Makarna tasarlamayı isterdim

Fransa’nın en önemli tasarım ödülü olan ‘Observateur du Design’ ve Red Dot’un ‘İletişim Tasarımı 2011’ ödülünü kazanmış Gamze Güven’e göre endüstriyel tasarımcıların önünde yepyeni bir alan var: Bisküvinin, dondurmanın, sakızın ve hatta makarnanın tasarımı

Haberin Devamı

Gamze Güven adı sizlere bir şey ifade etmeyebilir.
Günlük market alışverişlerinizde sıklıkla el attığınız gıda ürünlerinin ambalaj tasarımlarda onun imzası var.
Hatta kimi zaman ürünün tasarımında bile.
Nitekim Gamze Güven’in tasarladığı bombeli, delikli Eti Karam Çikolata ile mozaik desenli Eti Tutku Çikolata tasarımları geçen ay Fransa’nın en önemli tasarım ödülü olan ‘Observateur du Design’ ödülünü kazanmış.
Türkiye’nin ilk kuşak endüstriyel tasarımcılarından Gamze Güven ile benim tanışmam Komili’nin yuvarlık hatlı zeytinyağı şişeleri vasıtasıyla oldu.
İnce beli nedeniyle kolay kavranan şişeleri ilk gördüğümde nedense bunun bir kadın tarafından tasarlanmış olabileceğini düşünmüştüm.
Haklı çıktım.
Gamze Güven, 12 yıl önce kurduğu Tasarım Üssü’ndeki ekibiyle birlikte yuvarlak hatlı şişeyi tasarlarken Anadolu kültüründeki bereket tanrıçalarından esinlenmiş.
“Zeytinyağında geçmişteki algıları ortaya çıkartmaya çalıştık” diyor.

Haberin Devamı

PHILIPPE STARCK MAKARNASI

 Tasarım Üssü’nün Tekirdağ Rakısı, Trakya Serisi ve Altın Seri için tasarladığı ambalajlarsa tasarım dünyasının en prestijli ödüllerinden biri olan Red Dot’un ‘İletişim Tasarımı 2011’ ödülünü kazanmış.
Güven’in ulusal ve uluslararası düzeyde kazandığı tasarım ödüllerinin sayısı 100’ün üzerinde.
Çalışma hayatına Eczacıbaşı’nda başlayan Gamze Güven Mey İçki, Eti, Komili, Vitra, Altıparmak Bal, Şişecam, Opet gibi markaların yanı sıra Alman Ritzenhoff, İtalyan
Bodino markaları içir tasarımlar üretmiş.
“İşimiz mühendislikle, sanatı birleştirmek” diyen Gamze Güven’e göre şimdi endüstriyel tasarımcıların önünde yepyeni bir alan var: İşlenmiş gıda tasarımı.
Aynen Eti’nin Karam çikolatalarında olduğu gibi ihracata yönelik bisküvinin ve benzeri gıdaların, dondurmanın, sakızın ve hatta makarnanın tasarımı.
“1990’lı yıllarda Philippe Starck Fransızlar için makarna tasarlamıştı. Satışlar bir anda patlamıştı. Önemli bir makarna ihracatımız olduğu halde kimsenin aklına bugüne kadar benden makarna tasarımı sormak gelmedi” diyor Güven.
Sözünü ettiği şey ihracata yönelik kitle tüketim ürünlerinin tasarımı.
Bence harika bir fikir.
Türkiye’nin işlenmiş gıdada ihracat potansiyeli büyük.
Hem ambalajlarına, hem de ürünün kendisine tasarımı kattığınız anda Türkiye’nin marka değeri de yükselir.
Küresel pazarlarda rekabet gücünüz de artar.
Bakın renkli İtalyan makarnalarına... Dünyanın
her yerindeler!

Haberin Devamı

KOBİ ’LERE TASARIM HİZMETİ

Gamze Güven aynı zamanda Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu’nın (ETMK) Başkan Yardımcısı.
Bu şapkasıyla dernek olarak tasarım adına yapılan işleri anlatıyor.
Dernek hazırladığı bir projeyle, İstanbul Kalkınma Ajansı’nın yaratıcı endüstrilere yönelik fonuna hak kazanmış.
Güven bununla ilgili, “Dernek olarak endüstriyel tasarımı güçlendirmek ve tasarımı ihracata yönelik KOBİ’lerle buluşturmak için seferberlik başlattık” diyor.
Özellikle KOBİ’ler önemli.
Zira Güven’in de vurguladığı gibi Çin ile rekabet için KOBİ’lerin tasarım hizmetine ihtiyaçları var.
Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu hazırladığı projeyle 11 değişik sektörde sanayicilerle tasarımcıları buluşturacak.
Aynı proje kapsamında ‘Sanal Tasarım Müzesi’ kurarak Türk tasarımını yurtdışına açma amacı da bulunuyorvar.
Güven’den öğrendiğime göre, ETMK’nın ta Demirel döneminden beri kurulması için çaba gösterdiği Tasarım Danışma Konseyi Sanayi Bakanlığı bünyesinde nihayet kurulmuş: “Tam özerk bir yapı değil. Konseyde sadece üç tasarımcı var. Gerisi bürokrat. Ama sonuç olarak, ihracata dayalı tasarım için önemli bir adım” diyor Güven.

Yazarın Tüm Yazıları