Hem ressam hem kanun sanatçısı

CD’nin kapağını okuyorum: Müzik ve Resimle Geçen 75 Yıl.

Haberin Devamı

Kanuni Erol Deran’ın solo ve müşterek taksimlerinden oluşan kayıtlar, iyi bir Türk müziği icracısının ustalığını duyurdu bana.
Onun taksimlerini dinledim, babası Burhanettin Deran’ın bestelerini sevdim, rahmetli eşi Sevim Deran da sevdiğim seslerdendi.
Hiç kuşkum yok resim ve müzik birbirine yakışan iki dosttur.
Müzik ve Resim başlıklı yazıda, sanatçı, ikisini bir arada yaşatmayı tercih ettiğini açıklıyor: “Bugün sanatçıya müzik mi, resim mi diye sorulduğunda alınan cevap kesindir: İkisi de... Ve onun için yaşamanın özeti şudur: İnsan; renklerle sesleri, benliğinde birleştirerek ve birbirinden ayırmadan bunları yaşam mekanizmasında resim ve müzikle dengelemeli, müzik yazıp, müzik dinleyip, doğaya çıkıp resim yapıp denizi, güneşi, evleri ve ağaçları tuval üzerinde doğanın nesnel görüntüleriyle yeniden yaratmalıdır.”
Çaldığı saz hakkındaki yazısı, kanun çalanların, genç kuşak sanatçıların yararlandığı bir kaynaktır: “Kanun sanatçısı da dahil olmak üzere, her saz sanatçısı için sözlü eserler icrâ edilirken, güftenin manasını iyice anlayıp, eserin melodisini iyice tahlil edip; refakatta istenilen sonuca ulaşmak mümkündür. Her sazende için, Türk müziğinin karakteristiği olan; makamların hüzün ve sevinç gibi ruhlarda yarattığı psikolojik özellikler, melodinin tesiri, ritmik yapıları, üslup özellikleri ve form yapılarını iyi bilmek gibi hasletler, bir ses icracısına nasıl refakat edilmesi gerektiğinin yol göstericisidir.”
Müşterek taksim yaptığı diğer usta saz sanatçılarının kim olduğunu da öğrendiğinizde ilginizin daha da artacağı kanısındayım.
Niyazi Sayın, İhsan Özgen, Aka Gündüz Kutbay, Cahit Peksayar, Cevdet Çağla.
Ömer Altuğ’un saz semailerini ben de rahmeli Cüneyd Orhon’dan alıp çalmıştım.
Albüm kitapçığında müzik dünyasının ünlü adlarının hakkında yazdıklarından seçmeleri de bulacaksınız. Nevzat Atlığ, Alâeddin Yavaşça, Selâhattin İçli, Osman Nuri Özpekel, Nevzat Sümer, Sadun Aksüt, Mutlu Torun onun müzik yanını yazmışlar.
Ya ressam yanı? Onu da rahmetli, resim eleştirmeni Sezer Tansuğ’un kaleminden okumalısınız. İyi, notanın ötesindeki lezzetleri keşfetmiş bir sanatçıyı dinlemenizi tavsiye edeceğim.
Türk müziğinin güzelliğinin farkına varacak kalitede icralar.

BÜTÜN makamları biliyor muyuz? Müzikçi değilsek buna vereceğimiz yanıt hayır olur. Elhân-Saklı Nağmeler CD’si bize bilmediğimiz makamların eşsiz saz eserlerini sunuyor.
“Elhân, repertuvarında özellikle Türk müziğinin günümüzde hemen hiç kullanılmayan makamlarındaki seçkin örneklerine yer vermeyi tercih etmekte, kadîm bestelerle buluşmamızı sağlayan çalışmalar yapmaktadır.”
Dr. Timuçin Çevikoğlu, CD’nin önemi albümdeki yazısında belirtiyor:
“Türk musikisi tarihi boyunca eser bestelenmiş 600’ü aşkın makamdan yaklaşık 300’ünün çeşitli nedenlerden bugün elimizde bestelenmiş örneği bulunmamaktadır. Türk musiki sanatının en büyük zenginliği sayılabilecek makam çeşitliliğinden bugün adeta hiç yararlanamadığımızı ortaya koyan bu çarpıcı rakamlar konunun ve elinizdeki yayının önemini açıkça ortaya koymaktadır. Çalışmanın, CD’de yer alan makamları tanıtmanın yanı sıra, konuya dikkat çekmesi ve başka çalışmalara yol açması dileğiyle.”
Yeni sesler, bilinmeyenden gelen nağmeler, bir müzik dinleyicisi için eşsiz bir hazinedir.

Haberin Devamı

Müzik ve Resimle Geçen
75 Yıl, Erol Deran, Kalan Müzik
Elhân, Saklı Nağmeler, Kalan Müzik

 

Yazarın Tüm Yazıları