Paylaş
Veysel Çolak
Yusuf Alper
Lokman Kurucu
Volkan Hacıoğlu
Simge Özer
Kurulun gerekçesi şöyle: “Bir şiir kitabını veya bir şiir dosyasını şiir sanatı bakımından değerlendirirken bir şairden yapısal bakımdan sağlamlık, özgün oluş, şiirin gereksindiği sözcük ekonomisi, yapaylıktan uzaklık, sözcüklerin ve dizelerin kurgusuyla metne şiir değeri kazandırması; ayrıca şairden insanın doğayla, insanın kendisiyle çelişkisini; bir başka deyişle insanın bütün hallerini, şiir estetiği içerisinde yansıtması beklenir. Dahası, yaşanan coğrafyanın kültürünü özümsemesi, şiirini o kültürden damıtarak evrensel kılması da... Elbette öyküleme tuzağına düşmemesi, dil bilinci, sözcük dağarcığının zenginliği ve bunun şiire yansıtılması, imgesel tutarlılık yani imgelerin hayata ilişkin anlamsal çağrışımlar oluşturabilmesi, Türk şiiri içerisinde kendi rengini üretebilmesi, kendine özgü bir ses ulaştırması da beklenir şairden. Bu bakış açısıyla yaptığımız değerlendirmede, 2021 Kemal Özer Şiir Ödülü’nü kazananlar:
KİTAP DALINDA:
Halil İbrahim Özbay – ‘Yayı Eksik Viyola’ - Birincilik Ödülü
Eren Şahin – ‘Yıldızlı Sıfır’ - Jüri Özel Ödülü
DOSYA DALINDA:
Melih Elhan – ‘At’ı Sürüyorum’ - Birincilik Ödülü
Burak Tokcan – ‘Kırılgan Yüzler Albümü’ - İkincilik Ödülü
Dilek Mayatürk – ‘Bir Daha Yok Çiçeği’ – Üçüncülük Ödülü
Mesut Varlık – ‘Akşam Provası’ - Jüri Özel Ödülü
Kemal Özer Şiir Emek Ödülü: Tuncer Uçarol
MUAMMER HACIOĞLU TOPLU ŞİİRLER
29. ölüm yıldönümünde usta şair Muammer Hacıoğlu’nun (16 Eylül 1945–4 Nisan 1992) şiir kitaplarının toplamından ve kitaplarına girmemiş şiirlerinden oluşan ‘Toplu Şiirler’, şairin bir dizesinden alınan, ‘Ben Çabuk Akşam Oluyorum’ adıyla Klaros Yayınları tarafından yayımlandı. Şairler onun için ne demişlerdi:
Ahmed Arif: “Muammer Hacıoğlu, çok iyi ve yürekli bir şair. Kutlarım.”
Cemal Süreya: “Öfke Kında Durmaz’da Muammer Hacıoğlu’nun en başarılı şiirlerini bulundurduğu anlaşılıyor.”
Faruk Nafiz Çamlıbel: “Muammer hiç hata yapmayan bir şiir mimarıdır.”
Ödülün, Kemal Özer’in yeniden okunmasına vesile olacağına inanıyorum.
MİLLİYET SANAT
KAPAK şu: ‘Elleri Konuşturan Heykeltıraş: Auguste Rodin’.
Gülnaz Can bir sergiyi anlatıyor: “Heykelin bir ideali temsil etmiyorsa yapılmadığı yıllarda bedenin temsilini baştan yazan bir sanatçı Rodin. Tate Modern’de açılan ‘The Making of Rodin / Rodin’in Yapımı’ sergisinde, eller büyüteç altında. Rodin’in ellerinde kesinlikle bir hikâye var, insanlık var; duygusu izleyiciye geçiyor. Yüz değil, el ifadelerinden okunuyor öfke, çaresizlik ya da kabulleniş.”
Rodin’in atölyesini SSM Direktörü Nazan Ölçer’le birlikte gezmiştim.
Hazal Özlü’nün yazısı ‘Tarlabaşı’nın solan renklerine ağıt’ başlığını taşıyor.
İtalyan sanatçı Gian Maria Tosatti’nin, Tarlabaşı’nın son yıllarda geçirdiği dönüşümden güçlü bir hikâye oluşturduğu serginin adı: ‘Kalbim Ayna Gibi Boş’.
Tosatti, “Bu iş bir aynadır. Bugünkü Tarlabaşı’nın ruhunu yansıtmaya çalıştım. Bu sokaklarda yaşayan çocukların gülümsemesinin ardına gizlenmiş acı ve ışığı göreceksiniz” diyor.
(Haziran sayısı)
YİTİK SÖZ
KAPAKTA, ‘Güzel Adam’ın illüstrasyonu ve Alâeddin Özdenören’in dizeleri var:
“Cahit deyince aklıma
İçinde bütün çiçekleri taşıyan sevdalar
Aşklar arkadaşlıklar gelir
Sait gelir Akif gelir Erdem gelir Rasim gelir”.
Arif Ay’ın yazısı ‘İlhami Çiçek Şiirinin Öğretisel Boyutu’nda şairin ‘Satranç Dersleri’ni inceliyor.
Mustafa Aydoğan’ın ‘Bir Cahit Zarifoğlu Portresi’ yazısı, Cahit Zarifoğlu portre kitabından bir bölüm.
(Haziran–temmuz)
EVVELÂHİR
TÜRKÇE ve İngilizce olarak yayımlanıyor:
Duran Doğan’ın söyleşisinin konusu: ‘7 Güzel Adam Edebiyat Müzesi: Müzemiz tarihte kültürel bir yolculuktur’.
7 Güzel Adam Edebiyat Müzesi’nin kurulduğu tarihi bina, başlı başına bir sanat eseri... Binanın tarihiyse, Tanzimat dönemiyle başlayıp bugünlere kadar uzanıyor.
Cumhuriyet döneminde Kahramanmaraş’ın ilk lise ve ortaokulunun açıldığı binada Yedi Güzel Adam diye isimlendirilen Nuri Pakdil, Rasim Özdenören, Akif İnan, Alâeddin Özdenören ve Cahit Zarifoğlu okuyorlar.
(Mayıs–haziran)
Paylaş