Brezilya’da sadece Sao Paulo’daki helikopter sayısı 600. İş adamları şehir içindeki ulaşımlarını helikopterle sağlıyor. Hem zaman kazanıyor, hem de güvenli olarak gideceği yere ulaşıyor.
Türkiye’de ise sivil helikopter sayısı kamu kuruluşları ve Sağlık Bakanlığı’na hizmet veren ambulans helikopterler dahil, sadece 72. Türkiye pazarında hızla büyüyen İtalyan AgustaWestland’ın temsilcisi Kaan Havacılık’ın ve aynı zamanda Başarı Holding’in patronu Ferda Yıldız’la Bursa’ya uçtuk. Şirketin en çok satan modellerinden biri olan çift motorlu A109 Power’ın hızını ve performansını yaşadık. Kaptan Pilotlar Muzaffer Atıcı, Ertuğrul Peker ve şirketin direktörü Firuz Altıngöz ile İstanbul Atatürk Havalimanı Genel Havacılık Apronu’ndan kalktık. Sıcak havada klima tam açıkken hiçbir performans kaybı olmadan helikopter çok seri yükselmeye başladı. Seyir yüksekliğimiz 500 metreye çıktığında, kısa sürede saatte 259 kilometre hıza ulaştık. Marmara Denizi’nde, Kapıdağ Yarımadası’nın ucundan önce Yalova, sonra da Bursa’ya geldik ve Sönmez’in heliportuna indik. Kalkışımızdan 18 dakika sonra Bursa’daydık. Ama yemek yemek için gittiğimiz Bursa Uludağ Kebapçısı Cemal Usta’nın yerine karadan 18 dakikada zor ulaştık. Türkiye’nin en iyi dönerlerinden birini yedik.
EN BÜYÜK HELİPORT
Ferda Bey aynı zamanda amatör bir helikopter pilotu. Yoğun teknoloji satan şirketleri arasında havacılığa ayrı bir önem veriyor. En büyük projesi Ayazağa’da yaptırdığı 20 bin metrekarelik dev heliport. Maslak’a sadece 2,4 kilometre uzaklıktaki bu alanda, izinlerin tamamlanmasıyla bakım hizmetlerinin verileceği bir merkez kurulacak. İş adamları, havalimanlarının yoğun karayolu trafiğine girmeden helikopterleriyle buradan istedikleri yere uçabilecek. Kısa sürede Türkiye’de 15 helikopterlik filoya ulaşan AgustaWestland’ın yıldız modeliyse, standart donanımlı fiyatı 13 milyon Euro olan AW139. Koltuk kapasitesi 15’e kadar çıkabilen helikopterden Türkiye’de üç adet var. Kalabalık uçan iş adamları, uzun menziliyle AW139’u tercih ediyor. Kaan Havacılık, önümüzdeki aylarda AW139 ve tek motorlu AW109 tipi üç helikopteri daha Türk pazarına getirmeyi planlıyor.
Geçtiğimiz yıl havalimanlarında 32,8 milyon bavul kayboldu
Havayolu şirketleri, 2009’da 2,3 milyar bavul taşıdı. Her 100 bagajdan 1,4’ü, yani 32 milyon 800 bini kayboldu. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) kayıp bagaja savaş açtı. Yeni nesil sistemler, kayıpları yarı yarıya azaltacak. Yolcu memnuniyeti artarken, sektör yılda en az 900 milyon dolar tasarruf edecek.
Londra’dan İstanbul’a uçuyorsunuz. Bavulunuz New York’ta çıkıyor. Veya Singapur’dan geliyorsunuz. Çok önemli bir toplantı için dosyalar çantanızda. Ama bavulunuz uçağa yüklenmemiş... Yolcu şikayetleri sıralamasında kayıp bagaj en üst sırada yer alıyor. Geçen yıl taşınan 2,3 milyar bavuldan 32,8 milyonu sahibiyle buluşmadı. Ama bunların yüzde 96’sı iki gün içinde bulundu ve teslim edildi.
Kayıp bagaj, havayolları açısından hem yolcu memnuniyetsizliği, hem de ciddi ekonomik kayıp. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) verilerine göre bagaj kayıplarının sektöre yükü yılda 1 milyar 900 milyon dolara ulaşıyor. Bunun içinde ödenen tazminatlar, takip sistemleri ve organizasyonun kurulması, bulunan bavulların tekrar sahibine ulaştırması yer alıyor.
YENİ TEKNOLOJİLER
IATA, bagaj kayıplarının azaltılması için özel bir çalışma başlattı. Hedef 2012’de kayıp oranını yüzde 50 azaltmak. Eğer sistem başarılı olursa havayolları yılda 900 milyon dolar tasarruf edebilecek.
ÖZEL ANTEN: IATA’nın Bagaj Geliştirme Programı’nda en önemli uygulama RFID olarak adlandırılan özel anten sistemi. Bagaj etiketinin içine yerleştirilen RFID sayesinde bagajların nerede olduğu anında tespit edilebiliyor. Denemeleri tamamlanan sistem, iki yıl içinde 200 büyük havalimanında hayata geçecek.
BAĞLANTILI UÇUŞLAR: Zaman aralığı kısa aktarmalı uçuşlar, yüksek bagaj kayıplarını yanında getiriyor. Yolcu uçağa yetişirken bagajlar aynı hızla yüklenemiyor. Bunun için ayrı bagaj sistemi geliştirilerek bağlantıların yoğun olduğu havalimanlarında hayata geçirilecek.
KAPIDAN KAPIYA: Üzerinde çalışılan bir başka konu, yolcuların bagajlarını evden kargo şirketine vermesi ve gidecekleri adreste teslim almaları. Hem havayolu hem de kargo şirketleri bu uygulamaya sıcak bakıyor. Ancak güvenlik konusunda bazı kural değişikliklerinin yapılması isteniyor.
DAHA ÇOK EĞİTİM: Havalimanı personelinin bu konuda bilinçlendirilmesi için özel eğitimler yapılıyor. Sık yapılan hataların üzerine gidiliyor.
BAGAJ KAYBOLMA NEDENLERİ
Aktarmalı uçuşlara yetişememe Yüzde 49 Yükleme yapılmaması Yüzde 16 Bilet, güvenlik ve diğer nedenler Yüzde 13 Varış noktasındaki sorunları Yüzde 8 Havalimanı, gümrük, meteorolojik şartlar Yüzde 6 Yükleme ve indirmede sorunlar Yüzde 5 Etiket hatası Yüzde 3
BAGAJIM KAYIP, NE YAPMALIYIM
Check-in’de bagajınızı verirken kontuardaki görevlinin etiketi doğru hazırladığına, üzerinde gideceğiniz son noktadaki havalimanının üçlü kodunun olduğuna dikkat edin. Size verilen ve uçuş kartına yapıştırılan bagaj etiketlerini atmayın.
Uçaktan indiniz bavulunuz bagaj konveyoründen çıkmadı. Önce etrafınızı kontrol edin. Bagajınız önceden gelmiş ve kenara ayrılmış olabilir.
Havayolu veya uçtuğunuz şirkete yer hizmetleri veren kuruluşun bankosuna gidin.
Biletiniz, uçağa biniş kartına eklenmiş bagaj etiketi ve kimliğinizle başvurun. Görevliye bagajınız hakkında (rengi, boyutu, ağırlığı vb.) bilgileri vererek PIR olarak adlandırılan Kayıp Bagaj Raporu oluşturulmasını sağlayın.
Özel yolcu programlarına üyeyseniz, bunu başvurunuzda belirtin.
WorldTraver gibi havayolu şirketlerinin ortak kullandığı bilgisayar yazılımıyla bagajınızdaki barkod bilgilerinden nerede kaldığı kısa süre içinde ortaya çıkacaktır.
Bulunan bagaj ücretsiz olarak yolcunun verdiği adrese havayolu tarafından ulaştırılıyor.
KİLOGRAMINA 20 DOLAR
Havayolu şirketi 24 saat içinde bavulunu getirememesi durumunda ihtiyacınız olan kıyafetle diş fırçası, tıraş takımı gibi malzemeleri belirli limitler içinde karşılamak zorunda.
Havayolu şirketi için bavulunuzun içinde ne olduğu veya değeri önemli değil.
Eğer bagaj 1 ay içinde bulunamazsa, Varşova Konvansiyonu/Lahey Protokolü hükümleri gereği kilogram başına (maksimum 30 kilogram) 20 dolar ödeme yapılıyor.
Havaş “Yeşil Kuruluş” oldu
Türkiye’nin ilk yer hizmetleri kuruluşu olan TAV Havalimanları portföyündeki Havaş’ın Milas-Bodrum Havalimanı’ndaki istasyonu, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından “Yeşil Kuruluş” ilan edildi. SHGM’nin “Yeşil Havaalanı Projesi” kapsamında güneş enerjisi kullanan, atıklarını ayrıştıran ve personeline çevre bilinci konusunda eğitim veren Havaş’ın Bodrum istasyonu ile önemli bir adım attıklarını söyleyen Genel Müdür Müjdat Yücel, “Çevre için yaptığımız çalışmalar sürecek. Uygulamaları tüm birimlerimize yaygınlaştıracağı” dedi. SHGM’nin projesinde havalimanlarındaki işletmeciler ve hizmet sağlayıcılar belli gereklilikleri yerine getirmesi durumunda, o meydan “Yeşil Havaalanı” olarak adlandırılıyor. Bu gereklilikleri yerine getiren kurum ve kuruluşlara SHGM tarafından “Yeşil Kuruluş” sertifikası verilerek hizmet tarifesinde indirim sağlanıyor.