Paylaş
Sektörün karşı karşıya kaldığı tüm tehditlerin yanı sıra; günümüzün dijital öncelikli doğası, restoranların bir yandan da müşterileri ile daha derin bağlar kurmalarına, yeni müşterilere ulaşmalarına ve alternatif gelir modelleri geliştirmelerine imkan sağlıyor. Ancak, krizi fırsata çevirmek için, restoranların öncelikle değişen tercih ve öncelikleri doğru analiz etmeleri ve müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılayacak dijital stratejileri çevik bir yaklaşım ile geliştirmeleri gerekiyor.
Setting the Table (Masayı Kurmak) kitabının yazarı, Danny Meyer, bu süreci gayet güzel ifade ediyor: “Bir iş yapmak, tıpkı hayat gibi, insanlara ne hissettirdiğinizle ilgilidir. Bu kadar basit ve bu kadar zor…”
Bu süreçte, restoranlara destek olmak adına, araştırmalarım doğrultusunda, odaklanılması gereken stratejileri ve ilham vermek adına bir takım fikirleri paylaşmak istedim.
Hijyen ve gıda güvenliği tüm restoranların bir numaralı önceliği olmalı
Google Trends verileri doğrultusunda, son 5 yıldır “yakınımdaki restoranlar”, “yakınımdaki” aramalar arasında en popüleriydi. Korona’nın etkileriyle değişen müşteri davranışları, restoran keşif ve tercih süreçlerini de değiştirdi. Son zamanlarda “yemek teslimatı”na yönelik aramalar, 100% artış göstermiş durumda.
Bununla birlikte, Kovid-19 sonrasında da, yakınımızdaki restoranları gözden geçirirken ya da duyduğumuz bir restoranın yorumlarını incelerken, hijyen standartları değerlendirme açısından öncelikli olacak. Restoran değerlendirme uygulamaları da restoran puanlarında hijyen ve sanitasyon yorumlarını ve puanlarını genel değerlendirmede öne çıkarıyor olacak.
Ülkemizde de faaliyet gösteren global restoran arama ve keşif uygulaması Zomato, kullanıcıların ilgilendikleri restoranların hijyen puanlarına giderek daha fazla odaklandıklarını yayınladığı bir raporda belirtti. Hijyen puanları yüksek olan işletmelere verilen siparişlerde % 25'e varan bir artış görüldüğü paylaşıldı.
Bu doğrultuda, şunu söylemek yanlış olmaz; “11 Eylül saldırılarından sonra, güvenliğe yönelik yatırımlar arttığı gibi, Post Korona sürecinde de hijyen odaklı yatırımlar artış gösterecek.” Bu nedenle, restoranların pazarlama faaliyetlerinde ve müşteri iletişimlerinde, hijyen önlemlerini öne çıkarmaları ve bu doğrultuda adımlar atmaları oldukça önemli. Daha önce, restoranların yeni normalini analiz ettiğim yazımda bazı işletmelerin, çalışanlarına düzenli testler yaptırdığını; servis ve teslimat görevlilerinin ateş ölçümlerini müşterilerin de görebileceği şekilde düzenlemeler yaptığına değinmiştim.
Restoranların favori menülerinin evde yapılması için gerekli kitler hazırlanması
Restoran seçimlerimizde, o restorandaki bir yemeği ya da menüsünü sevmemiz önde gelen bir etkendir. Farklı kriterler olsa da, favori restoranlarımızı belirlemede ve ara ara ziyaret etmemizde önemi bir faktördür. Bu durumu değerlendiren restoranların bir bölümü, Korona sürecinde sevilen yemeklerinin müşterileri tarafından evlerinde yapılmasına olanak sağlayacak şekilde, özel kitler sunmayı başladı. Bazı yemekleri hazırlamak için sadece ısıtmak ya da pişirmek yeterli olurken; yemek yapmaktan hoşlanan kişiler için hazırlama talimatları ile birlikte o yemeği yapmak için gerekli ürünler size teslim edilmekte.
Peki, tarifi uygulaması çok da kolay olmayan, imza tarifler için ne yapmak gerekiyor?
Özel tarifleri online yemek kurslarında paylaşmak
Evden çalışma ve online eğitimin zorunlu olması ve toplumun her kesiminden, her yaş grubundan insanın video konferans platformlarına alışması, pek çok işletmenin işlerini bu platformlar üzerinden sunmasının da önünü açmış oldu. Restoran sahiplerinin ve şeflerin de yeni dijital kanalları kullanarak, müşterileri ile ilişkilerini sürdürme ve farklı boyutlara taşıma imkanı bulunuyor. Bu doğrultuda, bazı restoranlar, şefleri ile online yemek kursları düzenlemeye başladı bile.
Doğru bir dijital pazarlama stratejisi oluşturmak öne çıkıyor
Sosyal medya uygulamalarında geçirilen zamanın daha da arttığı bu dönemde; restoranlar, hedef müşterilerine eve teslimat yaptıkları menülerini tanıtmak ya da yeni müşteri elde etmek için, sosyal medya reklamlarından daha fazla yararlanmalılar. Görsellerde yer alan yemeklerin kaliteli ve gerçekçi fotoğrafları ve eve ilk sipariş için promosyon kodları, müşterileri etkilemek adına önemli. Sosyal medya reklamlarının, müşterilere özel olarak kişiselleştirilebilmesi bu mesajların başarı oranını artırıyor.
Doğru sosyal medya reklamları ile müşterilerin ayrı bir yemek sipariş uygulaması yerine direkt olarak restoranınızın web-sitesinden ya da numarasından sipariş vermesini sağlayarak, komisyon ücretlerini de minimize etmek mümkün.
Restoranlardaki jestleri online siparişlere taşımak
Uzun süre gittiğimiz, hatta müdavimi olduğumuz restoranlarda, o restoranların çalışanlarının jestleri ile de karşılaşırız. Toplam tutarda indirim, çeşitli ikramlar, vb… Bu jestleri dijital ortamlara taşımak da eve siparişlerde müşteri bağlılığı sağlamak adına oldukça önemli. Ben de, geçtiğimiz hafta buna benzer bir uygulama ile karşılaştım; eve verdiğim bir siparişte paketin içinden çıkan 2 adet vitamin oldukça hoş ve yerinde bir jestti. Bu tarz surprizler, ağızdan ağıza pazarlama etkisi de yaratacağından, markanıza yönelik algıyı pozitif bir şekilde artıracaktır.
Sosyal sorumluluk odaklı yaklaşımların önemi
Restoranlar bazen bir teşekkür olarak bir yemeği paylaştığımız ya da birlikte vakit geçirmekten keyif aldığımız sevdiklerimize bir yemek ısmarladığımız yerler olarak da hayatımızda önemli bir yere sahiptir. Korona sürecinde, özellikle hekimler ve sağlık görevlileri yüksek riskli ve tehlikeli koşullarda, çok uzun süredir insan üstü gayret göstermekteler. Sağlık profesyonellerine ya da bu süreçten olumsuz etkilenen, işlerini kaybeden insanlara, askıda yemek opsiyonlarını sunmak da olumlu bir etki sağlayacaktır.
Temassız ödeme opsiyonlarını desteklemek
Temassız ödeme teknolojilerini uzun yıllar önce, dünyada ilk lanse eden ülkelerden biri olsak da, Korona’ya kadar temassız ödemeler istenildiği şekilde yaygınlık gösterememişti. Pandeminin etkisi ile birlikte öne çıkan en önemli trendlerden biri, temassız ödeme yöntemlerinin çarpıcı bir şekilde artması oldu. Temassız ödemeler tüm dünyada olduğu gibi, ülkemizde de talep edilen bir yöntem haline geldi. Bu nedenle, paket servislerde dahi, artık temassız ödeme opsiyonlarının desteklenmesi müşteri memnuniyeti adına oldukça kritik. Öte yandan, temassız ödeme ifadesi sadece fiziksel olarak kartın POS’lara yaklaştırılması ile gerçekleşen ödemeler yerine kullanılmıyor; dijital kanallardan sipariş sırasında kartlı ödeme opsiyonları da temassız ödeme kategorisinde sayılmakta ve tamamen temassız teslimatların önünü açmakta.
Paketlerde inovasyon
Yemek teslimatlarının sadece siparişe döndüğü bu süreçte, yemeklerin teslim edilirken daha uzun süre sıcak tutulmasını sağlayan ya da hava koşullarına karşı ıslanmasını önleyen özel paket opsiyonlarına yatırım yapmak rekabette önemli bir avantaj sunacaktır.
Virüsün yol açtığı sağlık endişeleri restoranları daha şeffaf ve ambalajlama konusunda daha dikkatli olmaya da zorluyor. Teslimatın, restorandan müşteriye ulaştırılana kadar hiç bir şeye dokunulmadan, hijyenik olarak paketlenip ulaştırıldığına dair uygulamalar müşteriler tarafından tercih sebebi olacak.
Sevdiğimiz bir restoranda, sevdiğimiz insanlarla vakit geçirme deneyiminin yerine farklı şeyler koymak gerçekten çok zor. Restoranlar ile aramıza, belli bir süre mesafe koymak zorunda kaldığımız bu süreçte, bakalım bu uygulamalar bir nebze de olsa, özlediğimiz restoranları bize yaklaştırabilecek mi?
Paylaş