Paylaş
Wageningen Ar-Ge Merkezi bebek maması ve medikal beslenmeye odaklı çalışıyor.
İnsan yerine gidince ne çok şey öğreniyor.
Danone çatısı altındaki Milupa ve Bebelac’ın Türkiye temsilcisi Numil Gıda’nın Genel Müdürü Gamze Emre ve Medikal Direktörü Yalım Üner ile birlikte Ar-Ge merkezine yaptığımız yolculuğun “eğitici yönü” ağır basıyor.
200 kişinin çalıştığı Wageningen bebek beslenmesinde dünyanın sayılı Ar-Ge merkezlerinden.
Bebekle ilgili aklınıza ne gelirse araştırılıyor.
Amaç bebek maması bileşiminin anne sütüne mümkün olduğu kadar yakınlaşması.
Zira anne sütü bebek için dünyanın en mükemmel besini.
Bağışlık sistemini güçlendiriyor, yaşam boyu hastalıklara karşı koruyor.
Dünya Sağlık Örgütü bebeğin 6 aya kadar mutlaka anne sütüyle beslenmesini, su bile içirilmemesini öneriyor.
AR-GE HARCAMASI DAHA YÜKSEK
Sağlık Örgütü’nün önerisi ayrıca 2 yaşına kadar anne sütü.
Dolayısıyla anne sütü olmayınca yerine koyacağımız şey çok önemli.
Yıllık cirosunun yüzde 1.25’ini Ar-Ge harcamalarına ayıran Danone’nin bebekle ilgili araştırmaları için bu oranı yüzde 1.50’ye çıkarması bu yüzden.
Türkiye’de ilk aylarda bebek sütüyle besleme oranı yüzde 97’lerde.
Ama ilk aylardan sonrası pek parlak değil.
Dünya Sağlık Örgütü’nün 1 yaşına kadar önermediği inek sütü, büyükler için hazırlanan yemeklerin sulandırılmış hali, şekerli çay, pirinç unlu mamalar bebeğe neredeyse “gözü kapalı” verilen besinler.
Oysa biz büyüklerden apayrı bir metabolizmaya sahip bebeğin üç yaşına özel bir şekilde beslenmesi gerekiyor.
Wageningen’de uzmanların ağzından, bir anne olarak yaptığım/yaptığımız hataları duymak hiç hoş olmadı doğrusu.
ÇARPICI TABLO
Bilinçli bir anne olarak benim yaptığım hatalar diz boyu iken, ilkokul mezunu anneler ne yapsın?
Numil Genel Müdürü Gamze Emre, “Sağlıklı nesiller için bebeklerin beslenmesine dikkat edelim” derken haklı.
Türkiye’de bebek başına mama tüketimi 3 kilo.
Oysa emzirme oranı yüzde 91 ile Türkiye’ye hayli yakın olan Polonya’da bu rakam 27 kilo.
Emre’nin yaptığı başka bir çarpıcı karşılaştırma şöyle:
Bebek maması tüketimi yılda 15 bin ton.
Kedi-köpek maması tüketimi ise 7 bin ton.
Türkiye’de kedi-köpek besleyen aile sayısıyla, bebek sahibi aileleri düşündüğünüzde memleket için oldukça çarpıcı bir tablo bu.
Her şey Ar-Ge’de çalışanın huzuru için
TÜSİAD Başkanı Ümit Boyner, dün sabah 9. Teknoloji ödülleri basın toplantısında Ar-Ge araştırmalarına da değindi.
Boyner’e göre, Ar-Ge’ye ayrılan kaynaklarda yani harcamalarda son yıllarda olumlu bir gelişme var.
Hedeflenen düzeye ulaşmaktan çok uzağız ama gidişat iyi.
Harcamalar iyi güzel de acaba Ar-Ge sektöründe çalışanlara da ne kadar özen gösteriliyor?
Hollanda’da Wageningen köyünden örnek vereceğim.
Burası Danone gibi pek çok şirketin Ar-Ge merkezlerinin yer aldığı bir yer.
Bu köyde Ar-Ge çalışanlarının hayatlarını kolaylaştıracak her şey mevcut.
Danone’nin Ar-Ge merkezi çalışmalarını Utrecht Üniversitesi’yle ortak yürütüyor.
Dolayısıyla önümüzdeki yıllarda merkezini Utrecht’ke taşımayı planlıyor.
Binası bitmiş ama Ar-Ge merkezinde çalışanların kendi hayatlarını düzenlemelerini bekliyor.
Danone, Ar-Ge çalışanları çocuklarının okullarını ayarladıktan, evlerini taşıdıktan sonra yeni yerine geçecek.
Neticede her şey Ar-Ge çalışanlarının huzuru için.
Daha çok bebek yararlansın diye fiyatlar düşürüldü
İKİ çocuk annesi Gamze Emre “bebeklerin doğru beslenmesine” neredeyse “kafayı takmış” desem yeridir.
Yıllık doğum oranı bizim Bakırköy Doğumevi kadar olan Yunanistan’da 7 kat fazla bebek maması tüketildiğine işaret ederken gerçekten üzgün.
“Fransa ile farkımız 20 kat. Bebek maması kategorisindeki uçurum hiçbir yerde yok” diyor.
Peki Türkiye’de annelerin bebek mamasına soğuk durmalarının nedeni maliyet olabilir mi?
Bebek mamasında pazar payı yüzde 68 olan Numil’in araştırmasına göre, annelerin yüzde 20’si ekonomik nedenlerden ötürü mama almıyor.
Annelerin yüzde 80’i ise “Ne gerek var? İnek sütü aynı şey” havasında.
Emre, “Kriz yılında Bebelac mamanın fiyatını yüzde 25 kadar indirdik. Amacımız daha çok bebeğe ulaşmak” diyor.
Fiyat düşürülünce bebeği günde 1.5 lirayla sağlıklı beslemek mümkün.
Ne ki, işin zor tarafı anneleri bilinçlendirme.
Milupa ve Bebelac, bunun için ücretsiz bir “danışma hattı”nı devreye sokmuş.
Paylaş