Paylaş
O yıllarda yaptığı pazar araştırmalarında Burak Hucuptan, sağlıklı yaşam kapsamında yeni ve yaratıcı üründeki boşluğu görür. 2007’de şirketini kurar. Sermayesi olmadığı için de ürün olarak ekonomik olan tuzu seçer. Kazandığı parayla da baharat karışımlarına yönelir. Yenilikçi ve farkındalık yaratan kimliğiyle kapıları beşer onar açan Hucuptan, bugün Chef Seasons ile gurme tuz, baharat karışımı ve soslarıyla İzmir’den dünya yemeklerine tat katıyor. ‘Mutfakta insanların hayatını kolaylaştırma’ misyonuyla hareket eden Hucuptan’ın gündeminde birçok ürün var. Bunlardan biri de ‘akıllı mutfak’...
BURAK Hucuptan, herkesin yaptığını yapmak yerine, rekabetin az olduğu yenilikçi ürünlere kendini adamış biri. ‘Kopyalayan değil, kopyalanan marka’ felsefesiyle yoluna devam eden ve önemli başarılara imza atan Chef Seasons’ın kurucusu Burak Hucuptan ile yeniliklerle dolu girişim öyküsünü konuştuk. Konya Akşehirli eczacı baba ile resim öğretmeni annenin çocuğu olan Burak Hucuptan’ın girişimcilik serüveni aslında lise yıllarında ortaya çıkıyor. Burak Hucuptan, o süreci şöyle aktardı:
İLK HAYALİ HÜSRANLA SONUÇLANDI
“Bursa Fen Lisesi’nde okuduğum yıl öğrencilere uygun fiyata kırtasiye ekipmanları sağlayan bir kooperatif vardı. Ama stoklarda sorun yaşanıyordu. Orada görev aldım. Hem verimliliği artırdım, hem de ürün çeşidini... Bu benim için farklı bir deneyim oldu. Daha sonra Ege Üniversitesi Tekstil Mühendisliği’ni kazandım. Birinci sınıfta hocamız, ‘Çok kötü bir bölüme geldiniz’ dedi. Tekstil sektörünün 4-5 yıl sonra ciddi bir krize gireceğini, çıkışın ise markalaşma olduğunu söyledi. Bu sözler yol haritamı belirleyici oldu. Ve üniversite boyunca farklı iş deneyimleri yaşadım. Son sınıfta ise bilgisayar mühendisliğinden bir hocanın da katkısıyla bir arkadaşımla proje hazırladık. Bursa Ticaret Odası’nın düzenlediği girişimcilik yarışmasına katıldık. Havayolu şirketleri ile otelleri entegre ettiğimiz projeyle birinci olup kendi tur şirketimizi kurmayı planlıyorduk. Ama yarışmada kokulu sabun üreten kadın girişimci birinci oldu. Biz hüsran...”
25 KURUŞU 1,5 EURO YAPTI
Kendi işini kurma hayalinden vazgeçen Burak Hucuptan, kariyerine profesyonel olarak devam eder. Önce bir çocuk giyim mağaza zincirinde, ardından da zeytin ve zeytinyağı üretimi yapan bir firmanın mağazalaşma sürecinde çalışır. Burak Hucuptan, şöyle devam etti:
“Her işte kendime bir hedef koydum ve o hedefler gerçekleşince de içim içime sığmamaya, yeni arayışlara girdim. Pazarlama üzerine yüksek lisans yaptım. Çalışma hayatım boyunca sürekli pazar araştırmaları yapıyordum. Bu araştırmalar, sağlıklı yaşam trendlerinde yeni ve yaratıcı ürünlerde bir boşluk olduğunu gösterdi. 2007’de BH’yı kurdum. Gizzia markası doğdu. İlk ürünüm de sermayem olmadan ve ekonomik olduğu için doğal deniz tuzuydu. Kilosunu 25 kuruşa aldığım tuzu, işleyip ve güzel bir paketle 1-1,5 euroya ihraç etmeyi başardım. Buradan kazandığımla da baharat karışımlarına yöneldim. Soslar eklendi. İşleri büyüttük. Gizzi, bir süre sonra Osmanlı mutfağı gibi etnik bir kimlik kazanınca Avrupa ve Amerika pazarını da düşünerek 2009’de Chef Seasons markasıyla devam etme kararı aldık.”
YAZILIM VE ENDÜSTRİ
MÜHENDİSİ ÇALIŞTIRAN GIDACI
Chef Seasons, bugün oldukça geniş bir ürün gamına ulaşmış durumda. Gurme tuz, baharat karışımı ve soslardan oluşan bin 200’e yakın ürün çeşidine ulaştıklarını belirten Burak Hucuptan, “Her aya neredeyse ürettiğimiz tüm üründe küçük de olsa bir yeniliğe imza atıyoruz. 6 yıl gibi kısa bir sürede 67 proje ve 215 yenilikçi ürün yapmayı başardık. Biz artık lezzet inovasyonunda tıkanma noktasına geldik. Şimdi, teknoloji inovasyonuyla bu sürece yeni bir boyut kazandırmanın peşindeyiz. Bu kapsamda bir yazılım ve endüstri mühendisi istihdam etmeye başladık. Şefimiz var. Dışarıdan danışmanlık aldığımız şeflerimiz de var. Onların görüşleri bizim için önemli. Rekabetin olduğu alanlarda yer almadık. Biz mavi okyanustayız. Biz nerede boşluk varsa onun peşindeyiz. Yeni geliştirdiğimiz ürün bir hafta sonra kopyalanıyor. Dolayısıyla kopyalanan olma misyonuyla ilerliyoruz. Antioksidan takviyeli yeni ürünlerimiz bunun yansıması. Bu kimliğimiz de bize sürekli yeni kapılar açıyor. En son pazara sunduğumuz yenilikçi ürünler arasında ise marinasyon grubu yer alıyor. Hiçbir kimyasal içerik kullanmadan ürettik” diyerek bir gıda firmasından çok daha fazlası olduklarını söylüyor.
HER GÜN ÇALIŞANLARININ
FOTOĞRAFINI ÇEKİYOR ÇÜNKÜ
Chef Seasons’ın başarısının ana mimarı Burak Hucuptan’ın yanı sıra personelinde katkısı yadsınamaz... Burak Hucuptan da bu bilinçle çalışanına fazlasıyla değer veriyor. Burak Hucuptan, “Bugün 32 çalışanımız var. Her gün işe gelip giderken geliştirdiğimiz bir programla iş arkadaşlarımızın fotoğrafını çekiyoruz. Microsoft’un da katkısıyla fotoğraflarda mutsuzluk, yorgunluk algıladığımızda hemen devreye giriyoruz. Şirket koçumuz var. Haftanın iki günü tüm çalışanlarımızla ayrı ayrı ilgileniyor, sınırsız eğitim ve gelişim desteği sunuyoruz” diyor.
YENİLİKÇİ ÇÖZÜMLER BAŞARI GETİRİYOR
“Sıradan bir yemeği daha özel kılmak” gibi bir amacının olduğunu belirten Burak Hucuptan, “Kurulduğumuz günden bu yana yıllık ortalama yüzde 80’nin üstünde büyüme oranına sahibiz. 2010-2012 yılları arasında yüzde 331’lik büyüme oranıyla AllWorld Network ile TOBB’un öncülüğünde ve TEPAV’ın desteğiyle yapılan Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketi sıralamasında 24’üncü olduk. İGİD’in düzenlediği 3. İnovasyon Ödülleri Yarışması’nda dünyaca ünlü bir pizza zinciri için ürettiği akışkan çedar peyniriyle finale kaldık. 2009’da dünyanın en prestijli gıda kataloglarından biri kabul edilen Anuga Kataloğu’na giren ilk Türk firması olduk. Bu yıl da Avrupa İş Ödülleri 2015-2016 Ulusal Şampiyonu olduk” diyerek tüm bu başarılarının ardında yenilikçi çözümlerinin yattığını paylaştı.
BU MUTFAK ÇOK AKILLI
Şirketin ana hedefinin insanların mutfakta hayatlarını kolaylaştırmak olduğunu ifade eden Burak Hucuptan, gıdanın yanı sıra bu misyonu teknolojik ürünlerle de destekleme kararı aldıklarını söyleyerek, şunları paylaştı:
“Şu an ‘akılı mutfak’ diye bir proje üzerinde çalışıyoruz. İzmir Ekonomi Üniversitesi’de destek veriyor. Sistem bir barkovizyon mantığıyla çalışacak ve el hareketleriyle komut verilecek. Yemek tarifi gibi birçok seçenek yer alacak. 200 dolarlık bir sistem planlıyoruz. Bunun için teknoparkta da bir yapı oluşturmayı düşünüyoruz. Ayrıca, misyonumuz doğrultusunda farklı mutfak ekipmanları tasarlayacağız. İnovatif ürünlerle yol alacağız.”
BUTİK SHOPLAR GELİYOR
Chef Seasons’ın gündeminde mağazacılık da var. Burak Hucuptan, “Butik shoplar açmayı planlıyoruz. Bunun ilk adımını da Kanada’da hayata geçireceğiz. Niagara Şelalesi’nin yakınında bulunan bir AVM’de yerimizi aldık. Kanada’da bulunan distribütörümüzle bunu yapacağız. İzmir’de de yer bakıyoruz. İşimizin bir ayağını da mağazacılık oluşturacak” bilgisini paylaştı.
KISA KISA KISA
* Burak Hucuptan, Himalaya tuzunun ilk ithalatını kendilerini gerçekleştirdiğini dile getirerek, “Ama ürünümüz toplatıldı. Çünkü tuz tebliğinde beyaz olur ibaresi vardı ve bizim ürünümüz pembeydi” diye yaşadıkları sıkıntıyı aktardı.
* Burak Hucuptan, geçtiğimiz yıl 47 milyon adet ürün sattıklarını paylaştı.
* Üretimin iki kısımdan oluştuğunu belirten Burak Hucuptan,, “Yüzde 40 kendi markamızla raflarda yerimizi alıyor. Yüzde 60’lık kısım ise birçok önemli marka için yaptığımız private labeldan oluşuyor. 12 ülkeye ihracatımız var” diyor.
* Geçtiğimiz yılı 10 milyon liraya yakın bir ciro ile kapattıklarını, bu yıl ise hedeflerinin 13 milyon TL olduğunu aktaran Burak Hucuptan, İTOB OSB’de yeni bir tesis yatırımı yaptıklarını, yıl sonunda da İzmir Pınarbaşı’ndan oraya taşınacaklarını aktardı.
Paylaş