Paylaş
ANAP eski devlet bakanı Burhan Kara, pazartesi günü yayınlanan yazımla ilgili aradı. O yazıda, Enerji Bakanı Cumhur Ersümer'in 1998 şubatında Moskova'ya ziyareti sırasında programda olmadığı halde, Mavi Akım projesinin Samsun-Ankara bölümünün inşası için Rus ve Türk şirketleri arasında anlaşma imzalandığı yer alıyordu.
ANAP'ın denizcilikten sorumlu Devlet Bakanı Burhan Kara'nın da sürpriz biçimde, Türk inşaat şirketleri Öztaş ve Hazinedaroğlu'nun sahipleriyle birlikte o toplantıya katıldığını yazmıştım.
Bakan Kara'nın Moskova'ya gidişi resmi karar ve belgelerde yer almıyordu.
Türkiye'nin bir bakanının, kendi başına uluslararası bir toplantıya ve bir imza törenine katılması normal miydi?
Bakanın, Gazprom ile yapılan anlaşmaya göre Rus şirketinin, ihaleye çıkmadan belirlediği iki Türk firmasının ‘geçerken Moskova’ya uğrayıp çayımızı için' davetini geri çevirememesi teamüllere uygun muydu?
ANAP İl Başkanlığı'nda, başkan yardımcılığı da dahil uzun yıllar aktif yöneticilik yapan Öztaş firması sahiplerinden müteahhit Vehbi Özkoç ile birlikte bu toplantıya gitmesi olağan mıydı?
Sayın Kara bu sorulara yanıt verdi.
Söz Burhan Kara'nın.
* * *
B.K. ‘Türkiye Cumhuriyeti’nin bakanları Türk iş adamlarının dışarıda aldıkları işlerin imza törenlerine katılamazlar mı? Orada bizim iş adamlarımız bir iş almış, ben de imza törenine katıldım.'
Burada ufak bir noktayı anımsatmak için araya giriyorum.
‘Bu tören, Mavi Akım projesinin Türkiye’deki güzergahının yapımıyla ilgiliydi. Yani 400 milyon dolarlık iş, Rusya'dan değil Türkiye'den alınmış olan Samsun-Ankara hattının yapımı işiydi.'
B.K. ‘Ben Mavi Akım filan bilmiyorum. Hiçbir ayrıntı bilmiyordum. Vehbi Özkoç Moskova’ya geleceğimi duymuş, 'Cumhur Ersümer katılacak, sen de katılırsan manevi destek vermiş olursun' dedi. '400 milyon dolarlık iş aldık' dedi. Ne olduğundan da haberim yoktu. Hálá detayını bilmiyorum.'
‘Ben Pakistan’a davetli olarak gitmiştim. Sonra da Moğolistan'a geçtim. Moğolistan'dan Türkiye'ye direkt uçuş yok. Moskova üzerinden uçmak zorundaydım. Ya havaalanında birkaç saat bekleyecektim ya da bir gece yatıp ertesi gün Türkiye'ye dönecektim. Havaalanında beklemek istemedim. Beni davet de etmişlerdi.'
‘Vehbi Özkoç 20 yıllık dostum. Benden yardım isteseydi, yardım da ederdim zaten. Ama böyle bir şey yok. Mavi Akım için kimseye en ufak bir şey ima ettiğim ispat edilsin istifa ederim.’
Sordum: Moskova'ya gideceğinizi ve imza törenine katılacağınızı Başbakan Mesut Yılmaz biliyor muydu?
‘Hayır. Bilmesine gerek yoktu. Oraya özel olarak gitmedim. Dönüş yolum üzerindeydi.’
Kara, ‘Yolsuzlukla mücadele hukuk düzenine göre olmalıdır’ da dedi.
* * *
SÖZ hakkı demişken, Rus Gazprom şirketi başkan yardımcılarından Kamerov'a da birkaç satır ayırmak gerekiyor.
Önceki gün Ankara'da düzenlediği basın toplantısında Kamerov, ‘Neden Ankara-Samsun hattının yapımında siz söz sahibi olmak istediniz?’ sorusunu yanıtlıyor:
‘Biz aslında Karadeniz riskini Türkiye ile paylaşmak istedik. Türkiye kabul etmedi. O zaman sistemde bir sorun çıkmasın diye Ankara’ya kadar olan hattın yapımında biz söz sahibi olmak istedik.'
Rusya, Avrupa'ya da gaz dağıtıyor aynı yöntemi mi uyguluyor? Türkiye, İran'dan alacağı gaz için Erzurum'a kadar olan güzergahı İran'ın belirlediği şirketlere mi yaptırıyor?
Bu soruları sordamadım, eksik kaldı.
Paylaş