MUTFAKLARIN havalandırma boşluklarından kurtulup, aydınlık mekanlar konumuna gelmesi, pazarın 500 milyon dolarlık hacme ulaşmasına neden oldu.
Bu da, pazarın bir anda ithal markalarla dolmasına yol açtı. Buna karşın, pazarın hakimiyetini yine markasız ürünler elinde bulunduruyor.
TÜRKLERİN yaşam tarzındaki değişim, mutfaklara kadar yansıdı. Mutfakların, havalandırma boşluklarından kurtulup, ışık alan yaşam mekanları konumuna gelmesi, pazarın son üç yılda 200 milyon dolar büyüyerek, 500 milyon dolarlık hacme ulaşmasını sağladı. Bu da, pazardaki ithal markaların sayısını bir anda 53’e ulaştırdı.
Türkiye’de geçtiğimiz yıl 70 bin adet hazır mutfak satışı gerçekleşti. Bunun 40 bini yeni yapılan konutlarda kullanılılırken, 30 bin konutun mutfaklarında ise yenilemeye gidildi. Sektördeki yıllık ortalama büyüme de yüzde 15’e ulaştı. Geçtiğimiz yıl 500 milyon dolarlık hacme ulaşan pazarın yüzde 80’ini markasız ürünler elinde bulunduruyor. Markalı ürünlerde ise 70 firma arasında yoğun bir rekabet yaşanıyor. Bu 70 firmanın 53’ünü ithal markalar oluşturuyor. Türkiye’de üretim yapan 17 firma, 100 milyon dolarlık satışın yüzde 75’ini gerçekleştiriyor.
TARZ DEĞİŞTİ:
Ahşap Mutfak ve Banyo Mobilyası Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği (MUDER) Başkanı Mehmet Zeki İyibaş’a göre, sektördeki büyümenin en önemli nedenini Türklerin yaşam tarzındaki değişiklik. İyibaş, ‘Bu değişiklikle birlikte, mutfaklar havalandırma boşluklarından kurtulup, aydınlık, yaşam mekanları konumuna geldi. Konuta talebin arttığı bu dönemde, evini satışa çıkaranlar da mutfakları yenileyerek, değerini artırmaya çalışıyor’ dedi. Kadınların toz korkusu yüzünden mutfakların daha önce boydan boya, yerden tavana dolaplarla doldurulduğunu söyleyen İyibaş, ‘Bu yaklaşım değişti. Kadınlar artık 10 liralık tencereye 100 liralık dolap yaptırmıyor’ dedi.
PAZARIN LİDERLERİ:
Hazır mutfak pazarından en büyük payı, Kelebek, Linea Decor, İstikbal, Domsan ve Tepe alıyor. Ahşap San, AYD Mutfak, Demsaş, Ekol Dekor, Erbazlar, Eurodecor, Gülver, Kırali, Mata ve Sistem de pazarın önde gelen firmaları arasında bulunuyor. Sayıları 53’ü bulan ithal markalar arasında ise Berloni, Scavolini ve Reneta ön plana çıkıyor. Pazardaki rekabate, Eczacıbaşı İntema’yla, Arçelik’de Nolte Küchen ve Spagnol Cucine’le katılıyor.
YENİLEME SÜRESİ DÜŞÜYOR:
İtalyan Regina markasıyla Türkiye’de üretime başlayan İstikbal Mobilya yetkilileri, mutfakların yaşam mekanları haline gelmesiyle birlikte mutfak yenileme süresinin Türkiye’de de 10 yılın altına indiğini söyledi.
Kadınlar ocaktaki alevi görmek istiyor
BOSCH Profilo İcra Kurulu Başkanı Ronald Grünberg, ankastre ürünlerin beyaz eşyadaki payının yüzde 20’ye ulaştığına dikkat çekerek, ‘Kısa bir süre öncesine kadar tek kapılı buzdolabı satışları ağırlıktayken, şimdi no frost ön plana çıktı. Bu da alışkanlıkların değişmesinden kaynaklanıyor. Artık kadınlar kendi rahatları için tarzlarını da değiştiriyor. Ancak bu değişim, bir türlü elektrikli ocak ve mikrodalga fırınlara yansımadı. Elektrikli ocak satışları, ankastre ürün grupları içinde bile artmıyor. Bunun da nedeni, Türk kadınlarının yemek pişirirken alevi görmek ve ısıyı istediği anda istediği dereceye düşürmek istemesinden kaynaklanıyor’ dedi.