Paylaş
ARMANİ, Versace gibi İtalya’yı marka yapan modacılar arasında olan Etro’nun sahipleri Kean Etro ile kızkardeşi Veronika Etro, Boyner’lerin davetlisi olarak İstanbul’a geldi. 1994 yılından beri Beymen Mağazaları’nda satılan Etro markasına Türk müşterilerinden talep oldukça fazla. Hatta iyi bir müşterinin Ankara’daki mağazadan Etro markalı tüm giysileri bir kerede satın aldığı efsane gibi anlatıyor Beymen çevrelerinde.
KANLICA’DA AĞIRLADI
Etro’nun Türkiye’deki satışlarının 2012 yılında yüzde 50 arttığını belirten Cem Boyner, bunu markanın son yıllarda kendisini yenilemesine bağlıyor. Ümit ve Cem Boyner’in Kanlıca’daki evlerinde, Kean Etro ve Veronika Etro onura verdikleri davette İtalyan modacılarla sohbet ettik. Kean Etro erkek, kız kardeşi Veronika ise kadın koleksiyonundan sorumlu. Aynı zamanda kitap koleksiyonu yapan ve kütüphanesinde İstanbul ile ilgili 15. 16. ve 17. yüzyıllardan kalma değerli kitapları olan Kean Etro modaya, tasarıma ve markaya oldukça kafa yoran biri. Dolayısıyla Türkiye ile ilgili izlenimleri, moda, tasarım, gastronomiyle ülkemize katma değer yaratma peşinde olan herkes için önemli. Bakın ne diyor Kean Etro?
HEVESLE GELDİM
“İstanbul’a gelmeden önce Milano’daki ofisime kumaş, deri, zanaata giren her türlü ürünü nerede bulacağıma ilişkin adresleri belirlemeleri istedim. Her gittiğim ülkede gezerim, bana ilham verecek şeyler satın alırım. Buraya da bu hevesle geldim, satın alma hevesiyle geldim. Dört günden beri Kapalıçarşı dahil İstanbul’u geziyorum. Ne yazık ki sizlere has, “işte bu Türkiye” diyebileceğim bir şey bulamadım”. Kapalıçarşı’nın Afganistan, Özbekiskan ve hatta Çin’den gelen mallarla dolu olduğunu belirten Kean Etro “ Bana Özbekistan malı satmak istediler” diyor.
DEĞERLERİ NEREDE
“Oysa ben Türkiye’yi biliyorum, İstanbul’un, ülkenin ruhunu yansıtan ürünler arıyorum” diye ekliyor. Karısı Constanza ile birlikte gezdiği İstanbul sokaklarının, dükkanlarının Avrupa’dan farksız olduğunu olduğunu belirten Kean sadece Çukurcuma’da “son derece cool” diye tanımladığı bazı dükkanlardan etkilenmiş. “Türkiye’nin müthiş değerleri var. Ama neredeler? Mesela ben Milano’da Türk ürünlerinin beni fethetmesini istiyorum. Milano’da güzel bir Türk lokantası görmek istiyorum” diyor.
Artık kendiniz olun
TÜRKİYE’nin geleceğinin parlak olduğunu ve dünyanın önde gelen ekonomileri arasına girmeyi başardığını kaydeden Kean Etro, “Şimdi ikinci adımda kendiniz olun” diye devam ediyor. İtalya’nın markalaşma serüveninden örnek göstererek şu öğütte bulunuyor: “En kolayı gastronomiden başlamak. Şeflerinize yatırım yapın. Bakın Peru mutfağı bile her yerde. Sizden de bekliyorum bir atılım. Osmanlı, Anadolu, Kapadokya mutfağı ne derseniz deyin ama sivrilin”. Yükselen ekonomiler arasında ve önümüzdeki olan Meksika ile Türkiye’yi karşılaştıran İtalyan modacı Meksika’nın kimliğine daha fazla sahip çıktığını iddia ediyor.
THY’de ekonomi uçtum, harikaydı
KEAN Etro,Türk Hava Yolları’nın hizmetinden de çok memnun kalmış. “Gelirken business’ta yer bulamadığımız için ilk kez ekonomide uçtuk. Her şey harikaydı. Yemek, servis zirvede. THY Türkiye’nin en güçlü markalarından biri olmuş” diyor. Kean Etro’nun övgüyle sözünü ettiği bir başka isim Milano’daki Türk tasarımcı Ümit Benan. “Benan yeni dalga diyebileceğimiz modacılardan. Türkiye’den modada, tasarımda ne çıkacak diye merakla bekliyorum. Gösterin artık kendinizi”.
İtalyan modacılar bankalardan sağlam
ETRO’ya bir süre önce Louis Vuitton’da dahil olduğu LVMH grubu talip olmuş. Kean Etro’ya Valentino’nun Katar Şeyhine satıldığını, Versace’nin de yine Katar’a satılmak üzere olduğunu hatırlatınca “ Elbette modaevlerinin talipleri fazla. Zira otomotiv sektörü çöktü, en sağlam değer olarak modaevleri kaldı. Bizler bankalardan daha sağlam değerleriz” diye konuşuyor. “Peki Etro ileride satılacak mı?” sorusuna ise Kean Etro, “Şimdilik öyle bir plan yok ama ilerde olabilir de” cevabını verdi.
320 milyon Euro ciro
ETRO Gimmo Etro tarafından 1968 yılında kurulmuş. 1970’lerden itibaren şal desenleriyle ünlünün Etro tam bir aile şirketi. Zira baba dört çocuğunu da işin başına getirmiş. Üretiminin yüzde 99’unu İtalya’da yapan Etro, bin 500 kadar tedarikçiyle çalışıyor. 90 ülkede 240 mağazası olan markanın şu anda en hızla büyüdüğü ülke tabii ki Çin. 2012’de cirosu yüzde 10 artarak 320 milyon Euro’ya ulaşmış.
Paylaş