50 yıllık hava köprüsü

Tam 50 yıl önceydi. Küllerinden ikinci kez doğan Alman Havayolları Lufthansa, İkinci Dünya Savaşı’nın yakıp yıktığı bir ülkeyi yeni umutlarla dünyaya bağlıyordu.

ABD’den alınan birkaç pervaneli yolcu uçağı ile başlayan bu hikaye, ilerleyen yıllarda dünyanın en önemli havayollarından birinin temellerini oluşturacaktı.

İkinci Dünya Savaşı’nın sona ermesiyle kapatılan Lufthansa’ya yeniden uçuş izni 1955’te verilmişti. Lufthansa hızlı bir atağa geçmiş, uçuş ağını genişletiyordu. Yeni uçuş noktaları, Federal Almanya’nın dünyayla buluşmasını hızlandıracak, ülkenin ekonomik gelişimine katkıda bulunacaktı. Havacılık tarihinin en zarif uçaklarından biri kabul edilen Amerikan Lockheed imalatı Super Constellation uçaklarıyla Lufthansa İstanbul’dan Ortadoğu’ya uzanacaktı.

Tarihler 12 Eylül 1956’yı gösterirken Hamburg’dan havalanan uçak, Düsseldorf, Frankfurt ve Münih’e uğradıktan sonra İstanbul’a yöneldi. Bu önemli uçuşun yolcuları arasında Federal Almanya Ulaştırma Bakanı Dr. Seebohm ve Türkiye’nin Bonn Büyükelçisi Seyfullah Esin de bulunuyordu. Super Constellation, yaklaşık beş saatlik uçuşla Yeşilköy’e ulaştığında artık bölgenin kapısı Lufthansa’ya açılmıştı. İstanbul’u Beyrut, Bağdat ve Tahran izleyecekti.

YATAKLI KABİN

O yıllar için uzun menzilli bu tür uçak yolculukları, hálá bir çok insan ulaşılamazdı. Her ne kadar Super Constellation, rakipleri arasında yüksek hızıyla dikkat çekse de, Frankfurt’tan New York 16, Bangkok ise tam 32 saat sürüyordu. Uçuşlar uzun olduğu için kabinde özel yataklı bir bölüm bile vardı. İkram ise bugünün standartlarına göre oldukça iyiydi. Uçakta fıçıda Alman birası sunuluyordu.

Lufthansa, Türkiye uçuşlarında kısa sürede taşıdığı yolcu sayısını artırmaya başlamıştı. İlk yıl haftada iki gün karşılıklı seferler yapılırken 1959’da Lufthansa uçak tipini büyüttü ve Viscount’larla her gün uçmaya başladı. Türkiye’deki ikinci nokta 1961’de Ankara oldu. Filosunu hızla jet uçaklarıyla donatan Lufthansa, Nisan 1962’den itibaren Türkiye’ye uçuşlarda Boeing’in ilk jet yolcu uçağı 707’nin farklı bir modeli olan 720B’leri kullanmaya başladı. Münih’ten yapılan uçuşlardan bir sonraki adım ise 1974’te her gün yapılmaya başlanan İstanbul-Frankfurt uçuşlarıydı. Buna, Düsseldorf-Münih-İstanbul seferleri de eklendi. Türkiye’deki üçüncü uçuş noktası 1986’da İzmir oldu.

HAFTADA 56 UÇUŞ

Lufthansa 1956’da Türkiye’den 4 bin 475 yolcu taşımıştı. Bugün ise sadece bir günde 4 bini aşkın yolcu taşınıyor. Havayolunun geçen yıl ulaştığı yolcu sayısı ise tam 745 bin 246. Halen İstanbul, Ankara ve İzmir’den uçan Lufthansa, Airbus A320 serisi uçaklarla haftada 56 uçuş gerçekleştiriyor. Böylece Türkiye’nin üç büyük kenti, Frankfurt ve Münih’ten dünyanın 187 noktasına bağlanıyor. Tolga ÖZBEK

NOSTALJİ SEFERİ

Lufthansa’nın büyük önem verdiği tarihi İstanbul uçuşunun yıl dönümü için havayolunun eski boyamasına sahip Airbus A321 uçağı seçilmişti. Güneydoğu Avrupa, Afrika, Ortadoğu ve Pakistan Bölgelerinin Satış ve Hizmetlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Joachim Steinbach, Türkiye Genel Müdürü Sadık Elmas, Halkla İlişkiler Müdürleri Thomas Preini ve İnci Gökçe ev sahibi olarak uçakta yerini almıştı.

Tarihi sefere Lufthansa’nın Türk çalışanları da katılıyordu. Lufthansa’da sekiz yıldır ikinci pilot olarak görev yapan Bahadır Güneş, ile 50 yıl öncenin üniformalarını giyen kabin memurları Ece Bayram ve Sinem Özkaya Dalkılıç da tarihi uçuşa tanıklık edecekti.

Yolcu salonunda Türk yemekleriyle verilen kokteylden sonra Bavyera orkestrasının eşliğinde boarding başladı. Türkçe anonslarla birlikte uçağımız İstanbul’a doğru yola çıktı. Lufthansa bu uçuşa özel bir ikram yüklemişti. 50 yıl önceki mönüdeki gibi somon balığı veya biftek yolculara sunuldu. Uçuşun sürprizi ise Lufthansa’nın 50 yıl önceki şeftali-kayısı karışımıyla özel likörünün ikram edilmesiydi.

Airbus A321, iki buçuk saatlik uçuş sonrasında Atatürk Havalimanı’na indiğinde ise havacılık gelenekleri arasında yer alan ve Türkiye’de yeni yeni uygulanmaya başlanan meydan itfaiyesinin "su tagı" ile karşılandı. Uçağın altında yerini alan mehter takımı, özellikle Alman yolcular tarafından merakla izlendi.

Pegonomi paketi

Pegasus, "pegonomi paketi" ile 60 gün öncesinden rezervasyon yaptıran yolculara iç hatlarda tek yön 25 YTL'den başlayan fiyatlarla uçma imkanı sunuyor. Fiyatlar kademeli olarak 25, 35, 45 YTL şeklinde uçuşun tarihi yaklaştıkça yükseliyor. Bu uygulamanın Türk Sivil Havacılığında ilk defa uygulanmaya başladığını söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, "25 YTL’lik fiyatlar promosyon değil bir satış-pazarlama stratejisi. Amacımız, Amerika’da, Avrupa’da yıllardır uygulanan bu sistemi Türkiye’de başlatmak" dedi. Pegasus ayrıca 29 Ekim’den itibaren uçakta ikram satışı yapacak. Mönü sandviç ve kekten oluşması planlanıyor. Halen Pegasus kabinde 5 YTL’den bira ve şarap, 10 YTL’den de viski satıyor.

Unifree’den 10. mağaza

Havalimanlarında gümrüksüz satış mağazası işleten Unifree şirketi, Türkiye’deki onuncu mağazasını Dalaman Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde açtı. Toplam 1880 metrekare alana sahip mağazalarda dünyaca tanınmış markaların yanı sıra Kapalıçarşı’nın otantik havasına uygun tasarlanan "Old Bazaar" ile Türkiye’ye özgü ürünlerin sunulduğu "shop in shop" konseptleri yer alıyor.

Viscount pijama giydi

İstanbul Hava Müzesi’nde bulunan ve uzun yıllar hem Türk Hava Yolları hem de Hava Kuvvetleri’ne hizmet veren Viscount tipi uçak, Adnan Menderes’in hayatını anlatan belgesel çekimleri için nostaljik renklere büründü. THY’nin "pijamalı" olarak adlandırılan kırmızı şeritli boyaması, uçağın orijinal renklerine zarar verilmeden gövde üzerine çıkartmayla yapıldı.

Dönemin Başbakanı Adnan Menderes, 17 Şubat 1959’da Londra’ya Kıbrıs görüşmeleri için giderken Gatwick Havalimanı yakınlarında 429 imalat numaralı TC-SEV çağrı işaretli uçakla kaza geçirmişti. Ormanlık alana düşen uçakta beşi mürettebat 14 kişi hayatını kaybetmiş, Menderes kazadan yaralı kurtulmuştu.

THY’nin ilk turboprop motorlu, kabin basınçlı yolcu uçağı olan Viscount’lar, 1958’de satın alındı, 1971’e kadar kullanıldı. Uçaklar bu tarihten itibaren yerlerini jet motorlu DC9’lara bıraktı. THY filosunda beş uçaktan kalan son üçü Hava Kuvvetleri’ne satıldı. Uzun yıllar VIP taşımada kullanılan uçaklar, 1993’te hizmet dışına çıkartıldı. Kalan uçaklardan 430 seri numaralı Viscount (TC-SEL) halen İstanbul Havacılık Müzesi’nde sergileniyor.

Akşehir’de yarış

Türkiye Açık Yamaçparaşütü Mesafe Şampiyonası’nın altıncısı THK ve Akşehir Belediyesi tarafından düzenlendi. Dördü Slovenya’dan, beşi KKTC’den toplam 46 yarışmacının katıldığı organizasyon, Uluslararası Havacılık Federasyonu Başkanı Pierre Portman tarafından da izlendi.

Eylül fırsatları

Emirates, Dubai-New York seferlerini 29 Ekim’den itibaren günlük üç uçuşa çıkartıyor. New York’a Hamburg aktarmalı uçan Emirates’te İstanbul çıkışlı, ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatları vergiler hariç 490 Euro’dan başlıyor.

British Airways, 22 Eylül’e kadar ekonomi sınıf, vergiler hariç, gidiş-dönüş Orlando, Atlanta 299, New York, Boston, Washington, Toronto 369, Los Angeles 489 Euro’dan başlıyor.

Yolcu hattı

Fax: 0 212 677 03 64

cockpit@hurriyet.com.tr


Havalimanına servis

Atlasjet’ten 10 Eylül’de İstanbul-Adana uçuşu için bilet aldım. Adana’ya indiğimde havayolunun Hatay’a otobüs servisleri oluyordu. Servisler iptal edilmiş. Adana Şakirpaşa Havalimanı güneyde birçok yere yakın ve önemli bir merkez. Servislerin tekrar konmasını istiyoruz.

Onur Yurtsever

Konuyu aktardığımız Atlasjet Halkla İlişkiler Müdürü Zeyno Tüzkan, otobüs servisi hizmetinin Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nın talimatıyla durdurulduğunu, bu konuda yeni düzenleme yapılacağını açıkladı.
Yazarın Tüm Yazıları