Paylaş
ŞEHİRLERARASI yolcu taşımacılığı yapan otobüs şoförleri aşırı hız ve uykusuzluk yüzünden geçtiğimiz yıl 347 kişinin ölümüne 1159 kişinin de yaralanmasına neden oldu. Kazalarda şoförlerden 69'unun uykusuz araç kullandığın ortaya çıktı. 40 şoförün aşırı hız, 24'ünün de hatalı sollama yüzünden kaza yaptığı belirlendi.
İÇİŞLERİ Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü'ne bağlı Trafik Hizmetleri Başkanlığı'nın yaptığı araştırmaya göre, şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan otobüs şoförlerinin hatası yüzünden 1999 yılında toplam 162 kaza meydana geldi. Bu kazalarda, 347 kişi öldü, 1159 kişi de yaralandı.
Bu kazalardan 145'i şehir dışında, 17'si de şehir içinde gerçekleşti. Otobüs şoförleri en fazla Temmuz ayında kaza yaparken, en az kaza Şubat ve Eylül aylarında oldu. Otobüs şoförlerinin en fazla kaza yaptığı günlerin başında pazar gelirken, en fazla kazayı da varış noktalarına yaklaştıkları 04.00- 08.00 ile 18.00-20.00 saatleri arasında gerçekleştirdikleri ortaya çıktı.
KAZALAR DÜZ YOLDA
Araştırma, otobüs şoförlerinin viraj ve kavşaklarda değil en fazla düz yolda kaza yaptığını ortaya koydu. 162 kazadan 115'i düz yolda gerçekleşti. 17 kaza hafif virajda, 8'er kaza da kavşak ve sert virajda oldu.
Trafik Hizmetleri Başkanlığı'nın araştırmasına göre, otobüs şoförleri güzel havada, yağmur ve karlı havaya oranla daha fazla kaza yapıyor. Bu da şoförlerin kötü hava şartlarında daha dikkatli otobüs kullanmalarından kaynaklanıyor. Otobüs şoförleri, 112 kazayı açık havada, 27 kazayı yağmurlu, 9 kazayı karlı, 8 kazayı puslu, 5 kazayı sisli, bir kazayı da tipili havada yaptı.
Bu kazaların 113'ünde yol yüzeyi kuru, 38'inde ıslak, 7'sinde buzlu, 4'ünde de karlı olduğu tespit edildi.
Araştırma, yapılan kazalarda şoförlerden 69'unun uykusuz, yorgun ve dalgın olarak araç kullandığını ortaya koydu. Ayrıca, 40 otobüs şoförünün aşırı hızdan, 24'ünün hatalı sollamadan, 16'sının da arkadan çarpma, 13'ünün de trafik kurallarına uymamadan kaza yaptığı belirlendi.
VİDEO KAMERALI EKİP
İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü'ne bağlı Trafik Hizmetleri Başkanlığı, sürücüler ile trafik polisleri arasında tatsız tartışmaların yaşanmaması için video kameralı, radarlı, yazıcı alkometreli ekipleri devreye soktu.
Bu donanımlı ekipler sayesinde de, şehirlerarası yollarda sürücülerin yaptığı kural ihlallerini tartışmaya yol açmadan belgelemeye başladı. Şu anda şehirlerarası yollarda Trafik Hizmetleri Başkanlığı'na bağlı 212 adet sivil ekip kontrol yapıyor. Trafik kurallarını ihlal eden sürücüleri video kameralarla tesbit ediyor.
Arkadaşımız Zeliha Aslan İçişleri Bakanlığı Trafik Hizmetleri Başkanı, Emniyet Genel Müdür Yardımcısı Nihat Kurtiç'le görüştü. Video kameralı ve radarlı bu araçların sayısının Ağustos ayına kadar 550'ye çıkarılacağına dikkat çeken Kurtiç, ‘‘Dünya Bankası kredileriyle alınan video kamera ve radarlara ek olarak bilgisayarla donatılmış 121 adet araç da trafik kurallarını ihlal edenleri denetlemek için kısa bir süre sonra hizmete girecek’’ dedi.
Küçük alışverişlerde kadının sözü geçiyor
ALIŞVERİŞLERDE gıda, temizlik ve kişisel bakım malzemeleri alımında kadının; büyük ev eşyaları alınmasında ise erkeğin etkin olduğu belirlendi. Eşlerin birlikte karar vererek alışveriş yaptığı alanlarda yüzde 70 ile mobilya, yüzde 56.4 ile beyaz ve yüzde 32.2 ile kahverengi eşyalar ilk 3 sırayı alıyor.
Türk Standartları Enstitüsü'nün yayın organı Standard Dergisi'nde, yer alan incelemede paranın doğru ve yerinde kullanımı için eşlerin çabalarını birleştirmeleri, paranın planlama ve harcanmasını birlikte gerçekleştirmeleri gerektiğine dikkat çekildi.
Ailelerin ekonomik faaliyetlerine reklamlar, ürün ambalajları, broşürler, satıcılar, arkadaş ve akraba çevresi gibi faktörlerin etki ettiği vurgulanan incelemede, şu görüşlere yer verildi:
Yapılan araştırmalar, tüketicilerin çoğunlukla hangi mal ve hizmetin ihtiyacının karşılayacağı konusunda tam kararlı olmadıklarını gösteriyor. Tüketici organizasyonlarının zayıf ve iyi organize olmaması da bunda etken. Gelir ve eğitim durumu, tüketicilerin satınalma davranışlarında belirleyici rol oynuyor.
Süpermarketler tüketicilere bir çok mal grubunu birarada sunmaları nedeniyle alışverişe yeni bir boyut kazandırdı. Ancak, tüketicilerin diğer malları ve markaları karşılaştırarak piyasa araştırması yapmalarını sağlayacak eğitim verilmeli. Tüketicilerin bilinçli davranmaları satınalma etkinliğini artırmayı sağlayacak.
Saç boyalarında kanser tehlikesi
AMERİKAN Kanser Kurumu ile ABD Gıda ve İlaç Dairesi'ne göre, saç boyası kullananlarda, kansere yakalanma riski daha fazla. İki kurumun yaptığı araştırmalarda, saç boyalarının deriden kana karıştığı, 30 dakikalık bir boyama süresinde, boyadaki sağlığa zararlı maddelerin vücuda geçtiği ortaya çıktı. Saç boyalarının kansere yol açtığı ilk olarak, 1970'li yıllarda yapılan araştırmaların sonunda ortaya çıkmıştı. 1979 yılında sürekli saçlarını boyayanlar üzerinde yapılan bir araştırmayla da saç boyaları ile göğüs kanseri arasındaki ilişki kesinlik kazanmıştı. Araştırma, 50-70 yaş grubu arasındaki kadınlarda, kanserin gelişme yaşı açısından daha büyük risk oluşturduğunu ortaya koymuştu. Yirmili yaşlarda saç boyamaya başlayan bir kadının 40 yaşından büyük kadınlara oranla iki kat daha tehlikede oldukları ileri sürülüyor. Ayrıca, saç rengini tamamen değiştirmek sadece beyazları kapatmadan üç kat daha fazla risk oluşturuyor. Amerikan Kanser Kurumu ve ABD Gıda ve İlaç Dairesi tarafından yapılan araştırmanın sonuçlarında ise, son yıllarda bazı kanser türlerinin dört kat arttığına dikkat çekiliyor.
Kapı çok kullanılıyor diye arızalanıyormuş!
ANTALYA'daki Güneş Apartmanı sakinleri, otopark kapılarının sık sık arızalanmasından şikayetçi. Güneş Apartmanı yönetimi geçtiğimiz yıl şubat ayında 3 bin 500 mark karşılığında otomatik rulo sarmal kapı yapılması için İzmir'deki Olgun Metal adlı şirketle sözleşme imzaladı. Bir süre sonra da iki yıl garantili kapı sistemi takıldı. Ne var ki sürekli arızalanması yüzünden apartman sakinleri kapıdan bir türlü randıman alamadılar. Olgun Metal firmasının Antalya'da yetkili servisi olduğunu söylemesine karşın her arızada İzmir'den müdahale etmesi her arızada haftalarca beklenmesine yol açtı. Apartman yönetimi kapı arızasına kesin bir çözüm bulunmasını isteyince Olgun Metal firmasından kapıyı başka sistemle çalışan bir kapıyla değiştireceğini söylendi. Ancak aradan aylar geçmesine karşın bu işlem bir türlü gerçekleşmedi. Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz Olgun Metal yetkilileri, ‘‘Biz görevimizi yerine getirdik. Bu kapıyı en az 8 kere onardık. Ama kapı çok sık kullanıldığı için devamlı arıza yapıyor. Bundan sonra kapı tekrar arızalanırsa ücretsiz onarmayız. Bedelini talep ederiz’’ dediler.
Paylaş