Babasıyla Nehir iki inatçı keçi gibi köprü üstündeler ve birbirlerine yol vermiyorlar.
Ama benim kızım daha çok küçük. 45 yaşındaki bir adamla nasıl mücadele edecek? Duygusal zekasıyla yara almadan bu dönemi atlatır mı sizce?
Eskiden "Sizin çocuk bizimkinden daha zeki" sohbetleri yapılırdı. Artık "sizinkinin duygusal zekası bizimkinden daha yüksek" sohbetleri yapılıyor. Herkes komşusunun, arkadaşının çocuğunun EQ’sunu (Emotinal Qutoient), IQ’sundan daha çok merak ediyor. Duygusal zeka kavramı son 10 yıldır hayatımızda var. IQ yerine EQ’su (duygusal zekası) yüksek olan çocuklar daha makbul. Neden derseniz, yanıtı çok basit... Duygusal zekası yüksek çocuk aile, okul, arkadaş ve iş yaşantısında daha başarılı oluyor. Okul yaşantısıyla birlikte Nehir’in IQ ve EQ’sunu birlikte kullanması da önem kazandı.
Aslında bu konuda biraz dertliyim. Çünkü kızımla ilgili hassasiyetimin en yüksek olduğu dönemlerden birini yaşıyorum. Okul hayatında ilk ciddi sınavını verdi. Ama ne yazık ki sonuçlar çok iç açıcı değil. Özellikle matematikte döküldük. Derslerde aktif olan kızımın sınavda neden böyle bir sonuç aldığının peşindeyim.
Ama sınav sonuçları Nehir’in umurunda değil. Çünkü kendini sınıfta 100 alan arkadaşıyla değil, 4’üncü sınıfa giden ve matematikte 30 alan kuzeni Ateş’le kıyaslıyor. Not konusu açılınca "Ama ben Ateş’ten çok yüksek aldım" diyor. Birkaç kez not konusunu açtım, her seferinde kaçak güreşti. Tamam, kızımın üzülmesini istemiyorum ama kendine çeki düzen vermezse karnesini aldığında daha çok üzülecek. Bu arada duygusal yönden de bir boşluk dönemi yaşıyor. 1 aydır babasıyla görüşmüyor. Tüm ısrarlarıma rağmen babasını aramaya ikna edemiyorum. Kırılmış. Babasına sorsanız o da kırgındır. Bayram haftasında Nehir babasının kendisinde kalma teklifini kabul etmedi. Babası da onu aramamakla cezalandırıyor. İki inatçı keçi gibi köprü üstündeler ve birbirlerine yol vermiyorlar. Ama benim kızım daha çok küçük. 45 yaşındaki bir adamla nasıl mücadele edecek? Yaralanmadan bu dönemi atlatır mı sizce?
Okul ve baba boşluğu derken şunu fark ediyorum; Nehir bütün bunlardan etkilenmiyormuş gibi görünüyor. Belki de derinden etkileniyordur ama geliştirdiği savunma mekanizmaları var. Zekası konusunda test yaptırmadım ama kızımı iyi tanıyorum. Nehir’le ilgili anne notum şudur; IQ’su yerlerde sürünüyor ama EQ’da tek geçerim. Uzmanların demesine göre, EQ’su yüksek olan çocuklarda duygusal ve sosyal iletişim becerisi güçlü. Kendi duygularını iyi tanıyorlar, empati yapıyorlar, yardımseverlik gibi iyi meziyetlere sahipler. Duygusal zekası yüksek çocuk hem okulda hem de arkadaşları arasında başarılı görülüyor.
Ben Nehir’de liderlik özellikleri göremiyorum ama öğretmeni ve okulumuzun rehberlik bölümüyle konuştuğumda bu özelliğin var olduğunu söylüyorlar. İyi bir liderin EQ’su yüksek olmalıymış. Çocuklarda EQ’nun gelişmesiyle kişiliğin oluşmaya başlaması paralel gidiyor. Çocuk konuşmaya, duygu ve davranışlarını paylaşmaya başladığı andan itibaren EQ’su da gelişmeye başlıyor.
Nehir’in EQ’sunun gelişmesinde birlikte oynadığımız oyunların etkisi olduğunu düşünüyorum. Çocuklar oyunda kendilerini daha iyi ifade ediyorlar. Nehir, arkadaşlarıyla nasıl konuşacağını, problemi nasıl çözeceğini aramızda oynadığımız oyunlarla öğrendi. Ama şunu da unutmamak gerekiyor; EQ gelişiyor ama olumsuzluklar karşısında gerileyebiliyor da...
Anne babanın ilgisizliği, çevre şartlarının uygun olmayışı, geçirilen bazı hastalıklar, iyi eğitim alamaması EQ’yu geriletebiliyor. Eleştiri, yargılama ve şiddetin yoğun yaşandığı ortamda çocuğun duygusal zekası gelişmiyor. EQ’su yüksek olan çocuklarda beş özellik öne çıkıyor. Bu çocuklar kendilerini iyi tanıdıkları için yaşamlarını daha iyi idare ediyorlar. Duygularını idare edebildikleri için olumsuzluklar karşısında kendilerini daha kolay toparlıyorlar. Bir amaçları olduğunda duygularını yoğunlaştırıp, harekete geçebiliyorlar. İnsan ilişkilerinin temelinde yer alan empati yapma yeteneğine sahipler. İlişkileri yürütebilme becerilerinden dolayı sosyal yaşamlarında başarılı sayılıyorlar.
Hayat hiçbirimiz için kolay değil. Dünyanın her yerinde çocuklar bir şekilde mutsuzlar. Her anne-baba kendi çocuğu için debeleniyor. Benim de tüm debelenmem kızım içindir.
Görsel zeka özellikleri
l Yaşıtlarından daha hayalcidir.
l Okurken kelimelerden çok resimleri öğrenir.
l Sayfalarca resimler çizer.
l Sanat etkinliklerinden zevk alır.
l Boyama, çizmeyi zevkle yapar.
l Motif çizme, örnek bulmada çok başarılıdır.
l Harita okumada çok başarılıdır.
l Yolunu bul, yap-boz oyunlarını sever.
l Zihinde görüntüleri, simaları kolay öğrenir ve iyi hatırlar.
Duygusal zeka özellikleri
n Hedefini belirleyebilme becerisi vardır.
n Kendini harekete geçirebilme becerisine sahiptir.
n Ruh halini düzenleyebilir.
n Çevreyle iyi iletişim kurabilir.
n Kendi duygularını tanır.
n Başkalarının duygularını anlama becerisi vardır.