Paylaş
Yatırım yapmak isteyenlere yardımcı olabiliriz. Ben bizzat 5-6 genç müteşebbis arkadaşı götüreceğim” dedi.
ERHAN Kurdoğlu, TAB Gıda Yönetim Kurulu Başkanı. Kendisiyle Burger King’in Miami’deki (ABD) merkezine 2012 yılında birlikte yaptığımız ziyaret sırasında tanışmıştık. İki yıl sonra bu kez karşımıza TÜSİAD ile birlikte gittiğimiz Çin’de çıktı. Hem de ev sahibi olarak.
O gün yaptığı konuşmada Çin’de Burger King operasyonunu üstlendiklerini, 250 restorana ulaştıklarını yıl sonuna kadar da 350 restorana ulaşacaklarını anlatmıştı. 2018 yılı için de hedeflerini 1000 restoran olarak koymuştu. Çin zor ülkeydi, artık yatırımın eskisi kadar cazip olmadığı söyleniyordu ama TAB Gıda’nın performansı tam tersiydi. İşin sırrını öğrenmek için bu kez Kurdoğlu ile İstanbul’daki merkezlerinde buluştuk.
Kurdoğlu, Çin’de yatırım fırsatlarının bitmek üzere olduğu görüşlerine hiç katılmıyor. İşçi ve diğer maliyetler yükselse de Çin’de yatırım yapmanın hala ucuz olduğunu belirten Kurdoğlu, “Çin uçsuz bucaksız bir ülke. Genelleme yapıp analiz yapmak çok zor. Ancak tam bir fırsatlar ülkesi Çin. Para artık batıdan doğuya kaydı. Orası da yatırım açısından hala çok bakir” diyor.
Çin eyaletlerden oluştuğu için her yerin ayrı prosedürü var yatırım için, bir de her eyalette ayrı bir yemek kültürü. En çok bu zorlamış onları Burger King operasyonunda. Devreye soslar ve yerel lezzetler girmiş. Bu yüzden Çin’deki restoranlarda çok farklı Burger King menüleriyle karşılaşabiliyorsunuz.
Bir de yeni bir misyona soyunmuş TAB Gıda. Kurdoğlu bunu şu sözlerle açıklıyor:
“Yaptığımız işte yerel zincirlerle birlikte pazarın ancak yüzde 10’u karşılanabiliyor. Daha yüzde 90’a yakını boş pazarın. Çin’de franchise açmak çok daha ucuz. Arzu ettiğimiz şey yatırımcıyı Çin’e götürmek. Yatırımcıların fırsatlara bakmasını istiyorum. Batılıların gelip ilgilendiğini görüyorum. Türkiye’den çok daha rekabetçi, çok büyük ve dinamik bir iç pazar var. Dışarıya ihtiyacı yok, kendi pazarını kendi oluşturuyor. Kendi hinterlandını kurmuş. Vietnam vs. nüfus 200 milyon. Orada da geniş bir pazar var.”
AYDA 350 BİN DOLAR CİRO
Bu konuda adeta danışman gibi yardımcı olabileceklerini ifade eden Kurdoğlu, “Yatırım yapacak insanlara yardımcı olmaya çalışırız. Ben 5-6 arkadaşı Çin’e götüreceğim. Genç müteşebbis insanlar bunlar. Yatırım yapmak için 300-350 bin dolara Burger King açabilirler. Kazancı cirosuna bağlı. Şu anda ortalama dönüşü 3-3.5 yıl olan yerler var. Aylık kazancı 25 bin dolar olan da var. 3.5 milyon dolar yıllık ciro yapan da. Yani aylık 300-400 bin dolarlık ciro yakalamak mümkün” diyor. 70’lerde taklit ürüne Japon malı denildiğini hatırlatan Kurdoğlu şimdi onun yerini Çin malının aldığına dikkat çekiyor. Ancak Kurdoğlu Çin malının taklit ve ucuz olduğu görüşüne katılmadığını şu sözlerle açıklıyor: “Çin’e parasını ödeyebiliyorsan en kalitesini yapabiliyorlar. Çin’le ticaretimizin gelişmesi lazım. Birbirimizden alabileceğimiz şeyler var.”
Çin macerasından satır başları...
Burger King Brezilya bir fonun sahip olduğu ABD’li global bir şirket. Bu şirketin Türkiye operasyonunu gerçekleştiren TAB Gıda şimdi de Çinliler’le aynı işi Çin’de yapıyor.
Dünyada hamburgeri ve patatesi sevmeyen hiç kimse yok. Çinliler de ateşte ızgarayı (Whooper’ı) çok sevmişler.
Çin’de kişi başı et tüketimi yüksek. Yılda 50 milyon ton domuz, 6 milyon ton dana, 14 milyon ton tavuk tüketiliyor.
Ülkede dana eti kullanımı artıyor. Çin’de et tüketimi 10 milyon tona çıktığında dünyadaki dana fiyatları artacak.
Çin’de 2000 Mc Donalds ve 5000 KFC var. Bu rakamlara 20 yıllık süreçte ulaşmışlar. Bu yüzden Burger King’in büyümesi çok hızlı bulunuyor.
Burger King Çin’in büyüklüğü nedeniyle 6 bin km’lik bir yol katederek lojistik yapmak zorunda.
TAB Gıda bu yıl Türkiye’de 100 Çin’de ise 150 restoran açacak.
Paylaş