4 milyar dolarlık taklit ürün pazarına DNA çözümü

DUPONT’un geliştirdiği iki teknoloji sayesinde artık, marka ve ürünler, sahtelerinden 10 saniye gibi kısa sürede ayırt edilebiliyor.

Haberin Devamı

Her ürün için özel olarak hazırlanan bu sistem sayesinde sahte ürünler, DNA şifresini çözen okuyucularla kolayca belirlenebiliyor.

YILDA 4 milyar dolarlık hacme ulaşan Türkiye’deki sahte ve kopyalanabilir ürünler pazarında şimdi, DNA dönemi başlıyor. Bu ürünlere karşı ambalaj güvenlik sistemleri üzerine çalışmalar yürüten DuPont’un geliştirdiği iki teknoloji sayesinde artık, marka ve ürünler, sahtelerinden 10 saniye gibi kısa sürede ayırt edilebiliyor. Şu anda Bristol Myers Squibb adlı Alman ilaç firmasının AIDS ilaçlarının sahtelerine karşı kullanmaya başladığı bu damgalama sistemi, her ürün için özel olarak hazırlanıyor ve taklit edilmesi mümkün olmuyor. Sahte ürünler, DNA şifresini çözen okuyucular sayesinde gerçek olup, olmadığı kolayca belirlenebiliyor.

TÜKETİCİ BİLİNCİ OLUŞMALI:

Haberin Devamı

Tescilli Markalar Derneği Başkanı Selçuk Güzenge, DNA sisteminin Türkiye’de bir türlü önüne geçilemeyen sahte ve kopya ürünlerle mücadelede etkili bir yöntem olacağını söyleyerek, ‘Ancak, bu önlemlerin etkili olabilmesi için önce tüketici bilincinin oluşturulması gerekiyor. Türk tüketicileri artık sahte ve taklit ürünleri bile bile alma alışkanlığından kurtulmalı’ dedi.

TÜRKİYE’DE DE UYGULANACAK:

DNA ambalaj şifreleme teknolojisinin Türkiye için bir dönüşüm noktası olabileceğini belirten DuPont Ambalaj Teknik Müdürü Bora Özbekler, ‘Bu geliştirilen sistem, ürünlerde ve paralarda kullanılan ‘Hologram’dan oldukça farklı. DNA mürekkepli damgalama sistemi, Türkiye’de öncelikle ilaç, alkollü, alkolsüz içecek ve gıda sektöründe kullanılmaya başlanacak. Ürünlere kimlik kazandırılarak, sahte ve taklit ürünlerle mücadelede önemli bir aşamaya gelinecek. Sistemin, Türkiye’de gıda ve sağlık sektöründe kullanımıyla ilgili çalışmalar sürüyor. Kısa bir süre sonra, DNA damgalı ilk ürünler piyasaya sürülmeye başlayacak’ dedi.

DAMGA SİSTEMİ:

Arkadaşımız Ceyhun Kuburlu’nun yaptığı araştırmaya göre, DuPont’un geliştirdiği bu çözümlerden birinde sadece ürüne özel tek bükümlü DNA şifresi içeren bir mürekkep yardımıyla, ürünler damgalanıyor. Bu damgalama işleminden sonra istenilen her yerde 10 saniye gibi kısa bir sürede, DNA şifresi okuyucular yardımıyla çözülüyor. Bu da, ürünün sahtesinden ayırt edilmesini sağlıyor. İkinci teknolojide ise renk katmanlarının belli bir kodlamayla biraraya getirildiği renkli güvenlik etiket sistemi kullanılıyor. Yine ambalajlar üzerinde yer alan bu etiket, satış noktasında okunarak ürünün gerçekliği tespit edilebiliyor. İki sistem de, özellikle gıda, medikal ve kozmetik sektöründeki markalar için önem taşıyor.

İKİ YIL HAPİS CEZASI:

Haberin Devamı

Bugün ilaçtan sigaraya, tekstilden cep telefonuna kadar birçok ürünün taklidinin satıldığı Türkiye’de, bu ürünleri satanlara, 27 milyar lira para, 2 yıl da hapis cezası uygulanıyor. Buna karşın, Türkiye taklitçilikte Polonya ve Tayland’dan sonra dünyada üçüncü sırada yer alıyor.

Yazarın Tüm Yazıları