SAKIP SABANCI MÜZESİ’nde Türk resim tarihinin önemli bir bölümünü görebileceğiniz bir sergi açıldı:
"Batı’ya Yolculuk - Türk Resminin 70 Yıllık Serüveni"
Bu tür sergiler, ziyaretçiye resim sanatını tarihi perspektif içinde öğretirler. Böylece, tek tek ressamları bir zaman dilimi içinde değerlendirme bilgisini ediniriz.
Önsöz’de Nazan Ölçer, sergide koleksiyonlarıyla yer alan kurumların ve kişilerin adlarını veriyor:
"Cumhurbaşkanlığı Atatürk Müze Köşk, TBMM Milli Saraylar Dolmabahçe Sarayı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara Resim ve Heykel Müzesi, MSGSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, koleksiyonlarından gelen eserler, özel koleksiyonlarda saklanan kardeşleri ile bu sergide bir araya gelebilmektedir.
Bu müstesna olayı her şeyden önce Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Prof. Dr. Mustafa İsen’in bize duyduğu güven ve verdiği desteğe borçluyuz. Onun uygun görmesi ve Müze Müdürü Seda Şentürk’ün yardımı ile bu seçkin eserleri bu gün sanatseverlere sunabilmekteyiz.
Özel koleksiyonların bu sergide gerçekten ’özel’ bir yeri oldu. Müzemizin ve Raffi Portakal dostumuzun başvurduğu tüm koleksiyon sahipleri müzemiz uzmanlarına evlerini cömertçe açarak, önemli tabloların sergide yer almasını sağladılar.
Sayın Kemal Bilginsoy’a, Ömer Dinçkök’e, İbrahim İper’e, Belma Simavi’ye ve Mustafa Taviloğlu’na bu değerli katkılarından ötürü ne kadar teşekkür etsek azdır."
Serginin küratörü Ferit Edgü, Bu sergi... başlıklıyazısında, serginin önemini belirtiyor:
"Bir artzamanlılık (anachronisme) yok mu denecek. Hiç kuşkusuz var. Rönesans’ı yaşamamış, o anlayışın ortaya koyduğu resmi de bilmeden (yani elde bir pusula olmadan) yola çıkıp bu resimleri gerçekleştiren insanların tek kusuru, bırakalım bu olsun.
Bu küçük sergi bile bizlere gösteriyor ki, 18. yüzyıl sonlarıyla 19. yüzyıl başlarında, sanatçıları Batı resmini ’öğrenip’ eser vermeye başlayan pek az ülkede (hiçbirinde dememek için) resim sanatı Türkiye’deki gibi bir gelişme göstermiştir."
Semra Germaner de, Batı’ya Yolculuk yazısında şöyle diyor:
"Türkiye’de yüz elli yılı aşkın bir geçmişi olan perspektifli resim II. Mahmud’un askeri ve toplumsal alanlarda başlattığı modernleşme hareketinin sanat ortamına yansıyan sonucudur."
* * *
EDHEM ELDEM, "Bir Ressam Doğuyor. Osman Hamdi Bey’in Sanat Hayatının İlk Aşamaları"nda Türk resmindeki yerini karşılaştırmalı bir çalışma ile yazmış.
Daha sonra Şeker Ahmed Paşa, Hüseyin Zekái Paşa, Hoca Ali Rıza, Halil Paşa, Ahmet Ziya Akbulut, Sami Yetik, Hikmet Onat, Feyhaman Duran, İbrahim Çallı, Hüseyin Avni Lifij, Nazmi Ziya Güran geliyor. Nazmi Ziya’yı da Turan Erol yazmış. Namık İsmail’le katalog bitiyor.
Her ressamın sunuşunda, sanatı hakkında bir yazı yer alıyor.
* * *
RESİM tarihimizde yararlı bir gezinti yapmak isteyenlere.