Paylaş
Maliye Bakanlığı’nın değişiklik için yetki almasının ardından Bakan Ağbal’ın özellikle düşük motor hacmine sahip lüks otomobilleri hedef olarak göstermesi, motor hacmi haricinde fiyata göre vergilendirmeyi de gündeme taşıdı. Bu oluşan gündemle birlikte ortada bir çok yeni ÖTV listesi dolaşmaya başladı. Her ne kadar Bakan Ağbal bu listeleri yalanlasa da, açıklamalarında lüks otomobillerdeki vergi adaletsizliğini sürekli gündeme getirmeye devam ediyor.
Kuşkusuz lüks otomobil denilince de akıllara hemen 3 Alman, yani Mercedes, BMW ve Audi geliyor. Son yıllarda 1.6 litrelik motora sahip modelleriyle satış patlaması yaşayan bu 3 marka toplamda 90 bin adedi bulan rakamlara ulaştı. Ama şöyle bir yanılgı da var. Mercedes ve BMW’nin Almanya’daki üst yönetimi, “Türkiye’de 1.6 litre motora düşük ÖTV var, gelin biz de küçük motorları bazı modellerimize koyup avantaj elde edelim” gibi bir düşünceye sahip değil. Avrupa ve dünyada emisyon standartları sertleşince bu markalar da emisyon oranlarını düşürmek için motorlarda küçülmeye ve bu motorları önemli modellerine koymaya başladı. Yani kimsenin Türkiye’de 10 bin adet fazla satacak diye bize özel motor filan geliştirdiği yok. Sonuçta dünyadaki emisyon kanunları Türk tüketicilere yaradı ve orta sınıf araç fiyatına lüks markalara binebildiler.
PASSAT DARBE YİYEBİLİR
İşte tam da ÖTV artışının sadece bu modelleri etkileyeceği tartışılırken, geçtiğimiz hafta Hürriyet’in düzenlediği otomotiv zirvesinde görüştüğümüz Mercedes-Benz Otomobil Pazarlama ve Satış Direktörü Şükrü Bekdikhan, asıl hedeflerinin kendileri değil Volkswagen olduğunu söyledi. Bekdikhan, bugün toplam satışlarda birinci sırada yer alan Volkswagen’in Türkiye’deki otomobillerin önemli bir kısmının 100 bin TL’nin üzerinde olduğunu belirterek, “Dolayısıyla böyle bir vergi artışı kuşkusuz bizi etkiler ama Volkswagen’i daha fazla vurur. Satışları yarı yarıya düşer” dedi. Bu sohbetin ardından Volkswagen’in modellerine baktım. Özellikle satışlarında aslan payını alan Passat’ın neredeyse tüm versiyonları olası bir ÖTV artışından direkt etkileniyor. Diğer modellerinde de etkilenenler var ama gerçekten VW olası bir ÖTV artışında Passat’dan büyük darbe yiyebilir.
VERGİNİN YÜZDE 17’Sİ
Zirvede Şükrü Bekdikan’la sohbetimize daha sonra BMW, Land Rover, Jaguar ve MINI gibi lüks markaları bünyesinde bulunduran Borusan Otomotiv CEO’su Eşref Biryıldız da katıldı. İki yetkili bu noktada konuyu vergi gelirlerine getirerek şunları söyledi: “Bugün 3 Alman Türkiye’de toplam otomobil satışlarının yüzde 9.5’ini yaparken, toplam vergi gelirinin ise yüzde 17’sine ulaşıyor. Buna Volkswagen’in üst versiyonları ile diğer lüks markaları eklersek oran yüzde 25’i aşar. Bu durumda ÖTV’de lüks otolara yapılacak bir vergi artışı Maliye’nin topladığı vergi gelirinin de önemli ölçüde azalmasına yol açacak.”
Kuşkusuz, lüks otolara yapılacak bir ÖTV artışıyla bu araçların satışı yarı yarıya düşecektir. İyi tarafı orta segmentin yani daha ucuz otomobillerin satışları artacaktır. Ama 70-80 bin TL’lik bir aracın vergisiyle, 150 bin ve üstü fiyata sahip bir aracın vergisi eşit değil. Bu da unutulmamalı...
KAFALAR KARIŞTI
HÜRRİYET’nin düzenlediği otomotiv zirvesi tam ÖTV gündemine denk gelince gecede tek konuşulan da kuşkusuz bu konudaki gelişmeler oldu. Katılan tüm yetkililer Hürriyet’in bu konudaki yazı ve analizlerine teşekkür ederken, bazıları ise, “İçeriden aldığımız bilgilere göre Hürriyet’te bu konuda çıkan yazılar özellikle Maliye’nin kafasını karıştırmış. Normalde ÖTV oranlarında bir gecede ansızın değişiklik yapılırken şimdi biraz geri adım atılmış gibi duruyor. Bakan da sektörle istişare edileceğini söylüyor” yorumunu yaptı. Bu konuşmalar üzerine, “Biraz da sektörün toplu olarak bu konuda açıklama yapması gerekiyor” deyince gözler Otomotiv Distribütörleri Derneği’ne (ODD) çevrildi. Geceye katılan ODD Başkanı Mustafa Bayraktar ve Genel Koordinatör Hayri Erce de, sektör temsilcilerinin bu mesajını alarak gerekli ilk açıklamayı yaptılar. Artık bundan sonrası Maliye’nin elinde...
Paylaş