Paylaş
* Sen bu İncilüzceyi nasıl anlaysun bana bir söylesene; örneğin “come” diye yazaysun, “kam” diye okuyaysun, peçi... “Cel” olduğunu nasıl anlaysun?
Barter da bu fıkraya benziyor.
“Barter” diye yazılıyor “bartır” diye okunuyor, “değiş-tokuş” olarak anlaşılıyor.
İLK BARTER
Barter uygulamasının ilk kez 1929 yılında başladığı belirtiliyor ama ilk örneğine La Fontaine’in (1621-1695) “Horoz ile inci” hikayesinde rastlıyoruz. Bilmeyenler için anlatalım.
Horoz, yolda bir inci bulmuş, doğru darı satan dükkana gitmiş ve “Bu inci benim işime yaramaz. En iyisi sen bunu al ve bana bir avuç darı ver. O da benim işime yarar” demiş.
Yıllar sonra, değiş-tokuş olayı, ciddi bir ticaret haline geldi ve giderek yaygınlaşmaya başladı.
KRİZDE CİDDİ BİR ÇÖZÜM
En basit anlatımıyla “barter” olayında, elindeki malı satamayan bir firma, bu malın karşılığında, satabileceği ya da işinde kullanabileceği bir mal veya hizmet alıyor ve onu değerlendiriyor.
Barter yalnızca malını satamayanlar için değil, hizmet işletmeleri için de ciddi bir çözüm.
BİRKAÇ ÖRNEK
* Elinde fazla sayıda gömlek olan bir firma, bunların bir kısmını barter yoluyla elinden çıkartıyor. Karşılığında; kravat, t-shirt, bluz, kazak, kemer vs. alıyor. Bir anda elindeki çeşit bollaşıyor ya da kargo, reklam, taşıma, yemek servisi alıyor. Böylece para vermeden ihtiyacı olan mal ve hizmetleri almış oluyor. Bunların hepsini gömlek karşılığı, değiş-tokuş ile aldığı için, işyerinde kravat, t-shirt, bluz, kazak, kemer vs. sattığında, gömlek satmış gibi oluyor. Mal çeşidi ve buna bağlı olarak satışları ve kazancı artıyor.
* Bir otelin, satamadığı odalar var. Bunlardan 20 odayı barter firmasına veriyor. Karşılığında da; havlu, çarşaf, masa örtüsü, kağıt peçete, tuvalet kağıdı, sabun vs. alıyor. Barter şirketi de bu odaları mal veya hizmet aldığı bazı firmalara tahsis ediyor. Onlar da tatil ya da iş amaçlı olarak, odaları kullanıyorlar.
KURUYEMİŞ KARŞILIĞINDA KONSER
İstanbul’da ünlü bir sanatçının program yaptığı eğlence merkezine; barter yoluyla kuruyemiş, kağıt peçete, şarap, bardak, masa örtüsü vs. veriliyor ve karşılığında 20 kişinin eğlenebileceği 5-6 masa tahsis ediliyor. Bu masalar da barter amaçlı mal ya da hizmet alınan firmalara veriliyor.
Bir gazeteye, barter yolu ile reklam veriliyor. Karşılığında gazeteye nakit para ödenmesi yerine; araç kiralama, otel odası tahsis etme, kağıt ya da yemekhane için gıda malzemesi (fasulye, nohut, mercimek vs.) veriliyor.
Görüldüğü gibi “barter” olayı özellikle kriz döneminde, pazarlanamayan mal ve hizmetler için hem pazar yaratıyor hem de işletmenin ihtiyacı olan bazı mal ve hizmetleri, para ödemeden sağlamasına olanak sağlıyor.
Sistemin işleyişi ile ilgili teknik bilgileri ve uygulamanın ayrıntılarını “www.barturk.com”dan öğrenebilirsiniz.
Satamadığınız mal ve hizmetlere pazar bulmak, kullanamadığınız kapasitenizi harekete geçirmek, ürettiğiniz ve sattığınız mal ve hizmete talep yaratmak, bulamadığınız kredi yerine alternatif finans fırsatı yaratmak veya ihtiyacınız olan mal ve hizmetleri para ödemeden alabilmek için barter olayını, bir alternatif olarak düşünebilirsiniz.
Kriz döneminde “barter” özellikle KOBİ’ler için ciddi bir çıkış yolu.
Paylaş