Koç, Fiat’ın olası CEO’sunu gönderecek kadar güçlü mü

Türk otomotiv sektöründen rüzgar gibi bir Altavilla geçti. Gelişi, yönetim tarzı, açıklamaları ve gidişi olay olan Tofaş’ın eski CEO’su Alfredo Altavilla şimdi İtalyan devi Fiat’ın en tepesi için ısınma turları yapıyor.

15 ay önce Tofaş’ın CEO’su olarak geldiğinde Tofaş’ta neler olacağını kimse bilmiyordu. Agresif yapısı ve farklı yönetim tarzıyla birlikte kısa sürede Tofaş’ta bütün taşlar yerinden oynamaya başladı. Üst yönetimden en alt kademeye kadar 50’nin üzerinde kişi Tofaş’tan ayrıldı veya gönderildi. Altavilla, Türkiye’ye gelirken geniş bir yetki ile donatılmış, hatta "Öldürme yetkisi alarak geldim" açıklamasını bile yapmıştı. Koç Holding, Tofaş’ın yeni projeler ve modellerle yeniden kár elde eden bir şirket haline gelmesi nedeniyle Altavilla’ya pek müdahale etmedi.

İÇERİDEN KAYNIYORDU

Ancak Tofaş’ın içeriden kaynadığı eski çalışanlarının açıklamalarından net olarak ortaya çıkıyordu. Bir çok eski çalışan haklarını aramak için Tofaş’ı mahkemeye bile vermişti. Sonra birden Altavilla çok ani bir kararla Türkiye’den ayrıldı. Kafalardaki soru ise ’neden’ oldu. Yerini sessiz bir şekilde Ali Pandır’a bırakarak İtalya’ya geri dönen Altavilla’nın, Koç Holding tarafından gönderildiği iddia edildi.

Ben iddialara değil ortadaki gerçeklere bakıyorum. Altavilla Tofaş’tan ayrılmadan bir hafta önce Fiat’tan yeni 4X4 modelleri Sedici’nin basın toplantısı için bir davet geldi. Davette, "Fiat Sedici’nin 31 Ekim’deki lansman toplantısına Tofaş CEO’su Alfredo Altavilla ve Fiat ve Ticari Araçlar İş Birimi Direktörü Okan Baş konuşmacı olarak katılacak" açıklaması yapılmıştı. Ancak daha bu toplantı gerçekleşmeden Altavilla’nın 27 Ekim’de görevini Ali Pandır’a bıraktığı açıklandı. Altavilla sonuçta, 1 Kasım itibarıyla görevini devretti ama bir gün önce herhalde bilseydi, CEO kimliğiyle bir toplantıya katılır mıydı? Bu olay Altavilla’nın gönderildiği tezini doğrulayabilir.

ORTAKLIK RİSKE ATILIR

Ama 10 Kasım’da Fiat Grubu’nun CEO’su Sergio Marchionne’nin 2007’de Fiat Auto’daki CEO’luk görevini bırakacağını ve yerine şirket içinden birisinin getirileceğini açıkladı. Marchionne’nin bu açıklamasının ardından en büyük CEO adayı olarak Alfredo Altavilla gösterildi.

Şimdi soruyorum, Fiat Auto’nun CEO’su olma şansı olan Altavilla’yı Koç Holding’in göndermesi söz konusu olabilir mi? Eğer Koç Holding Altavilla’yı göndermişse, iki şirketin gelecekteki ortaklığını riske atmış olmuyor mu? Veya Koç Holding bu kadar güçlü mü?

O yüzden bence artık Altavilla, ’gönderildi’ yorumlarını bir yana bırakmak gerekiyor. Sonuçta, Fiat Auto’nun CEO’su olsa da olmasa da Altavilla Fiat’ta önemli bir güce sahip. Zaten Fiat Auto’nun CEO’luğu için diğer bir aday olan Luca De Meo da Altavilla’ya yakınlığı ile biliniyor.

Hükümet, Auto Show ve manken üçgeni

Geçtiğimiz pazar günü kapılarını kapatan Auto Show fuarından önce Kasım 2004’e bir geri dönelim. 10’uncusu düzenlenen Auto Show fuarı henüz uluslararası takvime girmemiş. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan eşi Emine Erdoğan’la birlikte fuarı ziyaret edip, Honda’nın meşhur robotu Asimo ile tanışıyor. Erdoğan’ın bu ziyareti basına ise şöyle yansıyor: "Asimo’yla poz verdikten sonra fuardaki diğer otomobil firmaların standlarını da gezen Erdoğan çeşitli modelleri inceledi ve bilgi aldı. Erdoğan, standları gezerken stand hosteslerinin genellikle otomobillerin içlerine saklanmaları dikkat çekti. Görevliler, Başbakan Erdoğan gelmeden kısa bir süre önce bu konuda uyarıldıklarını söylediler."

7 GÜN SONRA TÜZMEN GELDİ

Evet dikkatinizi çekiyorum, görevliler Başbakan Erdoğan gelmeden kısa bir süre önce manken ve hostesler konusunda uyarıldıklarını söylemişler. (bkz. 21.11.2004 Hürriyet)

Şimdi gelelim bu yıla. Auto Show 11’inci kez düzenleniyor ve ilk kez uluslararası takvime girmiş. Yani Türkiye açısından çok daha önemli. Türk otomotiv sektörünün geldiği noktayı gösteriyor. Ama Başbakan Erdoğan bu kez yok. Sektörden gelen tepkiler üzerine fuar açılışından tam 7 gün sonra hükümet kanadından sadece Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen ziyaret ediyor.

Sonuçta, otomotivin Türk ekonomisinin lokomotif sektörü olduğunu bizim gibi hükümette biliyor. Türkiye’de hangi fuar olursa olsun hiç birini kaçırmayan hükümet yetkilileri Auto Show’u ise es geçiyorlar. Sebebi 2004’teki fuarda gizli. AKP hükümeti Auto Show’u sektörün bir fuarı olarak değil, isminde de geçtiği gibi bir ’şov’ olarak değerlendiriyor. Ortada bir şov olduğu için burada yer almalarının tepki çekmesinden çekiniyorlar. Çünkü fuarda her yer ’yarı çıplak’ manken, hostes kız ve dansçılar kaynıyor.

Bu yüzden ya CNR yönetimi firmalardan bu kızları kaldırmasını isteyecek ki böyle bir şey söz konusu olamaz ya da hükümetten kimseyi beklemeyecek. Açıkçası tüm bunlar konuşuluyor. Eğer hükümet yetkilileri sırf bu yüzden fuara gelmiyorsa bence hiç gelmesinler. Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı’nın da söylediği gibi, bu sektörün kimseye ihtiyacı yok.
Yazarın Tüm Yazıları