Paylaş
Birkaç yönden bu yargımı gerekçelendireceğim.
Birincisi, Turgut kitabında kaliteli içeriğin neden ölümsüz olacağını nedenleriyle ve örneklerle açıklarken, iyi gazeteciliğin bütün koşullarda yaşayacağını kanıtlıyor.
İkincisi, dijital yayın ile basılı yayının farklı ve birbirini destekleyen oluşum süreçlerinin detaylarını anlatıyor. İleriye dönük kehanetlerde bulunmuyor ama her iki gazetenin de yaşayabileceğini, ancak bunun da çağa uygun bir çalışmayla gerçekleşebileceğini belirtiyor.
Üçüncüsü, gazetecilerin artık uzun yazıları okumayan okuru düşünerek, gazeteyi o anlayışla hazırlamalarını, bu alanda yapılmış başarılı çalışmaların yöntemini analiz ederek bize iletiyor.
Yeni Medya’daki yazıları okurken gazeteciliğin ölmediğini, can çekişmediğini ama değişime ayak uydurmanın da şart olduğu konusunda bizi ikna ediyor.
Umut dolu bir kitap.
***
YAZARIN irdelemesi Newsweek’in basılı yayından vazgeçmesiyle başlıyor.
New York Times, bu ikilemi nasıl atlattı peki?
Kâğıt baskılarının satış fiyatını olağanüstü yükselttiler ama bu arada müthiş bir internet sitesi de yarattılar. Kâğıdın ve ekranın işlevlerini doğru ve iyi yönde kullanmanın en iyi örneğini geliştirdiler.
Serdar Turgut bakın ne diyor? “Baştan ‘içeriğin kral’ olduğunu kabul edeceksiniz.”
Yazarın başarı örnekleri iki gazetede yoğunlaşıyor: New York Times ve Wall Street Journal.
Değişim nasıl başladı?
90 kuşağı, medya otoritelerine isyan etmeye başladı. Serdar Turgut’a göre bu yüzden “dijital devrim aslında bir başkaldırı hareketidir.”
Genç kuşak otoriteye karşı olduğu için, her fikirde kendi fikrini de söylemek isteğinden, interaktif formatı tercih etti.”
Uzun okumalardan uzak genç kuşak için şöyle diyor: “Yani okumayan, istese bile bunu başaramayan bir kuşak.”
Serdar Turgut söylediklerinin daha geniş bir alanda izleyebilmek için web sitelerinin adresini de veriyor.
Başarının gizini şöyle açıklıyor: “içeriklerinin son derece kaliteli ve orijinal olması.”
Blog oluştururken nelere dikkat edilmesi konusundaki önerilerin ve saptamaların yararlı olduğunu fark edeceksiniz. Yeni anlayışın okumak yerine bakmak olarak özetlenebileceğini belirtiyor.
Ekrandan Okumak bölümündeki bir alıntıya, katılmamak mümkün mü?
“Araştırmacı Jacob Nielsen daha önce atıf verdiğimiz çalışmalarında, ‘İnsanlar dijital ortamda nasıl okuyorlar?’ sorusuna şu çarpıcı cevabı vermiş: ‘Okumuyorlar ki.’ ”
***
SERDAR TURGUT’un Yeni Medya -Medyanın ‘Kâğıttan’ Kalesi Çökerken kitabı, her gazetecinin ve yeni medya üzerine düşünen herkesin okuması gereken bir kitap.
(*) Yeni Medya-Medyanın ‘Kâğıttan’ Kalesi Çökerken, Serdar Turgut, Destek Yayınları.
Paylaş