Erkan Çelebi: Lada Niva sahibine Maliye'den 800 milyon ‘ağırlık faturası’






Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

LADA Niva'lar 1170 kilo mu, yoksa 1210 kilo mu? İthalatçı firma tarafından araç ruhsatlarına girilen bilgiye göre Lada Niva'lar 1170 kilo. Ancak, Maliye Bakanlığı kayıtlarına göre ise aynı araçlar 1210 kilo. Araç sahipleri, ruhsattaki bilgiye göre vergilerini ödedi. Ancak, Maliye kendi kayıtlarını esas alınca, Lada Niva sahiplerine 800 milyon ceza geldi.

MOTORLU Taşıt Vergisi'ni ithalatçıların beyanları yerine uluslararası kataloglarda yer alan bilgilere göre belirleyen Maliye, vergisini ruhsatlardaki bilgiler çerçevesinde ödeyen Lada Niva sahiplerine ceza yağdırdı. Araç ruhsatlarında 1170 kilogram ağırlığında gösterilen 1998 model Lada Niva'lar, Maliye'nin kayıtlarında 1210 kilogram olarak yer alıyor. Bu 40 kilogramlık fark, Lada Niva sahiplerini şimdi, 489 milyon lirası vergi farkı olmak üzere toplam 800 milyon lira ceza ödemek zorunda bırakıyor.

Her yıl yeniden değerleme oranına göre artırılan Motorlu Taşıtlar Vergisi, araçların net ağırlıkları baz alınarak hesaplanıyor. Taşıt satılırken de ruhsatlarda yer alan aracın net ağırlığına göre vergi yatırılıyor.

Ancak Maliye, Motorlu Taşıtlar Vergisi miktarını araçların modeline göre belirlerken, baz olarak araçların ruhsatlarında yer alan net ağırlıkları almıyor. Bunun yerine yıllardır Auto Revue gibi uluslararası kataloglardaki bilgileri göz önünde bulunduruyor. Bunu ithalatçı firmalar da biliyor.

Buna rağmen, ithalatçı ile Maliye arasındaki farklı uygulamanın cezasını sürekli araçları anahtar teslim fiyatı üzerinden satın alan tüketiciler çekmek zorunda kalıyor. Taşıt Alım Vergisi'nin düşük ödenmesi için araç ağırlıklarında bir oynama sözkonusuysa, bunun sorumlusu tüketici değil, aracın ağırlığını belirleyen ithalatçı firma olması gerekiyor. Oysa Maliye, ithalatçı yerine faturayı tüketiciye yüklüyor.

1200 SINIRI

Maliye, Taşıt Alım Vergisi'ni araçların ağırlıklarına göre belirliyor. Bunun sonucunda 1200 kilogramın altındaki araçlar ile üstündeki araçlar arasında önemli miktarda vergi farklılığı oluşuyor. 1998 yılında da lüks sınıfa giren 1200 kilogramın üzerindeki araçlar için, 934 milyon lira Taşıt Alım Vergisi ödenmesi gerekiyordu. Ne var ki, 1998 model Lada Niva'ların ağırlığı ruhsatlarda 1200 kilogramın altında gösterilmesi, araçların satımı sırasında 445 milyon lira vergi ödenmesine yol açtı. Şimdi Maliye, aradaki 489 milyon liralık farkın peşine düştü. Üstelik bu farkı 3 yıllık gecikme faiziyle birlikte geri almaya çalışıyor. Araçlarını satmak için ‘‘temiz’’ yazısı almak isteyenler, 800 milyon liralık vergi cezasını ödemek zorunda kalıyor.

Arkadaşımız Lerna Asurluoğlu'nun okuyucularımızdan Çetin Yalçın'ın şikayeti üzerine görüştüğü Çelik Motor yetkilileri, otomobil ithal izin belgesinin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'ndan alındığına dikkat çekerek, araçların Taşıt Alım Vergisi ödenirken de bu izin belgelerinde yer alan net ağırlık bilgilerinin kullanıldığını söylediler.

Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü yetkilileri ise, ‘‘Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, ithal otomobillere Karayollarına Uygunluk Belgesiyle ithalat izni veriyor. İthalatçı firma da, otomobile bu izin belgesini aldıktan sonra bayilerine gönderiyor. Bayii de, müşterisine otomobili satıyor. Bu satış sırasında ödenen vergi de gerekli olan net ağırlık değeri, ithalat izin belgesinde yer alan rakama göre düzenleniyor. Bu da doğru olmayabiliyor’’ dedi.

Deprem Sigortası'nda poliçe sıkıntısı

ZORUNLU Deprem Sigortası yaptıracaklar, altı aylık geçiş süresini bekleyip son gün olan 27 mart yaklaşınca sigorta şirketlerine hücum etti. Günde ortalama 15 bin poliçe düzenleyen şirketleri iki günde 120 bin sigorta talebiyle karşılaşınca Doğal Afetler Sigorta Kurumu'nun düzenlediği poliçeler yetersiz kaldı. Konuyla ilgili görüştüğümüz Doğal Afetler Sigorta Kurumu Grup Müdürü Hüseyin Yunak, konut sahiplerinin konutlarını sigorta yaptırmaları için geçiş süresi tanındığını hatırlatarak, ‘‘Altı ay bekleyen insanlar, 27 mart yaklaşınca konutlarını sigorta yaptırmak için sigorta şirketlerine hücum etti. Daha önce günde 15 bin poliçe düzenlenirken son iki günde 120 bin poliçe vermek durumunda kaldık. Şu an poliçe sıkıntısı yaşıyoruz. Ancak matbaaya poliçe bildirimi yaptığımız için, sıkıntı birkaç gün sonra biter’’ dedi.

İnternet bankacılığı'nda aybaşı sendromu

MAAŞ ödeme günlerinde yaşanan talep artışı, bankaların internet sistemlerini çökertiyor. Okuyucularımızdan Özgür Altun'un şikayetiyle ilgili olarak görüştüğümüz Koçbank İnternet Bankacılığı Bölüm yetkilileri, ‘‘Sistemdeki sorun, piyasa dengelerinin bozulduğu bu ortamda müşterilerimizin yüzde 85'inin aynı anda e-koçbank'a bağlanması sonucu oluşan yoğunluktan kaynaklanıyor. Maaş günlerinde müşterilerimizin en az yüzde 50'si de aynı saatler içinde e-koçbank'a girmeye çalışıyor. Bunun sonucunda da ciddi bir yoğunluk ve bağlanma sorunuyla karşı karşıya kalınıyor. İnternet bankacılığı sisteminde daha iyi hizmet verebilmek için 2001 yılı başında, daha önce altı olan server sayısını 100'e çıkardık. Alacağımız diğer önlemlerle sorun tamamen ortadan kalkacak’’ dediler.

Yazarın Tüm Yazıları