Paylaş
Demirel, bu salonda da İdil Biret’in çalacağını söylemişti o zaman.
Sevgili dostum, İdil Biret’in eşi Şefik Yüksel’den o konserle ilgili bir mektup aldım. O mektupta Yüksel, konserin öyküsünü yazmış. Ayrıca Demirel’le ilgili anılarına da değinirken önemli de bir müjde veriyor... Mektubun sonunda onu göreceksiniz...
Ben Cumhuriyet kuşağının Batı’ya olan hayranlığını, ideallerine bağlı, inançlı davranışlarını her zaman savunmuşumdur. Eski kuşak edebiyatçılar da bu ayrımı benimsemiştiler. Eski şiiri çok iyi bilerek, yeni şiiri ve yeni şiir üzerine yazdılar, okunmasını yazdılar. Ben Demirel’i de tavırları dolayısıyla o kuşaktan saymışımdır hep.
14 Temmuz 2015 tarihli e-posta şöyle:
“Sevgili Dostumuz,
Ben bu satırları size yazarken İdil Belçika’da Namur şehri yakınında kaldığımız şatonun salonunda Bach’ın Wohltemperierte Klavier eserinden prelüd ve fügleri kaydediyor (tamamı 48 adet/4CD). Bu kayıtlar gelecek sene yayınlanacak Bach Edisyonu kutusunda yer alacak.
Süleyman Demirel’in vefatı üzerine bir yazınızda Çankaya’da 1997’de İdil’i dinlediğinizi yazmıştınız. Bu konserin ilginç bir öyküsü var. Sizinle paylaşmak istedim. Bu, İdil’in 1946’da İsmet İnönü için verdiği konserden sonra Çankaya’da ikinci defa çalışı idi. Konser, Cenap And Vakfı Başkanı Mehmet Basman Bey’in isteği ve girişimi ile gerçekleşti. Tesadüfen 1997 Brahms’ın 100. ölüm yıldönümü idi ve İdil o sırada Brahms’ın butün solo piyano eserlerini ve konçertolarını içeren (12 CD) çalışmasını tamamlamıştı. Dünyada bir ilk olan ve bir Türk sanatçısı tarafından gerçekleştirilen bu kayıtları Çankaya’da TC Cumhurbaşkanı’na vermeye karar verdik ve üzerinde Süleyman Bey’in adı yazılı özel bir kutu hazırlattık. İdil bu kutuyu konser sonrası Süleyman Bey’e verdi. Ertesi gün Hürriyet gazetesinde bir fotoğraf ve ‘Çankaya’da Brahms konseri’ başlıklı yazı ile bu konser haber oldu.
Süleyman Demirel, dayım rahmetli Cüneyt Ölçer’in İTÜ’den yakın arkadaşıydı. Talebelik yıllarında bizim Teşvikiye’deki evimize hep gelirmiş. Hayat boyu da çok yakın kaldılar.
Bu arada güzel bir haber, İdil’in ilk defa Carnegie Hall’da konser verecek olması... Yale Üniversitesi’nden aldığı bir davet üzerine Yale Senfoni Orkestrası’nın 50. kuruluş yıldönümü kutlamaları çerçevesinde 21 Nisan 2016’da Carnegie Hall büyük salonunda, orkestranın vereceği konsere solist olarak davet edildi. Birlikte Hindemith’in 1945 yılında bestelediği Piyano Konçertosu’nu seslendirecekler.”
Okurlarıma bir hatırlatmada bulunayım: Daha önce bu eseri Hindemith’in diğer bütün piyano konçertoları ile birlikte YSO ile kaydetmiş ve bu kayıtlar Naxos tarafından yayınlanmıştı.
* * *
İDİL BİRET için artık yeni bir cümle kurmam imkânsız... Schumann Kayıtları üzerine çıkan bir eleştiriden bazı satırları paylaşmalıyım: “Türk piyanisti İdil Biret, şüphesiz zamanımızın önemli Schumann yorumcuları arasında sayılmalıdır. Biret’in Schumann anlatımları kesinlikle tanınmalıdır.”
İdil Biret’in Schumann kayıtları hakkında bir başka eleştirel yazılarda da sanatçı tüm yönleriyle övülüyor.
İdil Biret Schumann Edition’ında sanatçıya, Antoni Wit yönetiminde Polonya Ulusal Radyo Senfoni Orkestrası ile Bilkent Senfoni Orkestrası eşlik ediyor.
CD’de çalan diğer sanatçılar: Borusan Kuartet: Esen Kıvrak (keman), Olgu Kızılay (keman), Efdal Altun (viyola), Çağ Erçağ (çello).
Sanatçının bütün CD’leri IBA (İdil Biret Arşivi) başlığı altında yayınlanıyor.
Paylaş