Bayramın dördüncü günü sabahleyin iki arkadaşımla birlikte İstanbul Modern’deki iki sergiyi gezdim.
Venedik - İstanbul (51. Uluslararası Venedik Bienali’nden bir seçki) ile iyi fotoğrafçı Andre Kertesz’in (1894 - 1985) Hayatın Yansıması sergisini gördük.
Bayram günleri, İstanbulluların müzeleri gezmelerinden ayrı bir mutluluk duydum.
İstanbul Modern’deki bir görevli, bayramın üçüncü günü iki bini aşkın kişinin müzeyi gezdiğini söyledi.
Artık zamanımızı faydalı, estetik amaçlarla kullanma alışkanlığını kazandık.
Venedik Bienali, bienaller içinde her zaman başı çeker. Çoğumuz yenilikleri, görsel sanatın geldiği yeri görebilmek için oraya gitmek isteriz. Kimimiz vakitsizlikten, kimimiz nakitsizlikten göremeyiz.
İşte İstanbul Modern, bienalden yapılmış doğru, işlevsel bir seçkiyle onu görmemizi sağlıyor.
Oya Eczacıbaşı, Sunuş yazısında bu seçkinin önemine değiniyor:
"İkinci uluslararası sergimiz ’Venedik - İstanbul’ ile 51. Uluslararası Venedik Bienali’nden bir seçki İstanbul’a geliyor. Böylece sanat dünyasının değerlerinin belirlendiği Venedik Bienali, 110 yıllık tarihinde ilk kez ülkemize taşınıyor."
Dışardaki bienallerden seçkileri burada görebilirsek, sanırım bizim için büyük kazanç olur.
Nedim Gürsel’in ilgi çekici yazısını da katalogdan okuyabilirsiniz.
Küratör Rosa Martinez de bu yılki bienalin niteliğini yazmış.
Sergiyi gezmeden önce, katalogdaki yazıları okursanız, daha bilgili bir sergi ziyaretçisi olabilirsiniz.
Venedik - İstanbul’un sponsorluğunu Türk Telekom üstlendi.
İYİ FOTOĞRAFÇI: ANDRE KERTESZ
ENGİN ÖZENDES’in küratörlüğünde, iyi fotoğrafçı Andre Kertesz’in fotoğraflarından seçmelerin sunulduğu Hayatın Yansıması sergisini de gene İstanbul Modern’de görebilirsiniz.
Fotoğrafın belgesel yanını, tanıklığını bir kez daha bize anımsatıyor.
Engin Özendes, katalogdaki yazısında, ünlü fotoğrafçının fotoğraf tarihindeki yerini ayrıntılarıyla anlatıyor. Üç dönemine değiniyor:
Macaristan Dönemi (1912-1925)
Fransa Dönemi (1925-1936)
ABD Dönemi (1936-1985)
Ayrıca Özendes’in Ara Güler ile birlikte Kertesz ziyaretinden notları, yazıya ayrı bir lezzet kazandırmış.
"Fotoğraf Makineli Şair" olarak nitelendirilen Kertesz’in 1914’te Avusturya-Macaristan ordusunda çarpışırken çektiği fotoğraflar, cephenin/cephedekilerin ruh halini yansıtıyor. Cepheye Zorunlu Yürüyüş, benim belleğimde yer etti.
Bozulmuş (distortion) nü’leri mutlaka görünüz.
Benim beğendiğim fotoğraflardan bir ikisinin adını anayım.
Ferenc Roth Dörtlüsü, Elizabeth ve ben.
Serginin sponsorluğunu Fortis üstlenmiş.
* * *
HAFTA sonu programınızı yaparken size İstanbul Modern’i gezmenizi önereceğim.