciliği Ankara merkezli Soylu Havacılık tarafından yapılan Falcon 2000EX, işadamlarının yanı sıra pilotlara demo uçuşları yaptı. Uçak, Dassault’un en iyi satan modeli olan 2000 serisinden geliştirildi. Yeni motorlar uçağın performansını ve menzilini artırırken EASY olarak adlandırılan özel kokpit tasarımı, havacılıkta bir devrim olarak kabul ediliyor. İş dünyasında büyük talep gören uçak, 100'e yakın sipariş aldı. Çift motorlu, orta-uzun menzilli iş jeti Falcon 2000EX’in liste fiyatı ise 25.5 milyon dolar. İşte Falcon 2000EX’teki yenilikler:
YENİ MOTOR Falcon 2000EX'te Dassault Pratt&Whitney şirketinin PW308C motorlarını kullanıyor. Yüksek itiş gücü sağlayan motorlar, rakiplerine göre yüzde 13-35 daha az yakıt harcıyor. Ayrıca daha sessiz. Uçak yerden daha kısa sürede kesilip hızla seyir irtifasına tırmanabiliyor.
EK YAKIT TANKI Uçağın orta bölümüne konulan özel yakıt deposu, menzili yüzde 25 uzattı. 7 bin 32 kilometre menzilli Falcon 2000EX, İstanbul'dan Amerika'nın her noktasına tek inişle gidebiliyor.
EASY KOKPİT Dassault'un ilk olarak yeni nesil savaş uçağı Rafale'de kullandığı sistem, pilotların üç ekrandan tüm uçuş ve seyrüsefer verilerini takip etmesini sağlıyor. Geleceğin kokpiti olarak adlandırılan tasarım, uçuş emniyetini yükseltirken pilotların iş yükünü de azaltıyor.
SESSİZ KABİN İmalatçı, kabini baştan tasarladı. Yeni motor ve izolasyonla çok daha sessiz hale getirilen kabin özel ışıklandırma ile yolcularına yüksek konfor sunuyor. Uçağın yolcu kapasitesi 8 ila 12 koltuk arasında değişiyor.
Yeni fırsatlar
Air France, son biletleme tarihi 31 Mart olmak üzere Avrupa hatlarında 188 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatlarına vergiler dahil değil.
Hollanda Kraliyet Havayolları KLM, Afrika ve Orta-Güney Amerika'da 755 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfı, elektronik biletlerde geçerli fiyatlara vergiler dahil değil.
Emirates 12 Şubat'a kadar Dubai Alışveriş Festivali süresince uçak bileti, 3 gece oda-kahvaltı, havalimanında karşılama, otele transfer ve 10 kilogram fazla bagaj hakkını ekonomi sınıfı, vergiler hariç 399 dolardan başlıyor.
Katar Havayolları, 31 Mart'a kadar vergiler hariç, ekonomi, gidiş-dönüş Abu Dhabi 380, Bahrain 350, Dubai 310, Karaçi 450, Şanghay 600, Singapur 400, Kuala Lumpur 400, Jakarta 500 ve Manila'ya 550 dolarlardan başlayan fiyatlarla uçuyor.
The Gate artık dijital
Mayıs 2000'den bu yana DBR (Doğan-Burda-Rizotti) ve Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali İşletmecisi TAV'ın işbirliği ile hazırlanan 'The Gate' dergisi, dijital yayına başladı. İnternet üzerinde www.thegate.com.tr ile www.gatetoturkey.com adresinden ulaşılabilecek dergiyi bilgisayar ekranı üzerinden çevirmek, arama yapmak ve eski sayılara bakabilmek mümkün. Atlasjet’ten aktarmalı uçuş
Türkiye'nin ilk özel IATA üyesi havayolu olan Atlasjet, iç hatlarda aktarmalı seferlere başladı. İstanbul üzerinden gerçekleştirilen aktarmalı uçuşlarda yolcular havalimanında en az bekleme süresiyle gidecekleri yere ulaşıyor. Yolcular, transit salonunda beklerken bagajları da diğer uçağa aktarılıyor. Önümüzdeki günlerde Ankara seferlerine de başlayacak olan Atlasjet, yurtiçinde yabancı havayollarının bağlantılı uçuşlarını yapmak üzere çalışmalarını devam ettiriyor. Filosunu hızla büyüten havayolu, önümüzdeki yaz sezonunda Airbus A320 uçaklarının sayısını altıya çıkartacak. İç hat uçuşlarında kullanılacak Embraer 175 uçakları ise mart ayından itibaren teslim edilmeye başlanacak.
Avusturya’dan bistro servis
Avusturya Havayolları İstanbul dahil, 2,5 saate kadar olan Avrupa uçuşlarında ekonomi sınıfında ikramda ‘bistro servis’ uygulamasına başladı. Yolculara uygun fiyata sandviçlerin yanı sıra taze meyveler ve içecekler sunuluyor. Baget sandviçler 3-4.5, cips, çikolata ve fıstık 1, çikolatalı süt ise 2 euro. Uçakta kahve, çay ve su servisleri ise ücretsiz.