İmamoğlu da yurt dışı faaliyetlerini anlatmak için düzenlediği basın toplantısında söze konağı aslına uygun anıt eser olarak inşaa eden zamanın İBB yönetimine teşekkürle başladı. İmamoğlu arka arkaya gerçekleştirdiği 5 yurt dışı ziyaretinin temel nedenini ‘finans ve yatırım imkanlarını aramak’ olarak özetledi. İmamoğlu “Ankara’dan finansman ihtiyaçlarımıza acil çözümler gelmeyeceğini gördük. 16 milyon İstanbullunun hayatına doğrudan etki edecek finans ve yatırım imkanlarını aramak için yaptığımız ziyaretin ilki Paris’e oldu. Bir Fransız yatırım bankasından kredi temin etme imkanı yarattık. Böylece Ümraniye-Göztepe metro inşaatı tekrar başladı” dedi.
Berlin Duvarı’nın yıkılışının 30. Yıldönümü nedeniyle, kardeş kent Berlin Belediye Başkanı Micheal Müller’in daveti üzerine de Almanya’ya giden Ekrem İmamoğlu Başbakan Angela Merkel, Maliye Bakanı Olaf Scholz ve Dışişleri Bakanı Heiko Mass ile görüşmüş. Almanya seyahatinin hemen ardından Deutsche Bank ile görüşmeler olumlu sonuçlanmış ve İBB 110 milyon Euro’luk kredi anlaşmasına imza atmış. Bu finansman ile bu hafta Sultanbeyli-Çekmeköy metrosu için çalışmalar 2 yıl aradan sonra tekrar başlayacakmış.
CHATTAM HOUSE’A İLK GİDEN OLMADIM
İMAMOĞLU’nun Paris, Berlin, Londra, Kopenhag ve Strasbourg’a gerçekleştirdiği seyahatlerde ilgi çeken noktalardan biri de düşünce kuruluşu Chattam House’u ziyaretiydi. Chattam House hem geçmişiyle hem de kapitalizm vurgusuyla tartışıldı. İmamoğlu’na bu tartışmaları sordum. Şu cevabı verdi: “Gizlice gitmiş değilim. 100 senelik bir fikir kuruluşu Chattam House’a ne ilk gidenim ne son giden olacağım. Bunlar polemik çıkarmak için yapılan popülist tartışmalar.”
İMAMOĞLU’NA NE SORDULAR
Bakanlığa bağlı yurtlarda şu an 693 bin öğrenci kalıyormuş. Dünyanın en büyük otel zinciri InterContinental’in oda sayısı 710 bin, Hilton’un ki ise 708 bin. Bakan Kasapoğlu “Yapacağımız yeni yatırımlarla 750 bin öğrencimize yurt imkânı verecek kapasiteye ulaşacağız. 2022’de en büyük otel zincirinden daha büyük olacağız” dedi. Yurtta kalan öğrenci sayısı ile oda sayısını kıyaslamak doğru değil, odalarda birden fazla kişi kalıyor diyebilirsiniz. Ama bakanlığın yurtlarının yüzde 100 dolu olduğunu düşünürsek, Hilton’un da sürekli yüzde 100 kapasite ile dolu olmayacağını varsayarsak çok da yanlış bir kıyaslama olmaz.
BUTİK TESİSLER İLE SPOR YAPMAYAN KALMAYACAK
BAKANLIĞIN gündemindeki önemli konulardan biri de sporda butik hizmet dönemi. Bu amaçla 81 ilde tüm ilçelere küçük spor tesisleri, yüzme havuzları inşa ediliyor.
Tesisleşmeye son 17 yılda büyük önem verdiklerini hatırlatan Bakan Kasapoğlu “Dünyanın gıpta ile baktığı dev spor tesislerimiz oldu. Ancak yeni dönemde farklı bir strateji benimsedik. Şimdi ‘butik hizmet dönemine geçelim ve herkese spor yaptıralım’ diyoruz. Vatandaşımız evinden çıktığında yürüyerek havuzuna gitsin yüzsün, ya da farklı branşlarda sporunu yapsın. Bunun için, 3-4 ay gibi kısa sürede inşa edilebilir, yapım ve işletme maliyeti düşük tesisler planlıyoruz. Bu tesisler 24 saat açık olacak. Okullarımıza da spor tesisi kuruyoruz. Bunların da hem okulun, hem de semt insanının ortak kullanımında olmasını istiyoruz” diye konuştu.
Kalyon Holding Yönetim Kurulu üyeleri Haluk Kalyoncu ve ve Mehmet Kalyoncu altyapı, enerji ve gayrimenkul sektörlerindeki yeni yatırım hamlelerini anlattı. Biraz sonra ayrıntılarını paylaşacağım ama özetlemem gerekirse, Türkiye’de başta İstanbul Havalimanı olmak üzere ‘yapılamaz’ denilen birçok projeyi başarı ile tamamlayan Kalyon Holding’in yeni hedefi bir dünya şirketi olmak. 2020 için ‘küresel marka olmak’ hedefini ortaya koyan grup altyapı, enerji ve gayrimenkul sektörlerinde birçok yatırım hamlesine hazır durumda. Mehmet Kalyoncu, “Bir yanda Türkiye’deki dev yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Diğer yandan da Kalyon Holding’i bir dünya şirketi haline getirmek için çalışıyoruz. Bu kapsamda da attığımız ciddi adımlar var. Ekonomik büyüklük olarak, hedef coğrafyalarda da Türkiye’de geldiğimiz noktaya ulaşmak istiyoruz” diye konuştu.
150 MİLYON DOLARLIK İTHALATTAN KURTARACAK
KONYA-Karapınar’da 18 kilometrekarelik bir alanda kuracakları güneş enerjisi santralının da 2020’de yatırımına başlayacaklarını söyleyen Haluk Kalyoncu, “Bu santral tamamlandığında, 1 milyondan fazla hanenin enerji ihtiyacını karşılayacak. Her iki proje için toplam 1.5 milyar dolarlık yatırım planladık. Bu panellerle, 1.000 megavatlık Türkiye’nin ve Avrupa’nın en büyük güneş enerjisi santralı kurulacak. Bu santral, yıllık 2 milyar 600 bin kilowatt/saat enerji üretecek. Yani yıllık yaklaşık 250 milyon dolarlık bir enerji üretiminden söz ediyoruz. Böylece ülke ekonomisini, yıllık 150 milyon dolarlık bir enerji ithalatından korumuş olacağız” dedi.
PERU’DAN ARNAVUTLUK’A HAVALİMANLARI İÇİN DAVET
İSTANBUL Havalimanı’na ortak olarak imza atan Kalyon Holding dünya çapında ilgi çekmiş. Mehmet Kalyoncu’nun verdiği bilgilere göre Kalyon, Amerika kıtasından Avrupa’ya ve Ortadoğu’ya kadar çok geniş bir coğrafyada yeni havalimanı projeleri üzerinde çalışıyor. Mehmet Kalyoncu “Peru, Katar, Arnavutluk, Hollanda gibi ülkelerde teklif ve ihale süreçlerimiz oldu ve olmaya da devam ediyor. Türk firmaları altyapı geliştirmede o kadar iyi ki, her gittiğimiz yerde başka bir Türk firmasıyla karşılaşıyor, rekabet ediyoruz. Şu ana kadar gördüğümüz en sakin yer Güney Amerika oldu. Peru’da Chinchero Havalimanı ihalesine girdik. Orada teklif veren tek Türk firması bizdik. Türkiye’de bitirdiğimiz projeler dünyada ciddi anlamda önümüzü açıyor, Devlet Başkanı, Başbakan ve Bakan seviyesinde görüşme davetleri alıyoruz, bu da bizim için gurur verici” dedi.
Buckingham Sarayı’na komşu Green Park’ın hemen karşı caddesindeki otelimizin en alt katındaki balo salonuna girdiğimizde ilginç bir orantısızlık gözümüze çarpıyor. Salon Türkiye’den gelen 15 ekonomi gazetecisi için değil de sanki yüze yakın basın mensubunu ağırlamak dünya çapında bir lansman yapmak için hazırlanmış. Boş kalan masaları anlamaya çalışırken biraz sonra sahneye çıkan Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan’ın sözleriyle durum aydınlığa kavuşuyor.
Bizden hemen önce yüze yakın uluslararası yatırımcı ve analisti ağırladıklarını söyleyen Murat Erkan üç yıllık hedeflerini ortaya koyduklarını söylüyor ve ekliyor: “Müşteriyi odağa alarak gözden geçirdiğimiz yeni stratejimiz önümüzdeki dönemde de gücümüze güç katacak. 25’inci yılımızı kutladığımız 2019’a güçlü bir başlangıç yapmış ve kasım ayının başında Ankara’da yaptığımız toplantı ile yılın 9 ayındaki başarılı sonuçlarımızı duyurmuştuk. Şimdi de bu güçlü finansal ve operasyonel sonuçlarımızı ortaya koyduğumuz yeni üç yıllık stratejik planımızla devam ettireceğimizin sözünü veriyoruz. 2022 yılında gerek operasyonel gerekse finansal anlamda daha güçlü bir Turkcell olacak. Ortaya koyduğumuz güçlü hedeflerimiz sayesinde dünyanın ilgisini çekmeye devam edeceğiz.”
YENİ ÇEYREK YÜZYILIN HEDEFLERİ DE BÜYÜK
BU yıl Turkcell 25’inci yılını kutluyor. Dile kolay çeyrek yüzyıl. Murat Erkan’ın ortaya koyduğu hedefler bir sonraki çeyrek yüzyılın da temellerini oluşturacak. Erkan’ın açıklamalarına göre şirket önümüzdeki üç yıl boyunca hem operasyonel hem de finansal açıdan güç kazanmaya devam edecek. Üç yıllık dönemde gelir büyüme hedefini yüzde 13 - 16 aralığında belirleyen Turkcell, faiz amortisman ve vergi öncesi kâr (FAVÖK) marjı hedefini ise yüzde 39-42 aralığına çıkardı. Turkcell’in önümüzdeki üç yıldaki dikkat çeken bir diğer hedefi ise müşteri sayısını her yıl 1 milyon yeni müşteriyle artırmak. Bu müşteri nereden gelecek diye sormamız üzerine Murat Erkan, “Nereden gelirse başımızın üstünde yeri var ama tabii ki bunun belli bir kısmını rekabetten, daha çoğunu yeni hizmetlerden ve yeni müşterilerden kazanacağız. Özellikle de faturalı müşterilerden olacağını söyleyebilirim” dedi. Turkcell ayrıca stratejik öncelik olarak belirlediği dijital ödeme hizmetleri ve dijital iş çözümleri alanlarında da pazar lideri olmayı da hedefliyor.
3 MİLYAR DOLAR TEMETTÜ DAĞITTI
TURKCELL’in davetlisi olarak gittiğimiz Londra’da Genel Müdür Murat Erkan, “Türkiye’de en geniş frekans üzerinde işleyen en güçlü mobil şebekeye sahip operatörüz. Üstün kalitede hizmet vermemizi sağlayan 45 bin km. uçtan uca fiber altyapımız ve dünya standartlarındaki veri merkezlerimiz ile ülkemizin teknolojik dönüşümünde öncü rol oynuyoruz. Turkcell üstün teknolojik altyapısı için son 5 yılda o günkü kurlar ile hesaplandığında 8 milyar doların üzerinde yatırım yaptı. Gelecek 3 yılda da 3 milyar doların üzerinde daha yatırım yapmayı planlıyoruz. 2010’dan bu yana hissedarlarımıza yaklaşık 3 milyar dolar temettü dağıttık. Neredeyse Borsa İstanbul 30 endeksinde işlem gören ortalama bir şirket kadar değeri hissedarlarımızla paylaştık. Önümüzdeki dönemde de yatırımcılarımıza kazandırmaya devam edeceğiz” dedi.
YATIRIM İÇİN DOĞRU ŞİRKET MESAJI
Önümüzdeki dönemin en kıymetli varlığı, hiç kuşku yok ki ‘veri’ (data) olacak. Çok değil daha geçen yıl ‘Türkiye’nin verisi Türkiye’de kalacak’ sloganı ile İstanbul Tuzla’da 150 milyon dolarlık yatırım yapan NGN’nin, bu yatırımdaki ‘bulut’ kapasitesinin dolduğu açıklandı. Şirket şimdi yeni bir yatırıma hazırlanıyor.
Önceki gün bir grup gazeteciyle bir araya gelen NGN Yönetim Kurulu Başkanı İnanç Erol “NGN Cloud bugün itibariyle sadece Türkiye’de değil, 12 farklı ülkeden şirketlere bulut hizmeti veriyor. Ülkemizin diğer ihracat kalemleriyle kıyaslandığında katma değeri oldukça yüksek olan ‘teknoloji hizmeti ihracatına’ imza atıyoruz. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi hedefleri ile uyumlu şekilde veri hizmeti ihracatına katkı sağlıyoruz. Bu da bizim bölgenin data (veri) üssü olma vizyonumuzda emin adımlarla yürümemizi sağlıyor” dedi.
Geçen hafta Türkiye’nin bölgenin ‘veri üssü’ olması yolunda NGN olarak önemli bir imza attıklarını anlatan İnanç Erol, şunları söyledi: “Qatar Foundation’a (Katar Fonu) ait teknoloji hizmeti şirketi MEEZA’nın Türkiye’deki felaket kurtarma ve veri yedekleme ortağı olma yönünde anlaşma imzaladık. Katar Fonu’nun dünyada en çok yatırım yapan fonlarından biri olması sebebiyle çok daha ileri seviyede yabancı kurumun datasının Türkiye’de saklanacağı kaçınılmaz. Ayrıca grubun içinde bulunan telekom operatörlerine hizmet sağlayan fiber şirketini de Türkiye’ye getirerek ülkemizin altyapısına fayda sağlamayı planlıyoruz.”
‘ORTADOĞU’DA HASTANE HAMLESİ
Yurtdışı tarafında, sağlık alanında Ortadoğu’da çok büyük bir hastane projesi aldıklarının bilgisini veren İnanç Erol, “Altyapıyı sağlarken regülasyonun izin verdiği datasının yedeklemesini de Türkiye’de yapacağız” dedi.
Tüm şirketlere sağladıkları güvenlik, hız, maliyet avantajı ve kesintisiz hizmetle rekabette fark yarattıklarını ifade eden İnanç Erol, fiyatlarının TL olmasının önemli avantaj olduğunu kaydetti. Erol, “Türkiye pazarındaki global bulut hizmeti sağlayıcı rakiplere göre yerli bir şirket olarak hem maliyet avantajı hem regülasyonlara daha hızlı uyum sağlıyoruz” diye konuştu.
Konunun bu boyutunu elimden geldiğince yazmaya devam edeceğim. Gelin bugün bazı hastanelerin sağlık hizmeti almaya çalışan vatandaşı nasıl adeta soyduğunu bir başka boyuttan inceleyelim. Özel hastanelerin bir bölümü hasta yanındaki refakatçiden yemek ücreti alıyor. Olabilir. Peki bu ücretin 5 günlük 450 TL’ye kadar ulaştığını söylesem... Yani günlük 90 TL olmasını normal karşılar mısınız?
Alternatifi özel hastaneleri mesken tutan restoran ve pastaneler... Peki size bu restoranlarda bir kap sıradan bir yemeğin 30 TL’ye, suyun 5 TL’ye satıldığını söylesem. Hasta yakını ya da ziyaretçisinin pastanelerde 5 TL’ye çay 10 TL’ye simit yemek zorunda kaldığını hatırlatsam... Kahvaltıda verilen 6-7 zeytin için hesaba 10 lira eklendiğini anlatsam... Havalimanlarındaki, plajlardaki yeme-içme ücretlerini tartışıyoruz, peki ya zorunluluktan gittiğimiz hastanelerdeki yeme-içme ücretlerini tartışmamız gerekmez mi?
‘ACİL’ OTOPARK ÜCRETİ!
HASTANENİN yolunu tuttunuz. Belki acil bir hastanız var, belki rutin bir muayene... Tam içeriye gireceksiniz buyurun bir otopark fişi. Acil, rutin fark etmiyor. Bazı kapıları valeler mesken tutmuş, hizmette sınır yok. Tabii ki faturası var. Vale varsa işin içinde ücret zaten katlanıyor. Vale yoksa bile bazı hastanelerde aracınızı park etmenin bedeli 10 TL’den başlıyor, günlük 25 TL’ye kadar çıkıyor. Biliyorum AVM’ye gelmediniz, zorunlu bir şekilde sağlık hizmeti almaya geldiniz. Hiç fark etmez. Hatta hastanın yanında refakatçi olsanız bile günlük 25 TL’yi ödemeniz şart. Gidin bakın hastane otoparkı çıkışlarına özellikle akşam saatlerinde metrelerce otopark ücreti kuyruğu göreceksiniz. Hastaneye adım atmanın bile bir bedeli var... Akşamdan sabaha kurulan otopark gişeleri para basarken, refakatçiye de, ziyaretçiye de, hastaya da ayıp oluyor...
FEN, MATEMATİK KOLAY EN ZORU SERVİS PROBLEMİ!
THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı dün düzenlediği basın toplantısına bu iki kritik gelişmeye vurgu yaparak başladı. Ardından topyekün çalışılan ve planlaması 2 yılı bulan bir senaryo ile yeni havalimanına nasıl geçtiklerini hatırlattı. ‘Büyük göç’ adını verdikleri bu operasyon dünya sivil havacılığının da en büyük taşınma işlemi oldu. “Kolay değildi” dedi Aycı ve ardından ekledi: “Hatırlayın, Londra’da bırakın havalimanı taşınmasını, Heathrow’da yeni bir ek terminale geçiş bile büyük sıkıntılara neden oldu. Biz bu büyüklükte, 40 km uzaklıkta bir taşınma operasyonu gerçekleştirdik. 12 saat sonra uçuşlara başladık. 2 ay gibi bir sürede Atatürk Havalimanı’ndaki performansımızı yakaladık.”
KIŞ YENİ BİR TECRÜBE OLACAK
- THY’nin taşınma maliyeti yaklaşık 20 milyon lira olmuş. Ancak buna artan birim maliyetleri, operasyon maliyetleri dahil değil. İlker Aycı, “Dar alanda hizmet vermekle geniş alanda hizmet vermek aynı değil. Maliyet artışı elbette var. Ancak özellikle yolcular açısından büyük bir ferahlamanın olduğu, kuyrukların bittiğini gözlemlemek mümkün. Yolcu sayımız da artıyor. Üçüncü çeyrekte transfer yolcu sayımız yüzde 7 arttı. 9 ayda artışımız yüzde 3.9’a ulaştı. Üstelik 24 Boeing MAX uçağımızı kullanamazken yaptık bunu” dedi. Bu arada yeni havalimanında taşlar yerine oturmuş gibi gözükse de yaklaşan kış koşulları yeni bir sınav olacak. Aycı yeni havalimanında geçirecekleri ilk kışın da kendilerine tecrübe kazandıracağını söyledi.
REAL MADRİD BARCELONA’YA SATILIR MI?
- THY’nin Katar Airways’e satış dedikodusu zaman zaman gündeme gelir. Toplantı sırasında İlker Aycı’ya bu konu da hatırlatılınca Aycı, “Sektörün en büyüklerinden iki şirket. Bu Real Madrid’in Barcelona’ya satışı gibi bir şey. Gerçekten çok saçma ve mantıksız bir dedikodu. Biz işimize bakıyoruz. 126 ile en çok ülkeye uçan havayolu şirketiyiz. 29 bin 378 THY personelimiz var. İştiraklerimizle birlikte bu sayı 65 bin 874’e ulaşıyor. Taşeronlar bu sayıya dahil değil. 6 bin 500’ü THY kalanı iştiraklere olmak üzere yılbaşından bu yana yaklaşık 10 bin kişiye yeni istihdam sağladık” dedi. THY, taşınma ve Boeing MAX krizine rağmen yılı kârla bitirmeyi hedefliyor. İlker Aycı faaliyet kârlarında 200 milyon dolarlık bir iyileşme için çalıştıklarını da söyledi. Bu arada THY kargoda da sessiz sedasız büyümesini sürdürüyor. Hedef bu alanda dünyada ilk 5’e girmek. Şu anda 7. sırada. Çift haneli büyemeyi sürdüren şirketin yeni havalimanındaki yeni tesisi açıldığında bu hedefe ulaşmasının çok zor olmayacak.
RAKİPLER UÇAKLARI DIŞ HATA ÇEVİRDİ
Yola çıkış amacım netti. Eski tip merkezi ısıtma sistemlerine sahip (çelik kazan vs.) apartman veya sitelerin ısıtma sistemlerini daha verimli hale getirmek mümkün mü? Konunun uzmanlarından Baymak CEO’su Ender Çolak’a danıştım. Bir hesaplama aracı geliştirdiklerini mevcut sistemin yeni teknolojili yoğuşmalı kazan ile değiştirilmesi durumunda tüketicinin elde edeceği tasarruf miktarını kendisine önden söyleyebileceklerini belirtti. Yazıdaki hesaplamaların bu yöntemle yapıldığını belirtmemde fayda var. Piyasada özellikle kazan ve tesisat fiyatlarının hem marka hem de bölge bazında değişebileceğini unutmamak gerekir. Ayrıca mevcut kazanların niteliği ve yaşının da mevcut yakıt maliyetlerini önemli ölçüde etkilediğini hesaba katmalıyız. Yine de ortalamalar bazında ele aldığımız fiyatların referans olabileceğini düşünüyorum. Siz de firmalardan sorgulama yöntemiyle fiyat alabilir, geçmiş yakıt maliyetlerinizle değişimdeki olası maliyetlerinizi kıyaslayabilirsiniz.
YOĞUŞMALI KAZAN YÜZDE 30 AVANTAJLI
YENİ nesil yoğuşmalı kazanların ana hedefi verimliliği artırmak. Geliştirilen teknoloji sayesinde, bir birim gaz için gerekli olan havayı, yanma öncesinde gaz ile karıştırarak ideal yanmayı sağlıyorlar. Bu sayede eski tip kazanlarla karşılaştırıldığında yoğuşmalı kazanların performansından yüzde 30’a kadar daha fazla verim alınıyor. Özetle, yakıt yönünden avantajlılar. Binadaki daire sayısı ile orantılı miktarda yoğuşmalı kazan gereksinimi var. Aslında birden fazla kazan olması da bir avantaj. Birden fazla yeni teknolojili yoğuşmalı kazanlar birlikte çalışarak (kaskad sistem) müşterinin ihtiyacı olan ısı miktarını daha verimli bir şekilde sağlayabiliyor. Binanın ihtiyacı daha düşük kapasitelerde olduğunda da (sıcaklık nispeten yüksek olduğunda) sadece ihtiyaç duyulan miktarda kazan devreye girerek daha fazla tasarruf imkanı sağlıyor. Yeni nesil kazanlar, düşük emisyon değerlerine sahip olup, çevreye daha duyarlı ürünler. Ayrıca, bu yüksek teknolojili sistemlerle birlikte entegre edilecek dış hava sensörü ve oda termostatı gibi kontrol cihazları sistemin verimliliğini artırıyor.
DAİRE BAŞI TASARRUF YÜZDE 25 DÜZEYİNDE
ESKİ kazan-yeni kazan farkını anlattıktan sonra konuyu son fiyatlarla biraz daha netleştirelim. Örneğin, yaklaşık 20 daireli bir siteyi ele alıp, eski nesil gaz yakıtlı kazan yerine 2 adet yoğuşmalı kazandan oluşan bir kaskad sistemi kurulduğunu varsayalım. Özellikle mevsim geçişlerinde, ısıl ihtiyacın düşük olduğu dönemlerde ikili kaskad sistemde sadece bir cihazın çalışması mümkün ve verim çok daha yüksek oluyor. Aldığım son fiyatlara göre sistemin yeni nesil ürünlerle değiştirilmesi durumunda 20 daireli bu site yılda yaklaşık 17 bin TL tasarruf ediyor. Daire başı tasarruf ise yüzde 25 düzeyinde. Böyle bir sistem için 20 bin TL cihaz maliyeti ve yaklaşık 30 bin TL tesisat maliyetiyle birlikte toplam 50 bin TL yatırım maliyeti olacağı hesap edildiğine göre yeni sistemin 2,5 yıl içinde maliyetini çıkaracağını hesap etmemiz yanlış olmaz.
ISI POMPASI DAHA EKONOMİK