Eski bayileri Mazda’dan her yıl için 100 bin dolar istiyor
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Mazda, son 2-3 yıldır Türkiye’de ticari olarak doğru dürüst bir faaliyet göstermese de, 50’ye yakın otomotiv markası arasında hakkında en çok yazı yazılan ve konuşulan marka.
Bunda kuşkusuz biraz benim de katkım var. Çünkü bundan iki yıl önce Mazda Avrupa Başkanı’yla Cenevre fuarında konuşup, Mermerler Grubu’yla 21 yıllık ortaklıklarını bitireceklerini yazınca, Türkiye’de Mazda ile Mermerler Grubu arasında savaşı başlatmıştım. Mermerler uzun süre Mazda’nın Türkiye’ye kendisini geleceğini inkar etse de, Mazda’nın 2007 Mayıs ayında Türkiye’deki bayilerine gönderdiği yazıyı ele geçirip son noktayı koymuştum. Çünkü Mazda, Türkiye’deki bayilerine "Türkiye’de heyecan uyandıracak yeni geleceğimize katılımınız bizi mutlu eder" yazısı göndermişti.
Sonuçta, Mart 2007’de Mazda ile Mermerler arasındaki sözleşme sona erdi. Mazda’da Türkiye’ye Avrupa’nın bir çok ülkesinde olduğu gibi kendi kurduğu şirketle girdi. Son 1 yıldır yönetim ve satış teşkilatını kurmaya çalışan Japon marka, geçtiğimiz hafta da Türkiye’de yeniden faaliyete geçtiğini düzenlediği basın toplantısıyla duyurdu. Ama Mazda’nın Türkiye’de yeniden faaliyete geçmesi bile oldukça sıradışı oldu. Önce Genel Müdür olarak İngiliz Steve Newton’un atandığı açıklandı. Bu kişiyle önce otomotiv editörleri görüştürüldü. Daha sonra basın toplantısı düzenledi. Ama basın toplantısının düzenlendiği gün asıl Genel Müdür’ün Citroen’in Genel Müdürü Bora Koçak olduğu öğrenildi. Eşine ilk kez rastlanan bir durumdu. Bir grup gazeteci olarak yurtdışından yeni geldiğimiz için basın toplantısına katılamamış ama Bora Koçak’ın Genel Müdür olduğunu öğrenip bunu sayfalara taşımıştık. Haliyle basın toplantısına gidenler ertesi gün gazetelerde bu gelişmeyi okuyunca, Mazda yetkililerine ateş püskürdü. Kandırıldıklarını ileri sürerek Mazda’nın Türkiye yetkililerini protesto ettiler. Haklılardı.
TÜM SEKTÖR BİLİYORDU
Ama bu gelişmeyi Bora Koçak ve Mazda Avrupa yetkililerinden başkası bilmiyordu. Bora Koçak, sadece uzun yıllardır birlikte çalıştığı bazı gazeteci dostlarını kıramadığı için yeni görevini söylemek zorunda kalmıştı. Daha doğrusu, "Ben yeni Genel Müdür oldum" şeklinde bir açıklama yapmadı. Bayraktar Grubu, Bora Koçak’ın Citroen’den ayrıldığına ilişkin bülteni basına gönderince doğal olarak biz de yeni görevi için kendisini aradık. Koçak’da, "Yoksa Mazda’nın yeni Genel Müdürü sen misin" sorumuza "Evet" cevabını vermek zorunda kaldı. Zaten bütün otomotiv sektörü bunu konuştuğu için saklama şansı da yoktu. Bu konuyu fazla uzatmadan sektörün yakından tanıdığı ve sevdiği Bora Koçak’a yeni görevinde başarılar dilerim.
Mazda’da bu gelişmeler yaşanırken Mermerler cephesi de boş durmadı. Basın toplantısının düzenlendiği gün gazetelere faks yollayarak, Mazda distribütörlüklerinin devam ettiğini açıkladı. 2 sayfalık açıklamada özetle şunlara yer verildi: "Taraflar arasında ticari ve akdi ilişki devam ederken yapılan dayanaksız ve haksız açıklamalar nedeniyle, Mermerler Grubu büyük ölçüde zarara uğradı. Taraflar arasındaki sözleşmelerin devam ettiği bir sırada Mazda yetkililerinin distribütörlük ilişkisinin hukuki durumuna ilişkin açıklamaları, uygulanmakta olan distribütörlük sözleşmesi hükümlerine ve daha da önemlisi yasalara ve yürürlükteki mevzuata aykırı ve hukuken geçersiz işlemlerdir."
MERMERLER TAZMİNAT PEŞİNDE
Mermerler Grubu, son kozunu oynamak ve Mazda’dan yüklü bir tazminat almak için uğraşıyor. Sonuçta bugün Japon Subaru bile tüm hakları kendisine ait olan markanın Türkiye’deki distribütörünün yüzde 10’luk hissesini 5 milyon dolara alıyorsa, Mermerler Grubu’da bu işi bedavaya bırakmak istemiyor.
Bu konuda son gelişme ise Mazda’nın eski bayilerinin cephesinde yaşanıyor. Mazda, Türkiye’ye kendi girdiği zaman her ne kadar eski bayilere birlikte çalışma teklifi götürse de, hiç bir eski bayiyle anlaşmadı. Bugün 20’in üzerindeki Mazda bayisi tamamen yeni. Böyle olunca eski bayiler Mermerler Grubu’nun öncülüğünde bir araya gelip, Mazda’ya karşı bugüne kadar yaptıkları yatırımlara istinaden toplu bir tazminat davası açmaya hazırlanıyor. Talep ettikleri para da yenilir yutulur cinsten değil. Her biri, bayi oldukları süreye bağlı para istiyor. Eğer 10 yıllık bayiyse, her bir yıl için 100 bin dolardan 1 milyon dolar. Şu anda en azından 13-14 bayi bunu talep ediyor. Yani en az 10 yıldan hesaplasak, Mazda’nın bayilere ödeyeceği tazminat 150 milyon doları buluyor.
Benim anlamadığım düne kadar Mermerler Grubu’nun karşısında olan bayiler şimdi neye dayanarak bu paraları istiyor. Çünkü marka adamların, Türkiye’de satış ve ithalat iznini de almışlar. Distribütörle imzaladıkları sözleşmeleri yasal olarak geçtiğimiz yıl Mart ayında bitmiş. Yüzde 33’ü Ford’a ait uluslararası dev bir markaya dava açmak çok mantıklı gelmiyor. Dava açılacak adres çok açık...
Tarakçıoğlu, Citroen’in yeni Genel Müdürü olur mu
Bayraktar Holding’in otomotiv grubunda son aylarda adeta bir yaprak dökümü yaşanıyor. Otomotiv Grubu Başkanı Sami Nacaroğlu’nun ayrılıp kendi işini kurmasından sonra geçtiğimiz hafta da grubun amiral gemisi Citroen’in Genel Müdürü Bora Koçak ayrıldı. Şimdi Bayraktar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, Citroen için yeni genel müdür arayışında. Kuşkusuz yeni Genel Müdürün, Citroen’in son yıllarda yükselen grafiğini devam ettirecek bir Türk olması isteniyor. Aldığım duyumlara göre, Hyundai Assan’da Korelilerin çoğunluk hisseyi Kibar Holding’den aldıktan sonra yetkileri azalan Kurthan Taraçıoğlu’nun en büyük adaylardan biri olduğu konuşuluyor. Hyundai Assan’a Genel Müdür olarak atandıktan sonra geçtiğimiz yıl, hisse devriyle Hyundai Assan Yurtiçi Satış ve Pazarlama Müdürlüğüne getirilen Tarakçıoğlu, bana göre Bora Koçak’ın yerini doldurabilecek biri. Yani Bora Koçak’ın Mazda Genel Müdürü olmasından sonra Kurthan Tarakçıoğlu Citroen’e geçerse bu hiç süpriz olmaz.
1965 doğumlu Tarakçıoğlu, 1982 Ankara Koleji mezunu. Dokuz Eylül Üniversitesi Makine Mühendisliğinden mezun olan Tarakçıoğlu, eğitimimden sonra İzmir’de kalarak bir süre farklı sektörlerde çalıştı. 1994’te İzmir’de Opel Türkiye’de bölge müdürü sonra da satış müdürü olarak çalışmaya başlayan Tarakçıoğlu, 2003 yılının Temmuz ayında ise Hyundai Assan’a Genel Müdür olarak atandı. Göreve geldiği ilk yıllarda Hyundai markasını satışlarda ilk 3’e taşıyan Tarakçıoğlu’nun yetkileri geçtiğimiz yıl yönetimi Korelilerin almasıyla biraz azaldı.