’Yüksek çözünürlü’ Dünya Kupası için 190 milyon dolar harcadık
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
ALMAN ARD televizyonunun Dünya Kupası maçlarının tamamını, uydu üzerinden high definition formatında yayınlayacak olması, HDTV satışlarında yüzde 25’lik artışa, uydu sistemleri pazarının da 190 milyon dolarlık hacme ulaşmasını sağladı.
Receiver satışları 1 milyon adedi bulurken, pazar, yayınları kaydetme özelliği olan ürünlere kaydı.
DÜNYA Kupası maçlarının HD (high definition-yüksek çözünürlük) formatında yayınlanacak olması, HDTV satışlarında yüzde 25’lik artışa neden oldu. Ancak, maçların Türkiye yayın hakkını alan Kanal 1’in, HD formatında yayın yapmaması, talebin bir anda uydu sistemleri pazarına kaymasını sağladı. Alman ARD televizyonunun Dünya Kupası maçlarının tamamını, uydu üzerinden 6 farklı kanaldan yayınlayacak olması, pazarın 190 milyon dolarlık hacme ulaşmasını sağladı.
SATIŞLAR ARTIYOR: Uydu receiver da, 1 milyon adetlik satış adetlerine ulaşılırken, Türkiye’de henüz yayın olmamasına rağmen HD televizyon satışı da son bir yıl içinde yüzde 25’lik artış gösterdi. 1250 satır yerine 1920’ye 1080 ya da 1920’ye 1200 satır çözünürlükteki yayın standardı olan HDTV yayınlarında, derinlik diğer televizyon yayınlarına oranla daha fazla oluyor. Böylece, 1,2 megapixel yerine 2 megapixellik görüntü kalitesi sağlanabiliyor. HDTV yayınları normal bir televizyonla izlendiğinde, görüntü kalitesi de televizyonun özelliğiyle sınırlı kalıyor. Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, şu anda, Hotbird uydusundan yayın yapan HD Forum ile Astra’da da iki farklı kanal High definition standardında yayın yapıyor. Dünya Kupası’nın resmi yayıncı kuruluşu Alman ARD televizyonu, tüm maçları Hotbird ve Astra uydusundan 6 farklı kanaldan yayınlayacak. Bu da, özellikle yayınları hafızasında kaydeden, DVD ve VCD formatına çeviren receiverlara olan talebin artmasını sağladı.
FİYAT UÇURUMU: Fiyatları 100 dolardan başlayıp 900 dolara kadar çıkan uydu sistemlerinden ucuz olanlar sadece yayınların izlenmesine olanak sağlıyor. Buna karşın fiyat arttıkça kanallar bir saat geriden takip edilip istenen programlar hard diske kayıt edilebiliyor. Zoom (görüntüyü yakınlaştırıp-uzaklaştırma) yapılıp aynı anda birkaç kanal birden izlenebiliyor. MP3 çalıp, SMS gönderilebiliyor. Bu sistemlerde en fazla tercih edilen seçenek, iki çanak anten oluyor. Çanak anten sayısı arttıkça, izlenen kanalların sayısı da artıyor. Tek çanaklı sistemlerle 120 Türkçe kanal izlenebilirken çift çanaklı sistemlerde yabancı kanallarla bu sayı 1200’e kadar çıkıyor. Çanaklardan biri yerli kanalların izlenebilmesi için Turksat uydusuna çevrilirken, ikinci çanak için en fazla Hotbird tercih ediliyor. Bir diğer tercih edilen uydu ise Astra oluyor. Bu uyduyla birlikte kanal sayısı 1700’e kadar çıkıyor. Receiver fiyatlarının 100 dolar ile 750 dolara arasında değiştiği sektörde, çanak fiyatları ortalama 15 dolar, LNB 5 dolar, Daizec 3 dolardan satılıyor. Şifreli yayınları izlemek için kullanılan modüllerin fiyatı da 60 dolar ile 120 dolar arasında değişiyor. 150 firmanın faaliyet gösterdiği pazarda satışların yüzde 75’ine üretici firmalar hakim konumda bulunuyor. Next Nextstar’ın lider olduğu pazarda, Goldmaster, Sunny, Yumatu, Premier, Orient, Vestel, Beko, Neta, Regal,Sansui, Redline, Dreambox, Vantage, Botec, Akai ve Beta gibi markalar öne çıkıyor.
HDTV’DE REKABET KIZIŞTI: Fiyatların 3 bin YTL’den başlayıp 19 bin YTL’ye kadar çıktığı HD plazma televizyonlarda ekran genişlikleri de 106 santim (42 inch) ile 155 santim (60 inch) arasında değişiyor. High definition televizyon satışlarında yaşanan artışla birlikte LG, Pioneer, Hitachi, Panasonic, Samsung gibi markalar ön plana çıkarken, Vestel ve Beko gibi yerli üreticiler de HD TV’de cazip fiyat avantajını kullanmaya çalışıyor. Dünya Kupası’nın yanı sıra, yerli TV kanallarının da HD formatında yayınlara başlamasıyla birlikte, pazarın hızla büyümesi bekleniyor. Ancak, yerli kanalların henüz HD formatında yayın yapmak için bir girişimleri bulunmuyor.
En fazla talep Anadolu’dan
GOLDMASTER marka uydu sistemlerinin üreticisi Ayyıldız firmasının Pazarlama Müdürü Mete Bora, uydu sistemlerine en fazla Anadolu’dan talep geldiğine dikkat çekerek, "Anadolu’da kablolu TV ve Digiturk’ün fazla yaygın olmaması, bu bölgelerde uydu sistem satışlarının artmasında önemli rol oynuyor. Satışların yüzde 70’i Anadolu’da gerçekleştiriliyor. Ayrıca gayrimenkul pazarının gelişmesi de bizi olumlu yönde etkiliyor. Bakırköy’de uydu sistemi satmakta zorlanıyoruz. Ancak, Zekeriyaköy’de sistemler talep görüyor" dedi.