CHP Genel Başkanı Deniz Baykal’la İstanbul üzerine yaptığım sohbet, hükümetin bu konudaki duyarlılığını açığa çıkardı.
TBMM kulisinde karşılaştığım Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, hükümetin oluşturduğu İstanbul komisyonunun bir üyesi olarak Baykal röportajına gönderme yapınca, iktidarın İstanbul’la ilgili planlarını öğrenme fırsatı doğdu.
Hem bu ilin milletvekili, hem de 30 yıllık İstanbullu olarak kentin sorunlarını dert edinmiş görünen Yıldırım, sohbete ilginç bir başlangıç yaptı:
"Mucize çözüm yok; ama ilk çözüm bir seyahat kültürümüzün olmasıdır. Kurallara Kuran ayeti gibi uymalı, başkasının hakkına saygı göstermeliyiz."
KAZADA POLİS BEKLEMEYE SON
Yıldırım, bu ilk sözlerinin ardından, "henüz kesin diye yazmayın" rezervini koyarak, hükümetin İstanbul’la ilgili planlarını açıkladı.
"Kimse İstanbul trafiğini tamamen çözerim iddiasında olamaz" diyen Yıldırım’ın sözleriyle çok tartışılacak bu planı, şöyle özetlemek mümkün:
Öncelikli hedefi, trafikte sürdürülebilir bir akış sağlamak olan plan; "düzenlemeler", "kısıtlamalar", "projeler" başlıklarını taşıyor.
Düzenlemeler başlığı altında önemli kararlar söz konusu.
Belediye, "Işığı, parkı, yolu, altyapıyı biz yapıyoruz, ama denetim bizde değil" diyor; bu talep ciddiye alındı, inceleniyor.
Ölümlü olmayan trafik kazalarında uzun süre polis bekleniyor.
Poliçelerde düzenlemeye gidilerek, bu tür kazaları sigorta eksperlerine bırakmanın yolunu açacak teknik çalışma başlatıldı.
Trafikten dört bakanlık ve yerel birimler sorumlu; hedef tek sorumlu.
Kamu işyerlerinin mesai saatlerini değiştirmenin yolları aranacak.
Kısıtlamalara gelince; ilk karar, gişeleri şehir dışına çıkarmak.
İkincisi, trafikte toplu taşım araçlarına öncelik vermek.
Biletsiz geçiş birinci köprüyü rahatlattı, ikinci köprüye de çare şart.
ASYA’DA CAZİBE MERKEZLERİ
Projeler, kısa, orta ve uzun vadeli.
Raylı sistemdeki 100 yıllık gecikme kapatılamaz; ama hızlı olunacak.
Marmaray, Gebze-Halkalı banliyö yenileme, Kadıköy-Kartal raylı sistem ihaleleri yapıldı; hızla bitmeleri için çaba gösterilecek.
Yeraltında Maslak-Taksim hattı Şişhane’ye ulaştı; tarihi kalıntılar nedeniyle yavaşlama var; ama hat eninde sonunda Atışalanı’na kadar gidecek.
Deniz taşımacılığının payını hızla artırmak en önemli ve kolay yol.
İstanbul, 20 kilometrekarede dönüyor; bu alan genişletilecek.
Asya’nın yüzde 65’i, her gün Avrupa yakasına taşınıyor; Boğaz çevresinde ve Asya yakasında cazibe merkezleri yaratılarak bu oran aşağı çekilecek.
Yüzde 3.5’lik nüfus artış hızı gibi trafiğe giren günlük araç sayısı (600) da Türkiye ortalamasının çok üstünde olan İstanbul’da, geleceğe yönelik planlar, bu verilere göre yapılacak ve bazı tedbirler alınacak.
İdari düzenlemedeki tüm eksiklikler kısa sürede giderilecek.
İstanbul Belediyesi’nin, bağlı kuruluşlar bütçesi 16 katrilyon lira, projeleri ise 22; bu bütçeyle bu işler bitemez, çaresi bulunacak.
İstanbul’un sorunları yine İstanbul’da çözülecek; ama Ankara, İstanbul’un yetmediği noktada harekete geçecek.
Tabii İstanbulluya da kurallara uymayanı "bildirme", trafikte birbirini "ezer geçer" gibi hareket etmeme görevi düşüyor.