MAYONEZ ve ketçaptan sonra acı biber soslarının da fast food zincirlerinin mönülerine girmesi, market satışlarının yüzde 20 artmasını sağladı. 3 milyon dolara ulaşan acı sos pazarında liderliği kapya biberinden üretilen paprika (kırmızı biber) ele geçirdi. Böylece, yıllık sos satışları 160 tona ulaştı. Bunun 95 tonunu ise acı biber sosları oluşturdu.
DEMİGLAS’tan kreme, fesleğenli Konkase’den mantarlıya, Tavzunt Taylant’tan Meksika’ya, hardallı dereotludan fresh Dresing’e bolonezden Hollandez’e, Bernaz’dan Napoliten’e, Balkanlar’ın közlenmiş ezmesinden Güney Amerika’nın Chili’sine kadar onlarca farklı çeşide ulaşan sos pazarında artık, acının borusu ötüyor. Mayonez ve ketçapla birlikte McDonald’s, Burger King gibi yaygın fast food zincirlerinin mönülerine giren özel formüllü acı soslar, pazarın yüzde 20 büyümesini sağladı. 3 milyon dolarlık hacme ulaşan acı sos pazarında market raflarında liderliği kapya adlı biberden üretilen Tukaş’ın Paprika’sı (kırmızı biber) ele geçirdi.
160 TON HAZIR SOS SATILIYOR: AC Nielsen’in verilerine göre, Türkiye’de yılda 160 ton hazır sos satışı gerçekleşiyor. Bunun 95 tonunu acı biber sosları oluşturuyor. 65 tonunu ise makarna, salata ve diğer soslar oluşturuyor. Acı sos pazarında yüzde 95 yerli ürünlerin hakimiyeti yaşanırken, ithal ürünler de yüzde 5 pay alıyor.
REKABET YOĞUN: Yerli markalar arasında, yüzde 87 payla Tukaş Paprika, ilk sırada yer alırken, McDonald’s ve Burger King’in acı biber soslarını üreten Unilever’in Knorr markasıyla market raflarına giren Acısso’su ile, Tat’ın acı biber sosu ve Penguen’in Ajvar’ı arasında yoğun bir rekabet yaşanıyor. Acı biber sosu pazarına üç farklı yeni ürünle hızlı bir giriş yapan Kühne de, Meksika, Acılı Chili ve Kebap Sos’la pazardan pay kapmaya çalışıyor.
İTHAL SOSLAR: Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, Tukaş, Kühne, Penguen, Tat ve Knorr’un acı sos çeşitlerinin yanı sıra Louisana, Sriracha Thai ve Amoy gibi ithal markalar da rekabet ediyor. İthal markaların yüzde 5 pay aldığı pazarda Tat ve Knorr birer ürünle, Tukaş 2, Kühne ve Penguen ise 3 farklı tatla rekabet ediyor.
FİYATLAR 4-8 YTL ARASINDA: Fast food zincirleri, Burger King’in 10 yıl önce, McDonald’s’ın ise henüz 1 yıldır restoranlarında mönüleriyle birlikte servis ettiği acı soslar ise Unilever tarafından üretiliyor. Ürünlerin raf fiyatları 4 YTL’den başlayıp, 8 YTL’ye kadar çıkıyor.
YÜZDE 63’Ü ACI: Avrupa genelinde sos kültürü Türkiye’ye göre daha yaygın. Dünya mutfakları arasında acı sosun en çok kullanıldığı ülkeler ise Meksika, Tayland, Endonezya mutfakları. Sos pazarını oluşturan ürünler arasında hazır sos grubunu oluşturan et sosları, makarna sosları, hardal, sirke, limon sosları ve hazır salata sosları yer alıyor. Tüm bu çeşitlerin yüzde 63’ünü de acılı ürünler oluşturuyor.
Erkekler daha çok tüketiyor
Acı biber soslarının yüzde 60’ını erkekler tüketiyor.
Kadınların acı sos tüketimindeki payı ise yüzde 35’de kalıyor.
10-15 yaş arası çocuk ve gençlerin payı da yüzde 5’e ulaşıyor.
Tüketimde yoğunluğun 35-49 yaş ve 24-34 yaş arasında olduğu görülüyor.
Rakamlarla acı biber sosu pazarı
Sos pazarının büyüklüğü 3 milyon dolar olarak hesaplanıyor.
Acı biber sosu satışları geçen yıla göre yüzde 20 arttı.
Yıllık 160 tonluk sos satışın 95 tonunu acı biber sosları oluşturuyor.
Pazarın yüzde 95’ini yerli markalar, yüzde 5’ini ise ithal markalar oluşturuyor.
Ürünlerin raf fiyatları 4-8 YTL arasında değişiyor.
Ürünler çeşitleniyor
Tukaş, yurt içi tüketime uygun en fazla üretilen geleneksel biber tiplerinden olan kapyadan ürettiği Paprika’sının yanı sıra, közlenmiş patlıcan ezmesi "ajvar"ı da üretiyor.
Penguen Gıda üç yeni ürünü, Balkan mutfaklarına özgü közlenmiş patlıcan salatası ’Herse’, közlenmiş biber salatası ’Pincur’ ve közlenmiş biberli patlıcan ezmesi ’Ajvar’la raflardaki yerini alıyor.