Şükrü Küçükşahin
Şükrü Küçükşahin
Şükrü KüçükşahinYazarın Tüm Yazıları

Yüzde 4 bin 505 keşif artışı

AKP’nin devlet yönetiminde ‘Ben yaparsam doğrudur’ anlayışını etkin kıldığını önceki yazımızda dile getirmiştik. Bu anlayışın en ilginç örnekleri Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nda yaşanıyor.

Eski enerji bakanları Cumhur Ersümer ile Zeki Çakan, AKP kadrolarının verdiği bilgi, sağladığı belgeler ışığında Yüce Divan önüne çıkarıldılar.

Bu iki bakanı Yüce Divan’a gönderen önemli gerekçelerden biri, yeni ihale açmak yerine, yüzde 700’lere varan keşif artışına giderek kamu zararı yaratmak, böylece görevi suiistimal etmek oldu.

İyi de Ersümer ve Çakan’a bu suçlamayı yönelten AKP kadrolarının, cumhuriyet tarihinin rekorunu kıran keşif artışlarına imza atması ilginç olmaz mı?

TEK KALEMDE 460 MİLYON DOLAR

Gelin, TBMM Soruşturma Komisyonu’nda keşif artışlarının hukuki bile olmadığını savunan AKP kadrolarının, Deriner Barajı’nda ne yaptıklarına bir bakalım.

Rusya ile ikili anlaşma gereği inşa edilen Türkiye’nin bu önemli barajının yapım kararının altında, dönemin Başbakanı Necmettin Erbakan ile Başbakan Yardımcısı Tansu Çiller’in imzaları bulunuyor.
İhalenin en önemli özelliği, birim fiyat üzerinden olmasıdır.

Bu tip ihalelerde keşif artışı beklenmez diyenler çıkabilir; ama AKP iktidarı döneminde bu da oluyor.

İlk yüzde 30’luk keşif artışı nisan ayı itibarıyla yetmeyince DSİ Genel Müdürü Veysel Eroğlu, 6 Haziran 2005 günlü, B.15 1 DSİ 0 12 14 00/2316 sayılı yazı ile Enerji Bakanlığı’na başvuruyor.

Eroğlu, 9 sayfalık gerekçesinin sonunda tek kalemde, ‘460 milyon 329 bin dolarlık keşif artışı zorunlu’ diyor.

Enerji Bakanlığı Müsteşarı Sami Demirbilek ile Bakan Hilmi Güler de ‘Olur’ imzasını; hem de çok ilginç bir tarihte, Eroğlu’nun yazısından 5 gün önce, ‘1 Haziran 2005’te’ atıyorlar.

YENİ İHALE YERİNE KEŞİF ARTIŞI

İlginçlikler keşif artışı kalemlerinde de sürüyor.

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün işi olması gereken Artvin-Ardahan-Şavşat-Kars karayolunun yapımı için 133 milyon dolarlık artışa gidiliyor.

Hem de Eroğlu’nun yazısındaki, ‘Kati proje planlamasında bu yolun baraj inşaatına başlanmadan önce proje dışında önceden yapılması öngörülmüştür’ itirafına rağmen.

Böylece DSİ müteahhidine karayolu yaptırma yoluna da gidiliyor.

Nakliye servis yolu keşif artışında ise tam bir rekor kırılıyor.

Eroğlu, yazısında, 2 milyon 328 bin dolarlık bu iş için 107 milyon 353 bin dolar keşif artışının şart olduğunu belirtilerek oranı da, ‘Yüzde 4505’ diye ayrıca yazma gereği duyuyor.

Sonuçta ihalede rekor keşif artışı yapılıyor, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yapması gereken yollar baraj müteahhidine veriliyor...

Bütün bunların haklı gerekçeleri olabilir; ama Ersümer ve Çakan yapınca (Üstelik onlarınki iki anlaşma gereği yapılanlar da değil) hukuk dışı da, Eroğlu ve Güler yapınca hukuka uygun mu?

Tabii ki vicdanlara kalmış bir konu.
Yazarın Tüm Yazıları