Büyük bir olasılıkla 10 yıl sonra da günümüz teknolojilerine sahip yani metal-kompozit karışımı uçaklarla uçmaya devam edeceğiz. Saatteki hızımız, 60 yıl boyunca pek değişmeden en fazla 900 kilometre olacak. Belki koltuk, kabin içindeki tasarımlar biraz değişecek, o kadar... Ama yerde bizi inanılmaz teknolojiler bekliyor. Dünyanın önde gelen bilet fiyatı karşılaştırma motoru Skyscanner, hazırladığı raporda geleceğin seyahat trendlerini belirledi. Toplam 55 uzmanın görüş verdiği rapordaki yenilikler yavaş yavaş hayatımıza giriyor. Geleceğin yolculuk kavramı daha kişisel ve çok daha rahat...
DİJİTAL SEYAHAT ARKADAŞI
Kafanız bozuk. İşten sıkıldınız. Kısa bir tatil yapmak istiyorsunuz. Hemen dijital seyahat arkadaşınız devreye girecek. Özel programlar sayesinde dijital seyahat arkadaşınıza istediklerinizi anlatacaksınız. Veya sizin kayıt altına alınan davranışlarından sizin için araştırıp tüm seçenekleri önünüze koyacak. Uçuş, kalacak yer veya yemek tercihlerinizi, hatta maddi durumunuzu bildiği için size hem uygun fiyatlı hem de seveceğiniz seyahat alternatiflerini sunacak. Size kalan, seçeneklerden birini tercih etmek. Uçacağınız uçağın koltuğundan kalacağınız otelin odasına kadar her şeyi gitmeden önce görme, üç boyutlu olarak test etme imkânına sahip olacaksınız. Gerçeği aratmayan sanal turu yapıp seyahate çıkacaksınız. Özel bir gözlük veya lens, her türlü yabancı yazıyı anında anadilinize çevirecek. Bunu sesli çevirme de izleyecek. Yabancı dil bilmeden farklı ülkelere gidip zorluk çekmeden her şeyi anlayacaksınız.
GELECEĞİN UÇUŞLARI
Holografik kabin memurları: Uçaklarda kabin memurlarının yerini holografik personelin alması bekleniyor. Yolcular soruların cevaplarını holografik kabin memurlarından öğrenebilecek. Koltuk, şeklinizi alacak: Şekil değiştiren ve yolcuların vücuduna göre şekil alan koltuklar, yolculara kişisel tercihlerine göre farklı konfor özellikleri sunacak. Mobil bir oturma odası ve sanal ofisin birleşimine dönüşecek uçak koltuklarına kişiselleştirilmiş multimedya filmleri, müzik ve çeşitli veriler yüklenebilecek.
HAVALİMANLARI YOLCULARI MUTLU EDECEK
Kuyruklar ortadan kalkacak: Gelecekte havalimanlarındaki check-in, pasaport veya güvenlik kuyrukları tamamen ortadan kalkacak. İşlemler, gelişen teknoloji sayesinde çok daha hızlı gerçekleştirilecek.Özel tarayıcı: Lazer tarayıcılar, üzerinizdeki tehlikeli maddeleri hemen güvenliğe bildirecek. Böylelikle belirli bir noktadan yürüyüp geçmeniz, tarama için yeterli olabilecek. Akıllı cihazlar takip edecek: Yolcular bavulların uçağa yüklenip yüklenmediğinden kapı değişikliklerine tüm uçuş verilerini akıllı cihazlarla takip edecek. Sizi gerektiğinde uyaracak. Yönlendirmeyi yapacak.Havalimanı şehirleri: Seyahatseverler güvenlik kontrolünden sonra, sanat galerilerinden hobi bahçelerine ve 3D sinema salonlarından yoga alanlarına kadar birçok farklı mekânı içeren havalimanı şehirlerinde uçuşlarını bekleyecekler. Gelecekte terminaller daha da interaktif alanlar haline gelecek. Elini salla, alışverişi yap: Uygulamalarına şimdiden başlanan teknolojilerin yaygınlaşması ile yolcular, ellerini sallayarak veya basit bir sözlü emirle ürün siparişi verebilecek. Duty free alışverişleri doğrudan uçağa veya ev adresinize ulaştırılacak.
Büyük bir olasılıkla 10 yıl sonra da günümüz teknolojilerine sahip yani metal-kompozit karışımı uçaklarla uçmaya devam edeceğiz. Saatteki hızımız, 60 yıl boyunca pek değişmeden en fazla 900 kilometre olacak. Belki koltuk, kabin içindeki tasarımlar biraz değişecek, o kadar…
Ama yerde bizi inanılmaz teknolojiler bekliyor. Dünyanın önde gelen bilet fiyatı karşılaştırma motoru Skyscanner, hazırladığı raporda geleceğin seyahat trendlerini belirledi. Toplam 55 uzmanın görüş verdiği rapordaki yenilikler yavaş yavaş hayatımıza giriyor. Geleceğin yolculuk kavramı daha kişisel ve çok daha rahat…
Dijital seyahat arkadaşı
Kafanız bozuk. İşten sıkıldınız. Kısa bir tatil yapmak istiyorsunuz. Hemen dijital seyahat arkadaşınız devreye girecek. Özel programlar sayesinde dijital seyahat arkadaşınıza istediklerinizi anlatacaksınız. Veya sizin kayıt altına alınan davranışlarından sizin için araştırıp tüm seçenekleri önünüze koyacak. Uçuş, kalacak yer veya yemek tercihlerinizi, hatta maddi durumunuzu bildiği için size hem uygun fiyatlı hem de seveceğiniz seyahat alternatiflerini sunacak. Size kalan, seçeneklerden birini tercih etmek.
Uçacağınız uçağın koltuğundan kalacağınız otelin odasına kadar her şeyi gitmeden önce görme, üç boyutlu olarak test etme imkânına sahip olacaksınız. Gerçeği aratmayan sanal turu yapıp seyahate çıkacaksınız.
Kanat ve gövdenin üzerinde 17 bin güneş paneli ve yüzde 93 verimlilikle çalışan dört elektrik motorlu... Solar Impulse uçağı, bir damla yakıt harcamadan 40 bin kilometrelik Mart 2015’te başladığı dünya turunu tamamen yeşil teknolojiler kullanarak 15 ayda tamamladı. 72 metre kanat açıklığına sahip uçak, tek pilotla saatte ortalama 45 kilometre hızla uçtu. 17 noktaya iniş kalkış yaptı. Bunlardan en zorlusu ise beş buçuk günde tamamlanabilen Pasifik Okyanusu’nun aşılmasıydı...İki rekortmen pilot Andre Borschberg ile Bertrand Piccard yola çıktıkları Abu Dabi’ye bir buçuk yıl sonra ulaştıklarında söyledikleri havacılığın geleceğine işaret ediyordu: “Bu daha başlangıç. Biz olmaz denilen bir şeyi başardık. Yeni teknolojiler, havacılığı daha da ileri götürecek.
Hayaller gerçek olacak. Çünkü Solar Impulse yola çıkarken bize de ‘hayal’ diyorlardı.”Elektrikli motorlar henüz yolcu uçaklarını uçurmaktan uzak. Aynı şekilde batarya teknolojisinin de daha gelişmesi gerekiyor. Ama çalışmalar umut dolu. Dünya turunu yapabilecek bir uçak 13 yılda geliştirildi. Bilim insanları, elektrikli yolcu uçağının 2050’den önce uçacağına inanıyor. Yeter ki bu konuya daha fazla yatırım yapılsın. İmalatçılar projeye inansın.
Airbus’tan önemli adım
Avrupalı uçak imalatçısı Airbus, 2014’te iki kişilik elektrik motorlu e-fan adı verilen bir uçak tasarlayarak uçurdu.Gövde içine konulan bataryalar, uçağı 53 dakika uçurmak üzere tasarlanmıştı. E-fan, 550 kilogram ağırlığı ile saatte 220 kilometre hıza çıkabiliyordu. Uçak, Manş Denizi’ni geçen yıl aşarak önemli bir başarıya imza attı. Kendini ispat eden e-fan’dan sonraki ikinci aşama, dört kişilik model. Ancak Airbus’ın daha büyük hedefi var. Dört kişilik elektrik motorlu ikinci modeli, 19 koltuklu bir model izleyecek. Genel havacılık sektörü için tasarlanacak bu uçağın ardından 2050 hedefi ise 90 koltuklu bölgesel uçak.Airbus, bu modellerde sadece elektrik değil havada performansı artıracak hibrid yani hem yakıt hem de elektrik motorlu modeller üzerinde de çalışıyor.
NASA’nın hayali
Kanat ve gövdenin üzerinde 17 bin güneş paneli ve yüzde 93 verimlilikle çalışan dört elektrik motorlu... Solar Impulse uçağı, bir damla yakıt harcamadan 40 bin kilometrelik Mart 2015’te başladığı dünya turunu tamamen yeşil teknolojiler kullanarak 15 ayda tamamladı. 72 metre kanat açıklığına sahip uçak, tek pilotla saatte ortalama 45 kilometre hızla uçtu. 17 noktaya iniş kalkış yaptı. Bunlardan en zorlusu ise beş buçuk günde tamamlanabilen Pasifik Okyanusu’nun aşılmasıydı...
İki rekortmen pilot Andre Borschberg ile Bertrand Piccard yola çıktıkları Abu Dabi’ye bir buçuk yıl sonra ulaştıklarında söyledikleri havacılığın geleceğine işaret ediyordu: “Bu daha başlangıç. Biz olmaz denilen bir şeyi başardık. Yeni teknolojiler, havacılığı daha da ileri götürecek. Hayaller gerçek olacak. Çünkü Solar Impulse yola çıkarken bize de ‘hayal’ diyorlardı.”
Elektrikli motorlar henüz yolcu uçaklarını uçurmaktan uzak. Aynı şekilde batarya teknolojisinin de daha gelişmesi gerekiyor. Ama çalışmalar umut dolu. Dünya turunu yapabilecek bir uçak 13 yılda geliştirildi. Bilim insanları, elektrikli yolcu uçağının 2050’den önce uçacağına inanıyor. Yeter ki bu konuya daha fazla yatırım yapılsın. İmalatçılar projeye inansın.
Darbe girişimi başarısız oldu ama Türk havacılığına darbe Amerikan havacılık otoritesi FAA’den (Federal Havacılık Dairesi) geldi. Türkiye’den tüm uçuşlar önce süresiz olarak yasaklandı. Hemen THY’nin aylarca uçamayacağı bilgisi dolaşmaya başladı. Ama yasak üç günde kalktı.IŞİD saldırısının üzerinden henüz iki hafta geçmişti. Havalimanının emniyeti kısa sürede alınmış, işler normale dönmeye başlamışken bu sefer darbe girişimi yaşandı. Tüm Türkiye’de hava trafiği durmuştu. F-16’lar Ankara ve İstanbul üzerinde uçuyordu. TBMM bombalanırken Atatürk Havalimanı darbeci askerler tarafından işgal edildi.Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, uçağa binmeden önce bağlandığı canlı yayında halka sokağa inme çağrısı yapmıştı. Havalimanına gelen kalabalık, önce terminale, sonra da aprona girdi. Bir anda yüzlerce kişi havalimanı apronunda dolaşmaya başlamıştı. İlerleyen saatlerde darbe girişimi bastırıldı. Atatürk Havalimanı yeniden kontrol altına alındı. Gelişmeler FAA tarafından da yakından takip ediliyordu. Hemen düğmeye basıldı. ‘Güvenlik’ gerekçesiyle yasaklama kararı alındı. Uçuşlar durdu.
1,5 MİLYAR DOLAR CİRO
Havalimanı ve havayolunun kategori düşmesi, imajla birlikte Türkiye’ye büyük zarar verecekti. THY’nin sadece ABD’de dokuz noktaya direkt uçuşla yaptığı ciro yıllık 1,5 milyar dolar. Avrupa ve körfezdeki havayollarından adeta sökülerek toplanan ciro, o şirketlere dönecekti.Acil önlem paketi, havalimanı mülki idare amiri Mehmet Ali Ulutaş ile emniyet müdürü Emre Erdoğan ile masaya yatırıldı. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Devlet Hava Meydanları İşletmesi, terminal işletmeci TAV raporlar hazırladı. Önlemler, çok kısa sürede uygulandı. FAA yetkilileri 18 Temmuz Pazartesi günü yeniden denetlemeye davet edildi.
FAA’DEN DENETİM
Darbe girişimi başarısız oldu ama Türk havacılığına darbe Amerikan Havacılık Otoritesi FAA’den (Federal Havacılık Dairesi) geldi. Türkiye’den tüm uçuşlar önce süresiz olarak yasaklandı. Hemen THY’nin aylarca uçamayacağı bilgisi dolaşmaya başladı. Ama yasak 3 günde kalktı.
IŞİD saldırısının henüz üzerinden iki hafta geçmişti. Havalimanının emniyeti kısa sürede alınmış, işler normale dönmeye başlamışken bu sefer darbe girişimi yaşandı. Tüm Türkiye’de hava trafiği durmuştu. F-16’lar Ankara ve İstanbul üzerinde uçuyordu. TBMM bombalanırken Atatürk Havalimanı darbeci askerler tarafından işgal edildi.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, uçağa binmeden önce bağlandığı canlı yayınlarda halkın sokağa inme çağrısı yapmıştı. Havalimanına gelen kalabalık, önce terminale sonra da aprona girdi. Bir anda yüzlerce kişi havalimanı apronunda dolaşmaya başlamıştı.
İlerleyen saatlerde darbe girişimi bastırıldı. Atatürk Havalimanı yeniden kontrol altına alındı.
Gelişmeler FAA tarafından da yakından takip ediliyordu. Hemen düğmeye basıldı. ‘Güvenlik’ gerekçesiyle yasaklama karar alındı. Uçuşlar durdu.
Havacılık sektöründe birçok kurum ve kuruluş ödül dağıtıyor. ‘En iyileri’ seçiyor. Aralarında bu işi en ciddi yapanlardan biri de Skytrax. Aynı zamanda havayolu şirketlerine denetim hizmeti veren İngiliz Skytrax, her yıl kendi raporlarının yanı sıra internet üzerinden 1 milyon kişinin katılımı ile en iyileri seçiyor.
Havayollarının terminalde check-in bankolarındaki memurlarına, özel yolcu salonun mimarisine, uçak koltuğundan kabin temizliğine kadar 2 bin maddeden oluşan denetim değerlendiriliyor.
İŞTE EN İYİLER
Kategorilerin yanı sıra genel değerlendirmede bu yıl Dubai merkezli Emirates birinci, Katar Havayolları ikinci oldu. Singapur Havayolları da üçüncü sıraya yerleşti. Türk Hava Yolları ise Lufthansa, Qantas ve Eva Air’i geride bırakarak yedinci sırada yer aldı.
Genellikle yeni bir teknoloji önce uzay veya havacılık sektöründe hayata geçer. Araştırma-geliştirme maliyetlerinin önemli bölümünü çıkardıktan sonra hayatımıza farklı bir alanda girer. İlk uçaklarda kullanılmaya başlanan ABS fren sisteminden uzay mekiklerinin dışında kullanılan teflona kadar bunun birçok örneği var.
Ancak son yıllarda bu akış tersine çevrildi. İlk olarak otomobil veya bilişim alanlarında bulunan teknolojiler, sonrasında geliştirilerek gökyüzünde de yer almaya başladı.
Bu teknolojilerin sonuncusu, Formula F1 araçlarında kullanılan koltuk konsepti oldu. Uçak koltuğu imalatçısı Mirus, Formula F1 araçları için imal edilen teknolojiyi gökyüzüne taşıdı. ‘Hawk’ adını verdiği koltuk için tasarım tamamlandı. Bu koltukların ilk müşterisi ise Malezyalı düşük maliyetli havayolu şirketi Air Asia oldu. Koltuklar, önümüzdeki yıldan itibaren uçaklarda kullanılmaya başlanacak.
HANGİ ÖZELLİKLER AKTARILDI