Paylaş
Onunla konuşmaktan da zevk alırdım, grafik çalışmalarını görmekten de, şiirlerini, çevirilerini okumaktan da.
Yakından tanısaydınız, zarafeti ile önce sizi etkilerdi. Ankara Caddesi’ndeki bürosuna çok gittim. Beyaz önlüğüyle, yaratıcılığın simgesi gibi karşımda durur, öyle konuşurdu.
Bir sergisini haber verdiğinde, hemen gider o bitmeyen coşkusunu, mesleğine daha doğrusu sanatına karşı duyduğu tutkusunun zevkini çıkarırdım.
Cağaloğlu’nda çalıştığım yıllardan hatırlarım, her gün belli saatte yemeğe iner, belli saatte atölyesine dönerdi.
İnce ironisini geç fark ederdiniz, örtülü bir dili vardı.
Kitap kapağının ne kadar önemli bir sanat eseri olduğunu, onun kitabı tanıtan özelliğini çoğumuza o öğretti. Sait Maden’in ayrıntılı biyografisini Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi’nden okuyabilirsiniz.
Bir sanatçı olarak çalışmalarının yanı sıra, grafik sanatı üzerine incelemeleriyle de bu alanda genç kuşak için yararlı yapıtlar ortaya koymuştur.
Şiir çevirileriyle ödüller kazanmıştır, bunlar arasında Varlık Yayınevi Ödülü ile Türk Dil Kurumu Çeviri Ödülü önem taşır.
***
ONU, bir yazımda Dünya Şiirinin Atlas’ı diye tanımlamıştım.
Gerçekten de yaptığı çevirilerle birçok iyi şairi iyi çevirileriyle ondan tanıdık ya da en güzellerini ondan okuduk.
Şiirlerini toplu olarak yayımladığında, şiire verdiği emeğin de grafiğini gördüm.
Türk şiirini de iyi bilirdi, dünya şiirini de. Şiirlerinden Gazelimsi, geleneksel şiirin rüzgârını göstermesi açısından önemli bir örnektir.
GAZELİMSİ
Bir yolcunun ardında kalan boşluğa benzer,
bir hiçliğin ağzında kalan yolcuya hem de,
pas rengi bir akşam göğünün ufkuna, sessiz,
bir gizli suyun çizdiği çıplak taşa benzer,
bir düş gibi, yıldızlı dalından yeni düşmüş,
bir göz gibi, ilk baktığı nesneyle bulutlu,
son gölgenin ayrıldığı evden daha suskun,
son yaprağın ürperdiği daldan daha yalnız,
Şiire kutsal bir iş gözüyle bakardı, gösterdiği saygı, yayınları için verdiği özveri ancak bu sevginin ve tutkunun eseri olarak tanımlanabilir.
Yapı Kredi Sermet Çifter Salonu’nda Bir Usta Bir Dünya başlıklı sergisini birlikte gezmiştim. İlk izlenimini şöyle aktarmıştım: “Salona giriyorsunuz, kitap kapaklarını görüyorsunuz. Gerçekten de kitap kapağı tarihinde, onun önemli, belirleyici emeği vardır. İyi bir okuyucu, o salonda okuduğu yerli ve yabancı yazarların kapağını onun yaptığını bir kez daha anımsayacaktır veya kitaplığında yer alan kitapların kapaklarının bir büyük ustanın elinden çıktığını gördüğü zaman, ayrı bir keyifle anacaktır artık o kitapları.”
Grafik Sanatının Dünü, Bugünü yazısı, bu alan hakkında yazılmış önemli yazılardan biridir.
***
O da çizgilerinde, şiirlerinde, çevirilerinde yaşayacak.
Paylaş