Nurten Erk: Renne: Türkiye, Coca Cola liginde ilk ona girecek

Nurten ERK
Haberin Devamı

Coca Cola Türkiye Bölgesi Genel Müdürü Alan Renne, ‘‘200 ülkede Coca Cola satılıyor. Türkiye bu ülkeler arasında 17'nci sırada. Hedefimiz Türkiye'yi onuncu sıraya çıkarmak. Bu potansiyel var. Türkiye'de kişi başına 80 şişe olan yıllık Coca Cola tüketimi iki katına çıkacak’’ dedi.

Amerikan içecek devi Coca Cola, Türkiye pazarına doymuyor. Coca Cola Türkiye Bölgesi Genel Müdürü Alan Renne, Türkiye'de geçen yıl kişi başına 80 şişe olan Cola ürünü tüketimini, üç yıl içinde ikiye katlamayı hedeflediklerini söylüyor.

On ay önce Türkiye'ye gelen Alan Renne, ‘‘Türkiye'de çok büyük potansiyel var. Hedefimiz şu anda 17'inci sırada olan Türkiye'yi 2001 yılında Coca Cola'nın ilk on pazarı içine almak’’ diyor. Pazarlamada marka üzerinde yoğunlaştıklarını belirten Alan Renne, zaman zaman meşrubat sattıklarını bile unuttuğunu söylüyor. Alan Renne ile Coca Cola'nın Türkiye'ye dönük planlarını, meşrubat sektöründeki rekabeti, marka ve dağıtım kanallarının önemini konuştuk.

Geçen yıl Türkiye'ye ne kadarlık yatırım yaptınız? Yatırımlarınız sürecek mi?

- 1998'de Coca Cola 185 milyon dolarlık yatırım yaptı. 1999'da pazarlama ve markayla ilgili yatırımlar sürecek. Büyümeye devam edeceğiz. 98'deki yatırımların meyvesini 99'da alacağız. Bu yıl daha hızlı büyüyeceğiz.

Türkiye'deki meşrubat tüketimi nasıl?

- Ülkelerdeki gelişimi kişi başına tüketimle ölçüyoruz. Türkiye'de 1998 yılında kişi başına 80 şişe Coca Cola ürünü tüketildi. Bu rakam, 3-5 yıl öncesinin iki katı. Kuzey Amerika'da kişi başına tüketim 377 şişe, Meksika'da 412 şişe. Kişi başına tüketimin artırılması için Türkiye'de çok büyük potansiyel var. Hedefimiz 2001 yılında Coca Cola'nın ilk on pazarı arasına Türkiye'yi de almak. Üç yıl içinde, kişi başına tüketimi ikiye katlamayı amaçlıyoruz. Coca Cola dünyanın 200 ülkesinde satılıyor, Türkiye şu anda Coca Cola'nın 17'inci pazarı.

Bu sektörün geleceğini nasıl görüyorsunuz?

- Dünyada her gün 47 milyar bardak meşrubat tüketiliyor. Bunun 1 milyar bardağı Coca Cola ürünleri. Bizim gidecek daha çok yolumuz var. Dünyadaki olumsuz gelişmeler gazlı meşrubat sektörünü de etkiledi. Türkiye'de geçen yıl gazlı meşrubat sektörü yüzde 7 büyüdü. Ekonomideki olumsuzluklar bu sektörü de biraz etkiledi. Tüketicinin gelirinin eskisi kadar yüksek olmadığını düşünüyoruz. Bu yüzden ürünlerimizi fiyatlandırırken bunun üzerinde duruyoruz. Geçen yıl yüzde 7'lik büyüme içinde bizim payımız yüzde 82 oldu. Bu büyüme Cola ürünleriyle gerçekleşti. Bu gazlı meşrubat sektörünün ne kadar büyüyeceğini görmek zor. Ama büyümenin geçen yılın iki katına çıkmasını bekliyorum.

Türkiye'de neden Diet Cola'yı pazarlamayı bırakıp, Light Cola'ya geçtiniz?

- Bu değişimi tüketici baskısıyla yaptık. Pazar açısından Cola Light, diet ürün olmaktan çıktı, artık bir hayat tarzını simgeliyor: Enerjik, genç ve alternatif bir tad arayanların içeceği. Aslında ürünün kendisinde sadece bir, iki değişiklik yaptık. Cola Light'daki başarının asıl sırrı değişim değil, pazara değişik yaklaşmak. Özellikle Avrupa'da Coca Cola Light var. Tadı geleneksel koladan daha farklı. Genç bir kitleye sesleniyor. Sloganı, ‘‘iyi görün, kendini iyi hisset’’ Reklamlarımızda sürekli olarak kendine güveni vurguluyoruz, Light Cola kendine güvenenlerin içeceği aynı zamanda.

Light içecek pazarının Türkiye'deki payı şu anda ne kadar?

- Türkiye'de light içecek pazarı toplam tüketim içinde yüzde 5-10 arasında bir paya sahip. Coca Cola'da ise toplam üretimin yüzde 10'una doğru gidiyor. Bizde 7 ayrı marka var. Cola Light, son bir yılda en hızlı büyüyen markamız oldu. Cola Light'a özel bir konumlandırma getirdik. Coca Cola'dan birşey almadan bize artı pazar kattı. Cola Light ve Sprite hızlı büyüme konusunda yarışıyor.

Bu hızlı büyümeyi nasıl başardınız?

- Üründen çok markanın tüketici tarafından algılanması önemli artık. Aslında biz meşrubat değil, marka pazarlıyoruz. Markalar tüketici için ne ifade ediyor bu çok önemli. Bazen meşrubat pazarladığımızı unutuyoruz. Global olarak meşrubat üretiyoruz, bizi diğerlerinden değişik kılan, marka konumlandırma yaklaşımımız. Ürün kalitemizi gözardı edemeyiz. Standartlarımız dünyada biliniyor. Bizi diğerlerinden ayrıştıran marka pazarlaması. Şişeleyicilerimizin ürünleri de pazara sürdüğümüz yöntemler de bizi diğerlerinden ayrıştırıyor.

Geçen yıl yeni ambalajlarla piyasaya çıktınız, bu sürecek mi?

- 500 ml. şişe bütün markalarda çok başarılı oldu. Bu yıl da ambalajlama konusunda yeni çalışmalarımız olacak.

ALAN RENNE

Coca Cola Türkiye Bölgesi Genel Müdürü Alan Renne, 1953 doğumlu. Renne, 1975 yılında West Point Askeri Akademisi'nden mühendislik diploması aldı. 1975-80 yılları arasında ABD ordusunda görev yaptı. 1980-85 yılları arasında Procter & Gamble, Ohio'da sırasıyla ürün asistanı, ürün müdür yardımcısı ve ürün müdürü olarak çalıştı. Daha sonra The J.M.Smucker Şirketi'nde 1985-96 yılları arasında pazarlama müdürü, grup pazarlama müdürü ve yönetici direktör olarak görev yaptı. 1996'da Coca Cola Şirketi'nde Batı Avrupa Bölgesi çatısı altında başkan yardımcısı oldu. Görev süresi boyunca Güneydoğu Avrupa Bölgesi'ndeki yeniden yapılanma sürecinde de liderlik rolü üstlendi. Haziran 1998'de Coca Cola Türkiye Bölgesi Genel Müdürlük görevine getirildi.

Üniversiteler bizim için büyük fırsat

Ürünlerinizin dağıtımında hangi kanalları tercih ediyorsunuz?

- Pazarlama kanalları, ürünün bulunabilmesi için çok önemli. Ürünlerimiz geleneksel kanallarda, hipermarketlerde, bakkallarda, restoranlarda bulunuyor. Tüketicinin hangi zamanlarında Coca Cola yok, bunu bulup çıkarıyoruz. Bulunabilirliği genişletmemiz için değişik yolları da düşünüyoruz. 98'de daha çok bakkallardaydık. Hızla gelişen fast food kanalında da varız. Uluslararası firmalar bize fırsat yaratıyor, onlar da hızlı gelişiyor biz de. Okullar, üniversiteler bizim için büyük fırsat.



Yazarın Tüm Yazıları