Transformers yükseldi çocuk başına oyuncak harcaması 12 dolar oldu
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
OYUNCAK zincirlerinin mağaza sayısının 135’e çıkması ve yeni çizgi karakterlerden oluşan filmlerin devreye girmesi, çocuk başına oyuncak için düşen yıllık harcamanın 5 dolardan 12 dolara çıkmasını sağladı. Bunda da Barby’nin Kristal Şato serisiyle atağa kalkması ve action karakterlerden Spiderman’in yerini Ben10’a, Power Ranger’ın da Transformers’a bırakması etkili oldu.
50’nci yaşını kutlayan Barby’nin Kristal Şato serisiyle atağa kalkmasının ardından action karakterlerden Spiderman’in yerini Ben 10’a, Power Ranger’ın da Transformers’a bırakması, Türkiye’deki ailelerin çocuk başına oyuncak için yaptığı yıllık harcamayı bir anda 5 dolardan 12 dolara çıkardı. Bunda da Toyiki, Toyzz Shop, Joker-Maxitoys, Toys a Toys, Locopoco gibi oyuncak zincirlerinin toplam mağaza sayısını 135’e çıkartması ve televizyon kanallarında yeni çizgi karakterlerinden oluşan filmlerin devreye girmesi etkili oldu. Yılda 1 milyar TL’lik hacme ulaşan pazarda, her bütçeye uygun ürünlerin satıldığı bu zincirlerin aldığı pay, daha şimdiden 350 milyon TL’ye ulaştı.
Zincir hakimiyeti
Yüzde 95 ithal ürünlerin hakimiyetinde bulunan pazarda, Sunman Oyucak, Toyzz Shop’la, Uluslararası Çocuk Çarşıları Toyiki’yle, ATM Grubu da Joker ve Hollandalı Maxitoys zinciriyle rekabet ediyor. Türkiye’de üretim gerçekleştiren 35 yerli firma ise sektörden sadece yüzde 5 pay alabiliyor. Pazar payı daha şimdiden yüzde 35’e ulaşan zincir mağazalardan Toyzz Shop’un 42, Toyiki’nin 34, Joker ve Maxitoys’un ise 19 mağazası bulunuyor. Zincirleşen oyuncak mağazalarının dışında birden fazla mağazası olan 10 firma daha bulunuyor. Bunlar arasında Hayal Dünyası’nın 15 mağazası, Armağan Oyuncak’ın 12, Toys a Toys’un 3, Locopoco’nun da 10 mağazayla hızla yaygınlaşıyor. Tüm bu mağazalarda satılan ürün çeşidi ise 40 bini aşıyor.
Çocuk başına 12 dolar
Arkadaşımız Mert Temizkan’ın yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de 0-14 yaş grubu arasındaki çocuk sayısı 18 milyonu buluyor. Bu da, toplam nüfusun yüzde 26’sını oluşturuyor. Bu çocukların oyuncakları için yapılan harcama 2006 yılında çocuk başına 5 dolar olmasına rağmen, 2008 yılında 12 dolara yükseldi. Bu bedel, Avrupa’da 100 dolar olurken, Amerika’da 250 doları buluyor.
Aileler çocuklarına oyuncak alırken eskiye oranla daha duyarlı davranıyor. Oyuncak seçimi, çocuğun yaşına göre gerçekleştirilirken, ilk yaş grubunda elektronik eğitici oyuncaklar ön plana çıkıyor. Çocukla interaktif bağ kurulmasını sağlayan bu tür oyuncaklar, aile fertlerinin oyuna katılmasına gerek bırakmaması, anne ve babaların tercihinde önemli rol oynuyor.
1 TL’den başlayan en ucuz ürünler kırtasiye kategorisinde yer alırken, elektronik ürünlerde fiyat, 2 bin 500 TL’ye kadar çıkabiliyor. Türkiye’de satılan oyuncakların yüzde 30’unu erkek, yüzde 20’sini de kız çocuklara yönelik olan ürünler oluşturuyor. Yüzde 5’ini çocukların yanı sıra ailelerin de oynayabildiği zeka geliştirici ürünler ile pelüşlar oluştururken, yüzde 20’sini ilk yaş grubu bebeklere yönelik oyuncak ve ihtiyaç malzemeli, yüzde 25’ini ise boya, kalem türü kırtasiye malzemelerinin de bulunduğu oyuncak dışı ürünleri kapsıyor.
Türkiye oyuncak pazarının yüzde 80’i Çin’in elinde
Dünya oyuncak pazarından yüzde 65 pay alan Çin, Türk pazarını da elinde bulunduruyor.
Türkiye’de satılan her 100 oyuncaktan 80’ini Çin ürünleri oluşturuyor. Bunlar arasında ünlü markalara ait ürünler de bulunuyor.
Çin’de 6 binden fazla firma faaliyet gösteriyor.
Çin’de üretilen oyuncakların sağlık testlerinden geçirilip, standartlara uygun olup olmadığını gösteren CE ibaresini taşıyıp, taşımadığına dikkat edilmesi gerekiyor.